JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Influence of Foreigners' Cultural Characteristics on National Image, the Image of Korean Medical Services, and Behavioral Intention to use Korean Medical Services - Focused on Chinese & Russians -
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Influence of Foreigners' Cultural Characteristics on National Image, the Image of Korean Medical Services, and Behavioral Intention to use Korean Medical Services - Focused on Chinese & Russians -
Kim, Mi-Kyoung; Cho, Duk-Young; Kim, Yun-Jin;
  PDF(new window)
 Abstract
This study investigates the parameters that affect the choice of Korean medical services, as well as the relationship between the cultural characteristics and the behavioral intention to use Korean medical services. The cultural characteristics of Chinese and Russian individuals have an impact on the national image and image of Korea's medical services, and that this affects their behavioral intention to use Korean medical services. Nevertheless, there were differences among the cultural characteristics, in terms of specific elements. Among Chinese individuals, the national image is affected by 'power distance', 'individualism-collectivism', and 'long-term orientation'; for Russians, it is affected by 'individualism-collectivism', 'power distance', 'uncertainty avoidance', and 'long-term orientation'. On the other hand, for Chinese, the image of Korean medical services is affected by 'power distance' and 'long-term orientation', while for Russians it is affected by 'power distance' and 'uncertainty avoidance'. These in turn influence their behavioral intention to use Korean medical services. As such, by recognizing these cultural properties, and by designing and offering suitable services with these in mind, Korean medical institutions can nurture among foreign visitors greater satisfaction and a desire to revisit.
 Keywords
Cultural Characterization;National Images;Service Image of Korea Medical;Behavioral Intention;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
http://ChosunBiz,com/-paper.htlm

2.
오현주, 문화적 차이에 따른 항공서비스 품질과 커뮤니케이션이 고객만족과 사후행동에 미치는 행동, 계명대학교 관광경영학과, 박사학위논문, 2012.

3.
김미, 국가 간 문화적 차이에 따른 관광태도, 환경인식, 생태관광자원의 인식 차이, 세종대학교 호텔관광경영학, 석사학위논문, 2009.

4.
배무언, 이종환, "문화차이에 따른 서비스품질 지각수준 차이에 관한 연구," 상업교육연구학회지, 제23권, 제2호, pp.179-180, 2009.

5.
이상은, 한.중국인의 문화차원에 따른 국내 헤어살롱 이용실태, 선택요인 및 고객만족도, 원광대대학원 뷰티디자인학과, 박사학위논문, 2013.

6.
인옥남, 한진수, "고객 문화차원에 따른 서비스 회복 기대에 관한 연구 -항공 서비스산업을 중심으로," 서비스경영학회지, 제8권, 제2호, pp.43-44, 2007.

7.
장우빈, 문화차원이 색채별 주류광고에 대한 태도에 미치는 영향 -한국과 중국 소비자의 비교를 중심으로, 청주대학교, 석사학위논문, 2012.

8.
박선영, 문화적 차이에 의한 모바일 폰 디자인 선호도의 기호학적 분석 -한국 중국 일본의 20대 사용자를 중심으로-, 이화여대, 석사학위논문, 2007.

9.
Geert. Hofstede, "Cultures & Organizations," London : McGraw-Hill, 1991.

10.
윤지영, 한국국가이미지, 패션제품이미지, 패션제품태도, 구매의도와의 구조적관계, 대구 카톨릭대학교, 박사학위논문, 2015.

11.
전정화, 국가이미지와 문화적 동질감이 제품이 미지에 미치는 영향: 한국제품에 대한 중국대학생들의 태도를 중심으로, 한양대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.

12.
심청청, 중국소비자의 구매행동에 관한 연구: 중국 화장품 시장 및 한국 화장품 시장 및 한국 화장품 시장의 중국시장 진출을 중심으로, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2002.

13.
박종덕, 남경엽, 임자윤, 의료서비스와 문화의 이해, 보문각, 2014.

14.
김사헌, "문화와 문화관광자: 그 개념과 특성에 관한 시론," 관광학 연구, 제29권, 제1호, pp.9-26, 2005.

15.
Charles M. Hampden-Turner and Fons Trompenaars, Building cross-cultural competence: how to create wealth from conflicting values, Yale University Press, 2000.

16.
E. T. Hall, The Silent Language, Anchor Books, 1973.

17.
http://geert-hofstede.com

18.
N. Donthu and B. Yoo, "Cultural influences on Service quality expectations," Journal of Service Research, Vol.1, No.2, pp.178-186, 1998. crossref(new window)

19.
유창, Hofstede의 5가지 문화 차원에 따른 서비스 회복 공정성 지각이 고객만족에 미치는 영향 - 중국과 한국 간 레스토랑 이용객을 중심으로, 경희대, 석사학위논문, 2010.

20.
임경화, 한국. 중국 문화적 차이에 따른 디자인선호도차이에 관한 연구 -주방 밀폐용기를 중심으로-, 홍익대, 석사학위논문, 2010.

21.
이동성, 한.미 기업의 위기관리 커뮤니케이션 사례 비교, 한양대학교 언론정보대학원, 석사학위논문, 2010.

22.
G. Hofsted, "Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model In Context," International Association for Cross-Cultural Psychology, Vol.2, No.1, pp.1-26, 2011.

23.
장영일, 김경완, "국가이미지와 국가에 대한 태도 및 서비스에 대한 태도가 중국 소비자들의 외국계 서비스 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구," 대한경영정보학회, 제31권, 제2호, pp.173-197, 2007.

24.
M. S. Roth and J. B. Romeo, "Matching Product Category and Country Image Perceptions: a Framework for Managing Country of origin Effects," Journal of International Business Studies, Vol.23, No.3, p.478, 1992.

25.
R. Pappu, P. G. Questerand, and R. W. Cooksey, "Consumer-based brand equity and country-of-origin relationship," European Journal of Marketing, Vol.40, No.5, pp.696-717, 2006. crossref(new window)

26.
P. Kotler and D. Gertner, "Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective," Brand Management, Vol.9, No.4, pp.249-261.

27.
임정우, 이교은, "한국의 국가 이미지, 관광지 인지적 및 정서적 이미지, 의료관광 이미지간의 관계," 대한관광경영학회, 제28권, 제3호, pp.231-250, 2013.

28.
박인규, 전희원, "중국 대학생들의 한국에 대한 국가이미지가 관광기대에 미치는 영향관계분석," 관광연구, 제27권, 제5호, pp.219-236, 2012.

29.
김종광, 중국시장에서 국가이미지가 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, 창원대학교, 박사학위논문, 2009.

30.
허천림, 국가이미지와 의료서비스 이미지가 한국의료관광 구매의도에 미치는 영향, 제주대, 석사학위논문, 2012.

31.
R. Evans, and Barry Berman, Essentials of maketing, Macmillans Pub. co., 1984.

32.
조현주, "의료서비스의 품질 및 고객만족 관련변수들의 관계에 관한 실증적 연구," 병원경영학회지, 제4권, 제10호, pp.171-189, 1999.

33.
황지인, 박현애, "결과지표로서의 환자 만족도에 관한 연구," 성인간호학회, 제13권, 제1호, pp.29-39, 2001.

34.
임환열, 황인경, "지방의료원 의료소비자의 서비스 가치, 브랜드 이미지, 재이용의도간의 관계," 한국콘텐츠학회, 제10권, 제11호, pp.304-317, 2010.

35.
오현주, 병원이미지가 병원선택에 미치는 영향- 일대 종합병원과 간호대학생을 대상으로, 가천의과대학, 석사학위논문, 2009.

36.
J. F. Engel and R. D. Blackwell, Consumer Behavior, 4th ed., New York : Holt, Rinehart and Winston, 1982.

37.
A. Zeithmal, L. L. Berry, and A. Parasuraman, "The behavioral consequences of service quality," Journal of Marketing, Vol.60, (April), pp.31-46, 1996.

38.
이진호, 이현종, "방한 러시아 의료관광객이 지각하는 의료관광 서비스품질이 만족 및 행동의도에 미치는 영향," 한국관광연구학회, 제28권, 제7호, pp.103-116, 2014.

39.
임현숙, 의료관광객의 관광동기, 의료서비스 품질, 태도와의 영향관계, 청주대학교, 박사학위논문, 2010.