JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
An Analysis on ICT Lietracy Level of Elementary School Student according to Pricipal's Awareness of Educational Information Technology
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
An Analysis on ICT Lietracy Level of Elementary School Student according to Pricipal's Awareness of Educational Information Technology
Kim, Sung Sik; Ahn, Seonghun;
  PDF(new window)
 Abstract
In this paper, we analyzed the link between school's educational information technology level and ict literacy level of students in elementary school. Specially we concerned about the link between principal's awareness of ict and ict literacy level of students. This ICT literacy levels were measured by sampling 1%(12,759 students) of the entire school year for elementary school 4-6. The educational information technology level of sample student's school was extracted from the Ministry of Education data. Then the two materials was analyzed in conjunction with each other. As a result, Higher recognize of principal, higher ict literacy level of students. That is sure in human realm. But that is difficult to conclude in ict infra and ict using realms. According to this result, it is more important to develop ability and awareness of teacher for ict than to support building of ict infra and using of ict. Therefore, we need to make a plan to develop ability and awareness of teacher for ict with building of ict infra.
 Keywords
ICT Literacy;Principal's Awareness;Literacy Ability Elements;Literacy Content Elements;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
안성훈, 김성식, 김혜원, 남창우, 양혜경, 김윤정, 조규복, 2014년도 국가수준 초중등학생 ICT 리터러시 수준 측정 연구, 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2014-2. 2014.

2.
이원규, 김영기, 김현철, 서순식, 전우천, 한선관, 김영애, 김혜숙, 장시준, ICT 리터러시 검사도구 개발 연구-초등학생용-, 한국교육학술정보원 KR 2007-18, 2007.

3.
백순근, 임철일, 유예림, 김미링, 김혜숙, ICT 리터러시 검사도구 개발연구 -중.고등학생용-, 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2008-4, 2008.

4.
김현철, 정순영, 김자미, 김홍래, 서정희, 국가수준초.중등학생 ICT 리터러시 수준 평가 연구, 한국교육학술정보원 KR 2011-4, 2011.

5.
김경성, 전우천, 김혜숙, 이수영, 김종훈, 곽현석, 서정희, 국가수준 초.중등학생 ICT 리터러시 수준 평가 연구, 한국교육학술정보원 KR 2010-10, 2010.

6.
김용, 김자미, 김병욱, 이승진, 2012년 국가수준 초.중등학생 ICT 리터러시 수준 평가 연구, 한국교육학술정보원 KR 2012-10. 2012.

7.
한국교육과정평가원, ICILS 2013 결과 발표. 한국교육과정평가원 보도자료, 2014.

8.
김혜숙, 진성희, 미국 ETS의 ICT 리터러시 평가현황 및 시사점, KERIS 이슈리포트, 서울: 한국교육학술정보원, 2006.

9.
김혜숙, 박현정, 서정희, ICT가 학업성취도에 미치는 영향 -PISA 2006을 중심으로-, 한국교육학술정보원 이슈리포트. 연구자료 RM 2008-10, 2008.

10.
서순식, 민경석, 황경현, 장윤정, 김혜숙, 초등학생용 ICT 리터러시 검사도구 타당화 연구, 한국교육학술정보원 KR 2008-6, 2008.

11.
허유성, 남창우, "예비 일반교사의 장애학생에 대한 이해 및 교수역량 증진을 위한 웹기반 앵커드 프로그램의 활용 가능성 고찰," 한국교원교육연구, Vol.25, No.3, pp.211-237, 2008.

12.
ACER, National Assessment Program - ICT Literacy Year 6 & 10 Report, Australia: MCEECDYA, 2010.

13.
ETS, Measuring college-level information and communication technology proficiency, an issue report, Available at: www.ets.org/ictliteracy, 2005.

14.
ICDL, ECDL/ICDL 실라버스 v 5.0. Retrieved March 30, 2011, from http://www.ecdl.com., 2007.

15.
H. Wenglinsky, Does it compute? The relationship between educational technology and student achievement in mathematics, Princeton, NJ: Educational Testing Service Policy Information Center, 1998.