JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Early Childhood Teachers Constructivist Educational Beliefs and Self-regulated Learning Ability: The Effect on Professional Development
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Early Childhood Teachers Constructivist Educational Beliefs and Self-regulated Learning Ability: The Effect on Professional Development
Son, You Jin; Nam, Mi Kyoung;
  PDF(new window)
 Abstract
This study examined the effects of constructivist educational beliefs and self-regulated learning skills of children on teacher professional development. The study was conducted by sampling 273 teachers. Three kinds of variables, which included constructivist educational beliefs, self-regulated learning ability, and professional development level were measured and analyzed for this study. The results were as follows. First, early childhood teachers beliefs of constructivist education, self-regulated learning ability and professional development were found to be higher than average. Second, the professional development of early childhood teachers is shown to be correlated with constructivist educational beliefs and self-regulated learning ability. When constructivist educational beliefs and self-regulated learning ability scores increases, the professional development score is high. Third, metacognitive strategies, cognitive strategies and constructivist educational beliefs are factors that predict the professional development of early childhood teachers. According to results of this study, it suggests that constructivist educational beliefs and self-regulated learning ability are important factors to be addressed.
 Keywords
Early Childhood Teachers;Constructivist Educational Beliefs;Self-regulated Learning Ability;Professional Development;
 Language
Korean
 Cited by
1.
Analysis of Relationships and Effects of Pre-service Early Childhood Teacher’s Motivations of Choosing a Teaching Profession Related to Educational Belief and Self-directed Learning Readiness, The Korean Journal of Community Living Science, 2017, 28, 1, 115  crossref(new windwow)
 References
1.
권성연, 강명희 (2003). 자기조절학습의 단계와 구성요인의 규명. 교육학연구, 41(3), 239-273.

2.
김랑 (2011). 구성주의에 대한 유아교사의 신념에 대한 구조모형분석. 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문.

3.
김영실 (2009). 유아교사의 구성주의적 교육신념, 과학교수 효능감과 과학교수 적극성과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.

4.
김영태 (2015). 예비보육교사들의 교사효능감에영향을 미치는 요인 연구. 한국산학기술학회논문지, 16(8), 5143-5151.

5.
김용환, 신건호 (2013). 유치원 교사의 교육신념과 교사만족도. 아동교육, 22(3), 91-103.

6.
김윤경, 김영주 (2013). 민간어린이집 보육교사의 교육신념과 교사효능감이 직무만족도에 미치는 영향. 아동과 권리, 17(3), 325-347.

7.
김은영 (1998). 유아교육 교사의 교육신념과 실제에 관한 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문.

8.
김지수, 최혜진 (2015). 예비유아교사의 감사성향과 대인관계유능성, 자기조절학습능력이 교사효능감에 미치는 영향. 교육혁신연구, 25(3), 247-267.

9.
김한별 (2006). 조직내에서의 자기주도적 학습에 대한 비판적 접근. 안드라고지 투데이, 9(2), 31-51.

10.
남미경, 손유진 (2015). 예비유아교사의 인식론적 신념과 교수학습관이 자기조절학습능력에 미치는 영향. 사고개발, 11(2),21-38.

11.
류정은 (2014). 현직교사들의 교수학습 인식에 대한 연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.

12.
박주현 (2011). 보육시설 유형에 따른 교사의 구성주의 교육신념과 교수실제: 공동육아를 중심으로. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.

13.
반은경 (2000). 유치원 교사와 어린이집 교사의 교육신념과 교수방법에 대한 관계 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문.

14.
백은주, 조부경 (2004). 유치원 교사의 전문성 발달수준 자기평가도구 개발. 유아교육연구, 24(4), 95-117.

15.
소경희 (2003). 교사 전문성의 재개념화 방향 탐색을 위한 기초연구. 교육과정연구, 21(4), 77-96.

16.
양명희 (2005). 자기조절학습과 특질과의 관련성 검토: MBTI 성격 차원과 학습유형을 중심으로. 교육심리연구, 19(4), 1043-1064.

17.
양미영 (2013). 유아교사의 전문성 인식이 구성주의 교육신념 및 교수실제에 미치는 영향. 부경대학교 교육대학원 석사학위논문.

18.
오유경 (2008). 정보그림책을 활용한 교사-유아의 상호작용이 유아의 그림표상능력에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.

19.
이고은 (2013). 교사들의 자기주도학습능력이 조직몰입에 미치는 영향과 교사효능감의 매개효과. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.

20.
이인숙 (2003). e-Learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-Learning 학습전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명. 교육공학연구, 19(3), 41-68.

21.
이춘자 (2003). 웹 토론방의 수업사례 토론에서 유아교사들의 자기조절 학습능력 및 메시지 유형. 한국교원연구, 20(3), 225-248.

22.
이혜진 (2013). 온라인 교사학습공동체의 인지된 학습 성과에 대한 인식론적 신념, 자기조절학습 능력, 사회적 실재감의 예측력 검증. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.
조부경, 백은주, 고영미 (2004). 유치원 교사의 전문성 발달수준을 고려한 현직교육 모형 개발. 교육학연구, 42(1), 559-590.

24.
주영주, 김소나, 김수미 (2008). 기업 사이버교육생의 학업적 자기효능감, 자기조절학습능력, 온라인 과제가치가 만족도와 성취도에 미치는 영향. 고용직업능력개발연구, 11(3), 151-170.

25.
주영주, 하영자 (2005). 직무몰입과 학습효과 예측변인으로서의 동기변인 규명: 공무원의 온라인 직무교육을 대상으로. 교육과학연구, 36(2), 65-90.

26.
차현진, 박태정 (2013). 공개교육지원(OER)을 활용한 자기조절학습능력 향상을 위한 웹기반 교원 연수 프로그램 설계 전략. 컴퓨터교육학회, 16(5), 69-83.

27.
최성우, 이경희 (2012). 중등교사의 자기주도 학습능력과 교사효능감의 관련성 연구. 학습과학연구, 6(1), 24-44.

28.
하영자 (2005). 공무원의 동기변인과 자기조절학습 수행력을 이용한 온라인 직무교육의 만족도, 성취도 및 직무몰입 수준의 예측. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

29.
한민경 (2009a). 중다목표관점에서의 성취목표지향성이 예비유아교사의 자기조절학습에 미치는 영향. 아동교육, 18(2), 235-251.

30.
한민경 (2009b). 유아교육 및 보육학을 전공하는 성인 학습자와 대학생의 성취목표지향성과 자기 조절학습 간 관계 비교 연구. 유아교육.보육행정연구, 13(1), 175-202.

31.
한민경, 이순복 (2011). 성인 학습자로서 유아교사의 자기조절학습에 대한 고찰 및 교사교육을 위한 시사점 모색. 생태유아교육연구, 10(1), 75-99.

32.
Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teacher and Teacher Education, 20(8), 817-831. crossref(new window)

33.
Hargreaves, A., & Fullan, M. G. (1992). Understanding teacher development. NY: Teachers Collage Press.

34.
Kremer-Hayon & Tillema. (1999). Self-regulated learning in the context of teacher education. Teaching and Teacher Education, 15(5), 505-522.

35.
McCombs, B.L., & Marzano. R. J. (1990). Putting the self in self-regulated learning: The self as agent in intergrating will and skill. Educational Psychologis, 25(1), 51-70. crossref(new window)

36.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. crossref(new window)

37.
Reynolds, W. M., & Miller, G. E. (2003). Current perspectives in educational psychology. In W. M. Reynolds, & G. E. Miller (Eds.) Handbook of psychology (pp. 3-5). Hoboken, NJ: Wiley.

38.
Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and cognitive skill learning. In C. Ames & R. Ames (Eds.). Research on motivation in education: Goals and cognition. San Diego: Academic Press.

39.
Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329-339. crossref(new window)

40.
Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. crossref(new window)

41.
zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1986). Development of a structure interview for assessing student use of self regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628. crossref(new window)