JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Sequential Mediation Effects of Efficacy Belief about Play and Professional Recognition between Kindergarten Teacher`s Emotional Intelligence and Teacher-child Interaction
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Sequential Mediation Effects of Efficacy Belief about Play and Professional Recognition between Kindergarten Teacher`s Emotional Intelligence and Teacher-child Interaction
Chung, Mi Ra; Kim, Sei Kyung; Kim, Min Jeong;
  PDF(new window)
 Abstract
This study examines the effects of teacher`s emotional intelligence on teacher-child interaction through the sequential mediation effects of efficacy belief about play and professional recognition. Participants were 268 teachers working at kindergartens in Gyeonggi area. Data were analyzed by descriptive statistic, Pearson`s product-moment correlation, and the structural equation model using the SPSS 21.0 and Mplus 6.12 program. The main findings of this study are as follows: First, in regards to the relationship between emotional intelligence and teacher-child interaction, a single mediation effect of efficacy belief about play is significant. But there is no significant mediation effect of the professional recognition. Second, in regards to the pathway from emotional intelligence to teacher-child interaction, the professional recognition precedent mediation model is statistically significant, but efficacy belief about the play precedent mediation model is not significant. Based on the results, a concluding discussion was made regarding methods toward enhancing interaction between teacher and child.
 Keywords
Emotional Intelligence;Kindergarten Teacher;Efficacy Belief about Play;Professional Recognition;Teacher-Child Interaction;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강숙현 (1994). 유아교육 프로그램 평가척도의 이해와 활용. 서울: 동문사.

2.
강순미 (2007). 초임 유아교사의 멘토링 경험과 언어적 상호작용 관계 분석. 한국보육학회지, 7(2), 91-108.

3.
강영숙 (2007). 학생의 교사만족도에 대한 성격 특질과 정서지능의 역할. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.

4.
교육과학기술부, 보건복지부 (2013). 3-5세 연령별 누리과정 해설서. 서울: 교육과학기술부.보건복지부.

5.
권랑희, 이진희 (2015). 유아교사의 교사-유아 상호작용과 교사신념, 직무만족도 및 교사효능감간의 관계. 아동교육, 24(2), 93-107.

6.
권미성, 문혁준 (2013). 보육교사의 교사효능감 및 전문성 수준이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 9(4), 277-296.

7.
권정윤 (2010). 유아교사의 정서지능과 정서노동 및 직무스트레스와의 관계. 유아교육연구, 30(6), 269-289.

8.
김선영, 강의정 (2006). 영아교사의 놀이교수효능감에 따른 교사 상호작용 유형에 관한 연구. 육아지원연구, 1(2), 5-26.

9.
김영한, 추경진 (2010). 초등학교 특수학급 교사의 전문성 인식과 직무스트레스, 교사효능감과의 관계. 특수아동교육연구, 12(4), 413-432.

10.
김유림 (2000). 교육실습의 특성이 초임교사의 역할수행 지각에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

11.
김현진 (2012). 유아교사와 초등교사의 현실충격과 교사효능감에 관한 연구. 열린유아교육연구, 17(2), 151-173.

12.
김혜선 (2005). 내러티브 탐구를 통한 유치원 초임교사들의 교직 생활 이해-네 교사의 교직 첫해이야기. 한국교원교육연구, 22(2), 277-305.

13.
노은숙, 부성숙 (2012). 유아교사의 정서지능이 의사소통능력에 미치는 영향. 교육과학연구, 43(4), 113-135.

14.
모용희, 김규수 (2013). 유아교사의 교직전문성과 교직신념에 관한 인식 연구. 열린유아교육연구, 18(1), 241-260.

15.
박현경 (2006). 유아교사의 놀이교수 효능감이 유아의 가장놀이 사회적 수준과 교사의 놀이 개입유형에 미치는 영향. 한국교원교육연구, 23(1), 215-233.

16.
박형신, 김정주 (2010). 보육교사의 전문성지원환경 인식과 조직헌신도, 전문성 인식 간의 관계. 아동교육, 19(2), 87-102.

17.
배문조, 박세정 (2013). 예비보육교사의 다문화감수성과 보육교사전문성 인식이 다문화교수효능감에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 78, 139-164.

18.
변길희, 김나림 (2010). 보육교사의 전문성 인식과 교수효능감 및 사회인구학적 변인과의 관계. 열린유아교육연구, 10(4), 21-34.

19.
서지은 (2014). 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.

20.
소연희 (2012). 초등교사가 지각한 정서적지지, 교육신념 및 교수효능감이 수업전문성인식에 미치는 영향. 교육종합연구, 10(2), 163-181.

21.
송미선 (2013). 예비유아교사의 정서지능 및 정서성이 교사전문성 인식에 미치는 영향. 어린이미디어연구, 12(3), 277-295.

22.
송상호 (2005). 교사의 전문성 인식과 조직헌신도의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.
신은수 (1996). 5년제 유아교사양성대학의 정규교육실습이 예비교사의 현장지식과 태도에 미치는 영향에 관한 연구. 덕성여대 논문집, 25, 315-328.

24.
신은수 (2000). 놀이에 대한 교사효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유아 놀이발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42.

25.
신은수, 유영의, 박현경 (2004). 유아 교사의 놀이에 대한 교수 효능감과 놀이 운영 실제 신념에 관한 도구 개발연구. 유아교육연구, 24(1), 49-69.

26.
안상미 (2002). 유아교사의 교사효능감에 따른 교사-유아 상호작용. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

27.
오승민 (2012). 유치원 교사의 교사효능감이 교사 유아 상호작용에 미치는 영향. 가천대학교 교육대학원 석사학위논문.

28.
이규식 (2007). 교사의 전문성 인식과 직무만족도의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.

29.
이수련 (2013). 유아교사의 전문성 인식과 교사-유아 상호작용 관계 분석. 어린이미디어연구, 12(1), 221-239.

30.
이숙자, 공병호, 성영화 (2011). 교사-유아의 상호작용과 보육교사변인간의 관계. 한국보육학회지, 11(1), 1-18.

31.
이윤식, 이효신 (2012). 학교조직건강, 개인적 교사효능감, 집단적 교사효능감 및 수업전문성 간의 관계. 한국교원교육연구, 29(4), 541-564.

32.
이재진, 최나야 (2013). 영유아 교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영유아 상호작용의 관계. 한국보육학회지, 13(3), 183-203.

33.
이정미 (2010), 영아보육교사의 전문성 인식과 직무만족에 관한 연구. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.

34.
이정숙 (2003). 교사경력과 유아연령에 따른 교사-유아의 상호작용. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.

35.
이진화 (2007). 유아교사의 정서지능과 직무만족도, 소진과의 관계. 아동교육, 16(4), 199-210.

36.
이현경, 남명자 (2009). 예비유아교사의 현장실습 경험 및 자아존중감과 교사효능감. 유아교육학학논집, 13(4), 119-135.

37.
전혜미 (2010). 초등교사가 인식하는 교직전문성이 교사효능감, 교직헌신도에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

38.
정혜진, 박재옥 (2014). 영아반 교사의 민감성과 놀이교수효능감에 따른 전문성 인식. 한국가정관리학회지, 32(5), 193-205.

39.
조부경 (1994). 유치원 교사의 교직 전문성 인식과 관심사와의 관계에 관한 연구. 한국교원대학교 교수논총, 10(2), 131-161.

40.
조영옥 (2015). 유아교사의 의사결정 참여도와 정서지능이 교사효능감에 미치는 영향. 가톨릭관동대학교 대학원 박사학위논문.

41.
조혜진, 김수연 (2011). 유아교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 정서지능의 매개효과. 열린유아교육연구, 16(6), 231-247.

42.
조혜진, 김수연 (2012). 영아 교사의 정서지능과 교사-영아 상호작용의 관계. 열린유아교육연구, 17(5), 189-208.

43.
최미애 (1999). 유치원 교사-유아의 상호작용에 영향을 미치는 제 변인에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

44.
최석란 (2005). 놀이와 유아발달. 서울: 양서원

45.
한재민, 이윤식 (2013). 초등학교 교장의 변혁적 리더십과 수석교사의 수업장학활동, 교사효능감, 교사의 수업전문성 간의 구조관계. 한국교원교육연구, 30(4), 407-432.

46.
홍근민 (1997). 영아보육환경의 질적수준에 따른 교사-영아 상호작용에 대한 연구: 어린이집을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

47.
홍세희 (2000). 특별기고: 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

48.
황윤세, 강현석 (2007). 유치원 초임교사의 교육계획안 개발에서 실천적 지식 함양을 위한 협력 모형 구안. 아동학회지, 28(5), 233-251.

49.
황은진 (2015). 유아교사의 정서지능 및 의사소통능력이 교사효능감에 미치는 영향. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.

50.
Abbott-Shim, M., & Sibley, A. (1987). Assessment profile early childhood programs. Atlanta, GA: Quality Assist, Inc.

51.
Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological bulletin, 103(3), 411-423. crossref(new window)

52.
Anderson, L. W. (2004). Increasing teacher effectiveness. Paris: UNESCO.

53.
Armor, D. (1976. August). Analysis of the school preferred reading program in selected Los Angeles minority schools. Retrieved January 1, 2016 from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED130243.pdf

54.
Buyse, E., Verschueren, K., Doumen, S., Van Damme, J., & Maes, F. (2008). Classroom problem behavior and teacher-child relationships in kindergarten: The moderating role of classroom climate. Journal of School Psychology, 46(4), 367-391. crossref(new window)

55.
Chan, D. W. (2004). Perceived emotional intelligence and self-efficacy anmong Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Personality and Individual Differences, 36(8), 1781-1795. crossref(new window)

56.
Curby, T. W., Rudasill, K. M., Edwards, T., & Pérez-Edgar, K. (2011). The role of classroom quality in ameliorating the academic and social risks associated with difficult temperament. School Psychology Quarterly, 26(2), 175-188. crossref(new window)

57.
Damasio, A. R., Grabowski, T. J., Bechara, A., Damasio, H., Ponto, L. L., Parvizi, J., & Hichwa, R. D. (2000). Subcortical and cortical brain activity during the feeling of self-generated emotions. Nature Neuroscience, 3(10), 1049-1056. crossref(new window)

58.
Day, C. (2007). A passion for teaching, 열정으로 가르치기(박은혜, 이진화, 위수경, 조혜선 공역). 서울: 파란마음(원판 2004).

59.
Downer, J., Sabol, T. J., & Hamre, B. (2010). Teacher-child interactions in the classroom: Toward a theory of within-and cross-domain links to children's developmental outcomes. Early Education and Development, 21(5), 699-723. crossref(new window)

60.
Goldstein, L. S., & Lake, V. E. (2000). Love, love, and more love for children: exploring preservice teachers' understandings of caring. Teaching and Teacher Education, 16(8), 861-872. crossref(new window)

61.
Hall, R. H. (1967, August). Components of professionalization. A paper presented at the 1967 Annual Meeting of the American Sociological Association. San Francisco, California.

62.
Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis:Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.

63.
Isen, A. M. (1993). Positive affect and decision making. In M. Lewis & J. Haviland (Eds.), Handbook of emotions (pp. 261-77). NY: Guilford Press.

64.
Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and Development. In J. E. Johnson, J. F. Christie, & T. D. Yawkey (Orgs.), Play and early childhood development (pp. 25-52). NY: Longman

65.
Lasky, S. (2000). The cultural and emotion politics of parent-teacher interaction. Teaching and Teacher Education, 16(8), 843-860. crossref(new window)

66.
Matthews, G., & Zeidner, M. (2010). Emotional intelligence: Science & Myth, 정서지능: 그 오해와 진실(문용린, 곽윤정, 강민수, 최경아 공역). 서울: 학지사(원판 2002).

67.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence (pp. 3-31). NY: Basic Books.

68.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2000). Emotional intelligence as zeitgeist, as personality, and as a mental ablilty. In R. Bar-On & J. D. A. Parkers (Eds.), Handbook of emotional intelligence (pp. 91-117). San Francisco: Jossey-Bass.

69.
McLaughlin, M., & Berman, P. (1977). Retooling staff development in a period of retrenchment. Educational Leadership, 35(3), 191-194.

70.
Mesquita, B., Frijda, N. H., & Scherer, K. R. (1997). Culture and emotion. In J. Berry, P. R. Dasen, & T. S. Saraswathi (Eds.), Handbook of cross-cultural psychology: Basic processes and human development (pp. 225-97). Boston: Allyn and Bacon.

71.
Penrose, A., Perry, C., & Ball, I. (2007). Emotional intelligence and teacher self-efficacy: The contribution of teacher status and length of experiences. Issues in Educational Research, 17(1), 107-126.

72.
Rowe, D. J., Early, B., & Loubier, D. (1999). New perspectives in early childhood teacher education, 영아와 걸음마기 유아교사의 역할: 유아교사 교육의 새로운 접근(조부경, 이정미 공역). 서울: 양서원(원판 1994).

73.
Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: new procedures and recommendations. Psychological Methods, 7(4), 422-445. crossref(new window)

74.
Steiner, C., & Perry, P. (1997). Achieving emotional literacy: A peronal program to increase emotional intelligence. NY: Avon.

75.
Taylor, C., Farver, C., & Stroller, J. K. (2011). Perspective: Can emotional intelligence training server as an alternative approach to teaching professionalism to residents? Academic Medicine. 86(12), 1551-1554. crossref(new window)

76.
Tschannen-Moran, M., Woolfolk-Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248. crossref(new window)

77.
Vandell, D. L., Belsky, J., Burchinal, M., Steinberg, L., & Vandergrift, N. (2010). Do effects of early child care extend to age 15 years? Results from the NICHD study of early child care and youth development. Child Development, 81(3), 737-756. crossref(new window)

78.
Veenam, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. crossref(new window)

79.
West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables:Problems and remedies. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural Equation Modeling: Concepts, Issues, and Applications (pp. 56-75). CA: Sage.

80.
Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The leadership Quarterly, 13(3), 243-274. crossref(new window)

81.
Zembylas, M. (2005). Discursive practices, genealogies, and emotional rules: A poststructuralist view on emotion and identity in teaching. Teaching and Teacher Education, 21(8), 935-948. crossref(new window)