JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effects of a Medical Institution's Brand Equity on Price Premium
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Effects of a Medical Institution's Brand Equity on Price Premium
Oh, Chang-Seok;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of a medical institution's brand equity on the users' trust and brand loyalty and further on price premium with trust and brand loyalty as the parameters. For that purpose, a survey was taken among 448 people that used service at university hospitals, general hospitals, and hospital in Busan. The results show that such brand equity components as the associated image of the brand and perceived quality had significant influences on relationships with trust with the latter having the greatest influences. Brand recognition, associated image of the brand, and perceived quality all had significant impacts on brand loyalty. The associated image of the brand had the biggest impacts, being followed by perceived quality and brand recognition in the order. Trust had positive impacts on brand loyalty according to the survey results about the quality of relationships with consumers, which suggests that medical institutions can increase their users' brand loyalty and intention for re-use by promoting their trust in them. While brand loyalty turned out to have statistical significance on the users' price premium, trust did not.
 Keywords
Brand Equity;Perceived Quality;Trust;Brand Loyalty;Price Premium;
 Language
Korean
 Cited by
1.
사회적 책임에 따른 일부 종합병원의 해외보건의료지원체계와 활동,이현숙;한희정;김춘배;

보건의료산업학회지, 2012. vol.6. 3, pp.117-125 crossref(new window)
2.
중소병원의 브랜드자산이 방문고객의 신뢰 및 관계몰입에 미치는 영향,이은주;박재성;김난영;

보건의료산업학회지, 2015. vol.9. 2, pp.1-12 crossref(new window)
1.
The Effects of Hospital Brand Equity on Trust and Relationship Commitment of Customers, The Korean Journal of Health Service Management, 2015, 9, 2, 1  crossref(new windwow)
 References
1.
Aaker David A.(1996), Measuring Brand Equity Across Products and Market, California Management Review, Vol.38(3);102-120. crossref(new window)

2.
Keller K.L.(1993), Coneptualizing Measuring and Managing Customer-Brand Equity, Journal of Marketing, Vol.57(1);1-22. crossref(new window)

3.
박영승(2010), 커피전문점의 브랜드자산이 매장이미지, 고객만족 및 충성도에 미치는 영향, 동의대학교대학원 박사학위논문, pp.7-98.

4.
김정화(2007), 지각된 브랜드 효익이 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 한양대학교대학원 박사학위논문, pp.84-161.

5.
이시후(2009), 호텔레스토랑의 브랜드자산이 고객만족과 신뢰 및 고객충성도에 미치는 영향, 계명대학교대학원 석사학위논문, pp.36-71.

6.
김영찬, 황세정, 김민정(2009), 브랜드 자산과 고객 만족의 관계에 대한 연구 : 소비자의 관여도에 따른 세부시장별 비교, 벤처경영연구, Vol12(2); 78-92.

7.
고충환(2009), 제주특별자치도 골프장의 브랜드자산과 브랜드 태도가 구매후 행동에 미치는 영향, 조선대학교대학원 박사학위논문, pp.67-113.

8.
Aaker David A.(2006), 브랜드 자산의 전략적 경영, 비즈니스북스.

9.
Bowen John T. and Chen Shiang-Lih(2001), The relationship between customer loyalty and customer satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol.13(4/5);213-217. crossref(new window)

10.
Reichheid F.F. and Schefter P.(2000), E-Loyalty: your secret Weapon on the Wed, Harvrad Business Review, Vol.78(4);105-113.

11.
Mcdougall Gordon H.G. and Levesque Terrence (2000), Customer Satisfaction With Services: Putting Perceived Value into the Equation:, The Jouranl of Service Marketing, Vol.14(5);392-410. crossref(new window)

12.
Dick A.S and Basu K.(1994), Customer Loyalty: Toward and Integrated conceptual Framework. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.22(2);99-113. crossref(new window)

13.
Chaudhuri A. and Holbrook M.B.(2001), The Chain of Effects From Brand Trust and Brand Affect Performance: The Role of Brand Loyalty, Journal of Marketing, Vol.65(2);81-93. crossref(new window)

14.
Taylor S.A. and Hunter G.(2003), An Expioratory Investigaion into The Antecedents of Satisfaction, Brand Attitude and Loyalty with in the (B2B) eCRM Industry, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, Vol.16;19-35.

15.
Taylor Sreven A, Celuch Kevin and Goodwin Srephen (2004), The Importance of Brand Equity to Customer Loyalty, Journal of Product and Brand Management, Vol.13(4);217-227. crossref(new window)

16.
서보경(2011), 서비스브랜드 자산이 신뢰와 몰입에 미치는 영향 -의료서비스를 중심으로-, 한양대학교대학원 석사학위논문, pp.17-37.

17.
위남량(2008), 우수브랜드 쌀의 브랜드 자산이 소비자 태도 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, pp.79-141.

18.
Buzzell R., Gale B.(1987), PIMS Principles: Linking Strategy to Performance, The Free Press.

19.
임세정(2007), 브랜드 개성이 호의적 태도와 프리미엄에 미치는 영향에 관한 연구, 경희대학교대학원 석사학위 논문, pp.21-65.

20.
유은이, 고재윤(2008), 서비스 품질이 신뢰 및 가격 프리미엄에 미치는 영향에 관한 연구- 서울시내 특1급 호텔 레스토랑을 중심으로 -, 한국호텔관광학회지, Vol.10(3);130-142.

21.
주재훈, 한정희(2008), 온라인 오픈마켓에서 신뢰와 가격 프리미엄의 관계, 경영학 연구, Vol.37(4);723-749.

22.
라선아(2009), 서비스전환과 서비스충성도에 대한 CS와 서비스 브랜드의 동일시의 영향에 관한 연구 - 실용적 서비스와 쾌락적 서비스에서 CS와 서비스 브랜드 동일시의상대적 영향력 비교를 중심으로, 소비자연구, Vol.20(1);93-125.