JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Discrepancy between the Perception and Reality of early Childhood Educators Regarding Creative Competency of the early Childhood Education Institutions
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Discrepancy between the Perception and Reality of early Childhood Educators Regarding Creative Competency of the early Childhood Education Institutions
Kim, Soo-Im; Jung, Na-Young;
  PDF(new window)
 Abstract
This research studies the discrepancy between the perception and reality of the early childhood educators regarding the creative competency of the early childhood education institutions, and the differences stemming from the background characteristics of the educators. Subjects were 114 early childhood educators drawn from kindergartens in Daegu and Gyeongbuk province. 180 questionnaires were delivered through physical visit or mail to the institutions. The collected data were analyzed using t-tests, one-way ANOVA and the Scheffe post hoc test, and the result is as thus. Firstly, the discrepancy between the perception and the reality of the educators was significantly different in all sub-domains. Secondly, The discrepancy between the perception and reality, according to the background characteristics, showed significantly different in the following domains: according to the position of the educators, in some sub-domains of autonomy; according to the academic background, in some sub-domains of the leadership; according to the career of the educators, in some sub-domains of diversity; and according to the age of the educators, in some sub-domains of diversity and leadership.
 Keywords
Early Childhood Education Institutions;Creative Competency;Perception;Reality;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
고미라, 개인 연수에 대한 유치원 교사의 인식 및 실태 분석, 전남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2000.

2.
권상순, "개인, 집단, 조직창의성 발현 및 제고를 위한 창의적 경영시스템," 사회과학논집, 제3권, pp.29-57, 2000.

3.
권정언, 권상집, "창의적 역량 개발을 위한 대학 교양교육 체계의 실제와 대안 탐색," 한국교양교육학회 학술대회자료집, 제2014권, 제6호, pp.103-118, 2014.

4.
김경진, 역량의 개념과 교육적 함의, 숙명여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.

5.
김광현, "조직창의성에 있어 HR의 역할," 월간경영계, 제408권, pp.50-51, 2013.

6.
김선화, 반응 중심 문학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향, 성균관대학교 대학원, 석사학위논문, 2009.

7.
김소영, 학교장의 슈퍼리더십이 교사의 셀프리더십과 수업장학 인식에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2010

8.
김수진, 보육시설의 물리적 환경 및 교사의 창의적 역할수행과 유아 창의성간의 관계, 경희대학교 대학원, 석사학위논문, 2006.

9.
김정서, 학교장의 감성리더십과 학교 조직 문화가 학교조직 역량에 미치는 영향, 건국대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.

10.
김정희, 김동춘, "유아교사의 전문성에 대한 인식이 직무성과 조직헌신에 미치는 영향," 유아교육학논집, 제16권, 제5호, pp.77-96, 2012.

11.
김호, 노영희, "유아의 창의성과 관련된 교사와 유아변인 탐색," 열린유아교육연구, 제12권, 제4호, pp.255-278, 2007.

12.
노풍두, 조용곤, 조근태, "조직의 창의성 수준 평가 모델 개발," 기술혁신학회지, 제14권, 제1호, pp.109-138, 2011.

13.
박수미, 유치원교사의 생애에 관한 연구: 한 교사의 생애를 통해 본 유치원교사의 발달과정 탐색, 중앙대학교 대학원, 석사학위논문, 2001.

14.
박은혜, 유아교사론, 서울: 창지사, 2005.

15.
박재춘, 정지연, 정재연, "ICT기업에서 가족친화적 조직문화, 내재적 동기부여, TMX, 창의성의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제8호, pp.607-919, 2015.

16.
변윤희 현은자, "그림책을 활용한 유아예술교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과," 유아교육연구, 제24권, 제5호, pp.311-336, 2004.

17.
심윤희, 유아교육기관 원장의 변혁적 지도성과 교사의 교직 헌신이 교사효능감에 미치는 영향, 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.

18.
윤진주, 안진경, 김지영, "유치원 교사의 교육과정 평가와 유아평가에 대한 실태 및 개선 방안에 관한 연구," 한국생활과학지, 제17권, 제3호, pp.413-423, 2008.

19.
이명순, 유치원 교사가 되어가는 과정에 관한 이야기, 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 2001.

20.
이병민, "대학에서의 창의성 발현을 위한 문화콘텐츠 교육 개선방안 탐색," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.481-496, 2013.

21.
이순자, 초등학교 병설유치원 교직문화의 특질, 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 2001.

22.
이현경, "유아 교사의 자율성 인식 및 실태에 관한 조사연구," 유아교육학논집, 제12권, 제5호, pp.179-204, 2008.

23.
이화자, "창의성 연구현황 및 향후 연구방향에 대한 고찰," 인문사회과학연구, 제9권, pp.81-104, 2002.

24.
임원신, 이진화, "어린이집 교사의 셀프리더십, 조직 시민 행동과 조직역량 간의 관계," 육아지원연구, 제8권, 제1호, pp.285-304, 2013.

25.
전인오, "창업보육기업의 기술사업화에 따른 기술역량이 지원과 경영성과 단계에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제9호, pp.325-339, 2012.

26.
정나영, 유아교육기관의 창의적 역량 측정도구개발 및 타당화, 대구가톨릭대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.

27.
조미영, 유아교육기관에서의 부모참여 활동 현황 및 교사의 인식, 성신여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.

28.
최종인, 집단창의성의 결정요인에 관한 연구, 고려대학교 대학원, 박사학위논문, 1995.

29.
T. M. Amabile, "A model of creativity and innovation in organizations," In B. M. Staw & L. L. Cummings(Eds.), Research in organizational behavior, Vol.10, pp.123-167, Greenwich, CT: JAI Press. 1988.

30.
T. M. Amabile, Creativity in context, Boulder, CO: Westview Press, 1996.

31.
I. Nonaka and H. Takeuchi, The Knowledge Creating Company, NY; Oxford University Press, 1995.

32.
L. M. Spencer and S. M. Spencer, Competence at work: Models for superior performance, NY: John Wiley & Sons, 1993.

33.
R. W. Woodman, J. E. Sawyer, and R. W. Griffin, "Toward a theory of organizational creativity," Academy of Management Review, Vol.18, No.2, pp.293-321, 1993.