JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on Recognition for Foundation Before and After Foundation Education -Focused on the case of senior foundation education in M university-
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A Study on Recognition for Foundation Before and After Foundation Education -Focused on the case of senior foundation education in M university-
Jo, Yoon-Ah; Park, Min-Kyu; Moon, Yun-Geol;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study is to investigate the differences in recognition for foundation before and after foundation education for preliminary senior founder` demographic characteristics, and to verify the effects of the characteristics on the foundation interest and foundation confidence. For this, questionnaire survey was carried out for 103 preliminary senior founders who participated in the foundation education program implemented by government. The statistical significance was verified with SPSS 18.0 program. On the basis of empirical study results, the main results were withdrawn as follows. First, there was a significant difference in foundation interest between before and after foundation education. Second, there was no significant difference in foundation interest with foundation motivation at before and after foundation education. Third, there was no significant difference in foundation confidence between before and after foundation education. Fourth, there was no significant difference in foundation confidence with foundation motivation at before and after foundation education. In conclusion, this study recommends an alternative for education curriculum development and operation for improving the actual performance of the curriculums targeting the senior generation through reliable research.
 Keywords
Senior Foundation;Foundation Education;Foundation Interest;Foundation Confidence;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
오상훈, 청장년 및 시니어의 창업의지에 미치는 영향에 관한 비교연구, 호서대학교 벤처전문대학원, 박사학위논문, 2014.

2.
박선영, 청년 창업에 대한 정부지원 시책의 개선 방안에 관한 연구, 공주대대학교 테크노전문대학원, 석사학위논문, 2013.

3.
장태옥, 창업교육 활성화 방안에 관한 연구, 호서대학교 글로벌창업대학원, 석사학위논문, 2012.

4.
이병희, 이상명, 최다운, "시니어 벤처기업의 경영 특성에 관한 연구," 전문경영인연구, 제14권, 제3호, pp.117-138, 2011.

5.
박재완, 김용태, "창업교육 만족도 및 참여 동기가 창업교육 효과에 미치는 영향: 창업대학교 교육과정을 중심으로," 산업경제연구, 제22권, 제2호, pp.959-977, 2009.

6.
김진수, 최명길, 성창수, "시니어 창업가의 특성이 기업가정신에 미치는 영향에 관한 연구," 한국산학기술학회논문지, 제12권, 제4호, pp.1833-1843, 2011.

7.
정재호, 청년층 자영업의 실태와 과제, 한국직업능력개발원, 2012.

8.
김정미, 제4차 OECD세계포럼을 다녀와서, 한국여성정책연구원, 2013.

9.
육창환, 전인오, "창업가의 특성요인이 창업의지에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, pp.661-676, 2014.

10.
최명화, 조성숙, "중년 직장인의 퇴직 후 창업효능감 및 창업의도에 영향을 미치는 요인," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제7호, pp.226-241, 2014.

11.
송경숙, "외식산업 창업속성이 창업 과잉자신감과 창업자 태도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제3호, pp.414-426, 2014.

12.
김정연, 전문계고등학교 BizCool(창업교육)의 학습효과에 대한 실증분석, 원광대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.

13.
정헌배, "창업대학원 교육프로그램에 개선방안에 관한 연구," 경영교육연구, 제12권, 제1호, pp.109-128, 2008.

14.
김주미, 오상훈, 양재경, 우리나라 창업교육 현황 및 발전방향에 관한 연구, 중소기업연구원, 2008.

15.
양영석, 최종인, "공공R&D 기관의 효과적인 기술사업화에 관한 연구," 한국산학기술학회지, 제11권, 제1호, pp.287-294, 2010.

16.
정종서, 민경세, "창업교육프로그램의 현황 및 개선방안." 벤처창업연구, 제3권, 제2호, pp.1-29, 2008.

17.
김대호, 김홍, "기술창업장애요인 실태조사," 벤처창업연구 제4권, 제1호, pp.67-88, 2009.

18.
성창수, 김진수, "시니어창업 의사결정에 미치는 영향요인에 관한 연구," 중소기업연구, 제33권, 제3호, pp.109-133, 2011.

19.
이승재, 황보윤, "단기창업교육이 예비창업자의 심리적 특성 변화 영향에 대한 탐색적 연구," 벤처창업연구, 제5권, 제1호, pp.19-44, 2010.

20.
양영석, "기술창업교육프로그램품질이 참여자만족과 추천의향에 미치는 영향연구," 한국산학기술학회논문지, 제11권, 제3호, pp.71-78, 2010.

21.
B. Sheppard, J. Hartwick, and P. Warshaw, "The Theory of Reasoned Action: A Metanalysis of Past Research with Recommendations and Future Research," Journal of Consumer Research, Vol.15, No.3, pp.325-344, 1998.

22.
K. H. Vesper and W. E. McMullan, "Entrepreneurship: Today Courses, Tomorrow Degrees," Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.13, No.1, pp.7-13, 1998.

23.
W. B. Gartner, "Some suggestions for research on entrepreneurial traits and characteristics," Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.14, No.1, pp.27-38, 1999.

24.
R. Grant, "Comtemporary Strategy Analysis, The teaching of psychology," Essays in honor of Wilbert J. McKeachie and Charles. F. Brewer, pp.41-55, 1998.