JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Effect of Self-Directed Learning Ability, Ego Resilience, Critical Thinking Disposition on the Competency of Nursing Students's Basic Nursing Skills
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Effect of Self-Directed Learning Ability, Ego Resilience, Critical Thinking Disposition on the Competency of Nursing Students's Basic Nursing Skills
Park, Jin-Ah; Hong, Ji-Yeon;
  PDF(new window)
 Abstract
Basic nursing, the course for the nursing students to experience nursing practice before going on to th clinical practice, and is crucial for solving health-related problems of patients. This study is a descriptive research study to analyze the impact factors associated with nursing students' basic nursing skill competency. In this study, total 181 subjects participants, and by using a structured questionnaire. Data were collected by self-written questionnaire method. The collected data were analyzed using the SPSS WIN 22.0 program. Of the general characteristics of the subjects, the difference in basic nursing competency was found according to admission motive, major satisfaction, and interest in practice. Critical thinking disposition and the degree of self-training aid influenced performance of basic nursing skills by nursing students, and these variables explained 23.8% of the total variance of basic nursing skills performance. These findings suggest, in order to improve performance of basic nursing skills in nursing students, it is necessary to use various teaching methods that help improve critical thinking and relevant curriculum that promote self-practice.
 Keywords
Basic Nursing Skills;Competency;Nursing Student;
 Language
Korean
 Cited by
1.
The Effects of Clinical Convergence Self-directedness Practice Learning Program on Self-directedness and Competency in Fundamental Nursing Skills in Undergraduate Nursing Students, Journal of the Korea Convergence Society, 2016, 7, 4, 51  crossref(new windwow)
 References
1.
송미령, 김은만, 유수정, "간호학생의 기본간호수행능력 영향요인 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.390-401, 2012.

2.
N. Suwan, N. Kasatpibal, and P. Sawasdisingha, "Effects of student-centered teaching on knowledge, practice, and satisfaction of clean techniques among second year nursing students," Singapore Nursing Journal, Vol.40, No.4, pp.30-37, 2013.

3.
박선남, 이선경, "간호대학생의 기본간호수기 수행능력의 영향요인," 기본간호학회지, 제15권, 제1호, pp.6-13, 2008.

4.
김미원, 핵심간호능력 중심의 간호학 실습교육목표 개발, 연세대학교, 박사학위논문, 2003.

5.
김진현, 김성재, 방경숙, 고진강, 이남주, 유주연, "일개 대학 간호대학생의 학업성취도, 만족도와 교육요구도," 간호학의지평, 제9권, 제2호, pp.127-135, 2012.

6.
엄미란, 김현숙, 김은경, 성가연, "표준화환자를 활용한 실습교육이 피하주사 간호수행능력, 자기주도 학습 준비도 및 문제 해결 능력에 미치는 효과," 대한간호학회지, 제40권, 제2호, pp.151-160, 2010.

7.
T. Anderson, L. Linden, M. Allen, and E. Gibbs, "New graduate RN work satisfaction after completing an interactive nurse residency," The Journal of Nursing Administration, Vol.39, No.4, pp.165-169, 2009. crossref(new window)

8.
권말숙, "간호학생의 자기주도적 학습, 비판적 사고성향이 임상수행능력에 미치는 영향," 한국간호교육학회지, 제17권, 제3호, pp.387-394, 2011.

9.
이은경, 박진아, "간호대학생의 자아탄력성과 임상수행능력과의 관계," 한국보건간호학회지, 제27권, 제2호, pp.293-303, 2013.

10.
정승교, "간호대학생의 비판적 사고성향, 문제해 결능력 및 임상수행능력 조사연구," 기본간호학회지, 제18권, 제1호, pp.71-78, 2011.

11.
김인숙, 장윤경, 박수호, 송소현, "간호학생의 비판적 사고성향과 임상실습 스트레스 및 임상실습 수행능력," 한국간호교육학회지, 제17권, 제3호, pp.337-345, 2011.

12.
F. Faul, E. Erdfelder, A. Lang, and A. Buchner, "G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences," Behavior Research Methods, Vol.39, No.2, pp.175-191, 2007. crossref(new window)

13.
이원희, 김조자, 유지수, 허혜경, 김경숙, 임성민, "간호대학생의 임상수행능력 측정도구 개발연구," 연세대학교 간호학 논문집, 제13호, pp.17-29, 1990.

14.
최미숙, 간호학생의 임상실습교육에 대한 교수 효율성과 임상수행능력에 관한 연구, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2005.

15.
L. M. Guglielmino, Development of the self-directed learning readiness scale, Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, 1977.

16.
유귀옥, 성인 학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회심리학적 변인 연구, 서울대학교 대학원, 박사학위논문, 1997.

17.
J. H. Block and J. Block, "The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In WA Collins(Ed.)," Minnesota symposia on child psychology, Vol. 13. Development of cognition, affect, and social relations, pp.39-101, Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1980.

18.
E. C. Klohnen, "Conceptual analysis and measurement of the construct of ego - resiliency," Journal of Personality And Social Psychology, Vol.70, No.5, pp.1067-1079, 1996. crossref(new window)

19.
박현진, 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울, 고려대학교 대학원, 석사학위논문, 1996.

20.
권인수, 이가언, 김경덕, 김영희, 박경민, 박현숙, 손수경, 이우숙, 장금성, 정복례, "간호대학생의 비판적 사고성향 측정도구 개발," 대한간호학회지, 제36권, 제6호, pp.950-958, 2006.

21.
조학순, "간호대학생의 비판적 사고성향과 임상 수행능력에 관한 연구," 한국간호교육학회지, 제11권, 제2호, pp.222-231, 2005.

22.
박현숙, 한지영, "간호학생의 임상수행능력 영향 요인," 기본간호학회지, 제20권, 제4호, pp.438-448, 2013.

23.
C. Filey-Doucet, "A self-directed learning tool for nurses who percept student nurses," Journal for Nurses Staff Development, Vol.24, No.2, E7-E14, 2008. crossref(new window)

24.
박영숙, 권윤희, "간호대학생의 자아탄력성, 문제해결과정 및 임상수행능력," 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.341-350, 2013.

25.
S. S. Luthar and D. Cicchetti, "The construct of resilience: Implications for interventions and social policies," Development and Psychopathology, Vol.12, No.4, pp.857-885, 2000. crossref(new window)

26.
고정은, 김미희, 김은진, 김혜지, 엄지은, 이행아, 장누리, 장동은, "간호대학생의 전공만족도와 간호전문직관의 관계-일대학 간호대학생을 대상으로-," 이화간호학회지, 제45호, pp.29-43, 2011.

27.
D. Barron, E. West, and R. Reeves, "Tied to the job: Affective and relational components of nurse retention," Journal of Health Services Research & Policy, Vol.12, pp.46-51, 2007. crossref(new window)

28.
배영주, 전영미, "시뮬레이션기반 기본간호실습 프로그램 효과-간호대학생의 자기효능감 수준에 따라," 한국간호시뮬레이션 학회지, 제2권, 제1호, pp.35-44, 2014.

29.
남미라, "기본간호학 실습 교육에서 웹 기반 학습의 효과," 기본간호학회지, 제12권, 제3호, pp.290-297, 2005.

30.
김영희, 이영미, "역할극 활용 기본간호학 실습교육 평가방법에 대한 간호학생의 학습동기, 자기주도적 학습능력 및 문제해결 과정과의 관계," 한국산학기술학회논문지, 제13권, 제1호, pp.147-155, 2012.

31.
유문숙, "기본간호학 실습교과과정 개선에 관한 연구," 기본간호학회지, 제7권, 제1호, pp.60-70, 2000.

32.
N. C. Facion, P. A. Facion, and C. A. Sanchez, "Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgement: the development of the California Critical Thinking Disposition Inventory," Journal of Nursing Education, Vol.33, No.8, pp.345-350, 1994.