JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Children`s Story on Spatial Composition in a Child Care Center Toy Library
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Children`s Story on Spatial Composition in a Child Care Center Toy Library
Lee, Soonhee; Suh, Youngsook;
  PDF(new window)
 Abstract
The aim of this study is to examine children`s desires in a toy library and what they want to do there in order to reflect their opinions on constructing a toy library in a child care center. The study has been conducted by participatory observation on a `toy library` project consisting of 20 five-year-olds attending B public child care center in Seoul. Observational notes were taken with voice and video recordings. The results of analysis on collected data are as follows. First, the children wanted to call the toy library a toy playground because a toy library is not for study but for play and they wanted space for rest and display with no surveillance camera. Second, they wanted to play freely without any interruption, even leaving things scattered and also wanted to play with parents and friends. Discussion followed in the view of children`s right to play and to express their opinions.
 Keywords
Play;Right to Play;Toy Library;Toy Playground;Child Care Center;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
박기갑 (2006). 유엔아동권리위원회.유엔인권조약감시기구 일반논평. 서울: 국가인권위원회.

2.
김수정 (2012). 전국 장난감도서관의 운영실태와 발전 방안 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

3.
김은설, 박수연 (2010). 보육 시설장.교사 윤리강령 개발 연구. 서울: 육아정책연구소..

4.
김정래 (2002). 아동의 놀 권리: 그 교육적 필요성의 철학적 정당화 논의. 아동권리연구, 6(1), 31-46.

5.
김지희 (2012). 아동의 생활시간과 놀이시간 양태연구: 방과 후 보호자 유무에 따른 비교. 대한가정학회지, 50(8), 13-19.

6.
박병희, 박선희 (2002). 유아, 공간, 관계: 유아를 위한 포괄적 교육환경 프로젝트. 서울: 다음세대.

7.
보건복지부 (2015). 보육사업안내. 서울: 보건복지부.

8.
서문희, 양미선, 김은설, 최윤경, 유해미, 손창균 등 (2013). 2012 보육실태조사 결과 발표. 서울: 육아정책연구소

9.
서영숙 (2011. 10). 육아지원기관에서의 영유아 권리 존중 실태와 실현 방안. 육아정책연구소 제1차 육아선진화포럼자료집, 서울.

10.
서영숙, 서지영 (2002). 레지오 에밀리아 접근법. 서울: 학지사.

11.
서영숙, 서혜정, 김진숙 (2009). 보육교사용 아동권리협약과 함께 하는 아동청소년의 권리. 서울: 보건복지부.

12.
서영숙, 이창미 (2013. 11). 장난감도서관의 현재적 의미와 가치실현을 위한 정책제언. 육아지원사업의 꽃 '장난감도서관' 활성화 정책포럼, 한국장난감도서관협회, 서울.

13.
신정희 (2005). 한국의 장난감도서관에 관한 인식, 국제장난감도서관협회 9차 컨퍼런스, 리스본.

14.
우남희 (2004). 권리와 한국의 조기교육. 한국아동권리학회, 8(2), 189-207.

15.
윤은주 (2015). 자기주도적 프로젝트교사교육 콘텐츠 개발 탐색연구: 유아교사의 프로젝트 실행 과정을 중심으로. 아동학회지, 36(3), 195-213.

16.
이순희, 서영숙 (2013). 아동권리 존중 측면에서 본 휴식 및 낮잠에 대한 유아들의 인식. 한국보육지원학회지, 9(5), 335-355.

17.
이용우 (2007). 존 듀이 민주주의와 교육. 서울: 교육과학사.

18.
이종희 (2010). 아동 놀이의 국가적 정책화: 영국의 사례. 아동학회지, 31(3), 161-181.

19.
이은화, 정진, 박현주, 김현정 (2000). 문화와 놀이의 관계, 한국유아교육학회, 20(1). 43-58.

20.
장경희 (2008). 한국장난감도서관 운영에 관한 기초연구, 부모교육연구, 5(2), 79-100.

21.
현은자, 고선주, 오연주 (2009), 아동을 위한 지역사회 지원기관: 놀이터, 어린이도서관, 청소년기관. 아동학회지, 30(6), 139-151.

22.
한국장난감도서관협회, (2013). 장난감도서관 소개. http://www.ktla-toylib.or.kr/contents/contents.php?gnb_code=XL92568&cate_code=BK29854&cts_code=LB90310에서 2016년 2월 10일 인출.

23.
David, B, Gill, T. & Spiegel, B. (2008). Managing risk in play provision : Implementation guide. London: Department for Children, Schools and Families and Department for Culture, Media and Sport.

24.
Bogdan, R. (1973). Participant observation, Peabody Journal of Education, 50(4), 302-308. crossref(new window)

25.
Denzin, N. K. (1989). The research act. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

26.
Department for Children, Schools, & Families (DCSF). (2007). The Children's Plan : Building brighter futures, London: DCSF.

27.
Department for Children, Schools, & Families (DCSF). (2008). Fair play : A consultation on the play strategy. London: Department for Children, Schools, and Families and Department for Culture, Media, and Sport.

28.
Fisher, E. (1992). The impact of play on development: A meta-analysis. Paly & Culture, 5(2), 159-181.

29.
Ford, S. A. (1993). The facilitator's role in children's play. Young Children, 48(6), 66-69.

30.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: Sage.

31.
Hammersley, M, & Atkinson, P. (1983). Ethnography: Principles in practice. London: Tavistock.

32.
Jackson, S. C., Robet, L., Watjus, M., & Chadwick, E. (1991). Play for all children: toy library solution. Childhood Education, 68(1), 27-31. crossref(new window)

33.
Kapellaka, U. (1992). Toy library: Learning through play with toys. International Journal of Early Childhood, 24(2), 53-56. crossref(new window)

34.
Russ, S., Robin, A., & Christiano, B. (1999). Pretend play: Longitudinal prediction of creativity and affect & fantasy in children. Creativity Research Journal, 12(2), 129-139. crossref(new window)

35.
Saldana, J. (2012). The coding manual for qualitative researchers (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

36.
Schwandt, T. (2007). Dictionary of qualitative inquiry (3nd ed.). Thousand Oaks: Sage.

37.
Shackell, A., Butler, N., Doyle, P., & Ball, D. (2008). Design for play: A guide to creating successful play space. London: Department for Children, Schools and Families and Department for Culture, Media and Sport.

38.
Singer, D. & Singer, J. (1990). The house of make-believe: Children's play and developing imagination. Cambridge, MA: harvard University Press.