JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effect of Travel Destination Selected Attributes and Satisfaction on Tourism Motivation -Focus on Chinese Tourist-
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Effect of Travel Destination Selected Attributes and Satisfaction on Tourism Motivation -Focus on Chinese Tourist-
Lee, Yk-Su;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this research was made to see how Chinese tourists change their destination according to their travel motivation and what affects on their satisfaction. The result follows as below. First, there is partially difference in choosing destination according to their motivation. Secondly, travel motivation affects their satisfaction partially in positive way. The results of this research can be found in what was the significance empirically analyze the relationship between Chinese tourists in the tourist motivation and choice properties, satisfied. Implications through the study is as follows. First, specialized travel destinations must be developed and constructed to increase number of Chinese tourists. Second, oreover, contents that match with their travel motivation must be developed to improve Chinese tourist`s satisfaction.
 Keywords
Tourism Motivation;Selected Attributes;Satisfaction;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
한국경제신문, 중국인 관광객 회복, 2015.

2.
이상미, "한류문화가 중국인 관광객의 한식 인지도 및 구매의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제5호, pp.515-522, 2015.

3.
박은숙, 최해수, "한류가 관광지 이미지와 관광객 만족에 미치는 영향 : 중국인 관광객을 중심으로," 관광연구, 제27권, 제6호, pp.57-73, 2013.

4.
여정경, "한류공연에 대한 체험요소가 한류태도와 행동의도에 미치는 영향 : 중국인관광객 중심으로", 경희대학교 호텔경영학과, 박사학위논문, 2015.

5.
곽영대, "중국인 관광객 특성별 한국관광 교류협력 및 활성화 방안," 관광.레저연구, 제26권, 제8호, pp.23-37, 2014.

6.
정지형, 김형태, "중국 아웃바운드 관광시장 확대에 따른 제주의 중국인 관광객 유치확대 방안," 한중인문학연구, 제43집, pp.293-317, 2014.

7.
백다미, 주원, "지속가능 성장을 위한 VIP 리포트: 중국인 관광객 사백만에서 일천만 시대로 -요우커(遊客)의 특징과 경제적 효과," 한국경제연구원 VIP Report, pp.1-21, 2014.

8.
이수진, 이경희, "한국음식에 대한 인식과 서비스 품질의 차이 : 방한 외국인 관광객 비교문화연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.467-478, 2011.

9.
도경록, 박덕병, "음식을 활용한 중국인 관광객 유치전략," 농촌지도와 개발, 제20권, 제4호, pp.1079-1103, 2013.

10.
이창미, 오상훈, 민경천, "향토음식점의 서비스 품질이 고객만족과 사후행동의도에 미치는 영향 : 제주에 방문한 중국인 관광객을 중심으로," 동북아관광연구, 제11권, 제2호, pp.193-209, 2015.

11.
김병혁, "방한 중국인관광객의 뷰티관광 소비에 관한 연구," 뷰티산업연구, 제8권, 제2호, pp.5-26, 2014.

12.
고미영, 오상훈, "중국인 관광객의 면세점 쇼핑 동기와 만족," 관광학연구, 제36권, 제1호, pp.201-218, 2012.

13.
고미영, 양필수, 고계성, "면세점 쇼핑 관광객의 중요도-만족도(IPA)에 관한 연구 : 제주방문 중국인 관광객을 중심으로," 관광연구, 제26권, 제2호, pp.1-20, 2011.

14.
홍경완, 조사사, "방한 중국인 관광객들에 따른 관광동기의 차이분석과 만족도에 미치는 영향," 한국호텔리조트학회지, 제14권, 제2호, pp.199-217, 2015.

15.
김광근, 여창원, 김용철, "방한 중국인관광객의 여행상품선택속성과 만족도에 관한 연구," 관광연구, 제22권, 제1호, pp.133-153, 2007.

16.
상리아, "중국 한류관광객의 관광동기와 여행상품 선택속성과의 관계분석", 한양대학교, 박사학위논문, 2010.

17.
윤설민, 이태희, "한국방문에 영향을 미치는 관광동기와 관광목적지의 매력에 관한 연구 : 아시아 관광객을 대상으로," 호텔관광연구, 제10권, 제3호, pp.68-83, 2008.

18.
여영숙, "관광동기에 따른 사전기대가 관광경험의 진정성에 미치는 영향 : 매스미디어에 의한 관광이미지의 매개효과를 중심으로", 호남대학교, 박사학위논문, 2011.

19.
오영환, "시니어관광자의 정서, 동기, 만족과 심리적복지에 관한 연구", 경기대학교, 박사학위논문, 2013.

20.
J. N. Goodrich, "Benifit bindle analysis: An Empirical Study of International Traveler," Journal of Travel Research, Vol.16(Fall), 1997.

21.
김성혁, 오은지, 권상미, "관광지 선택속성에 대한 세대별 비교: 서울지역을 중심으로," 한국관광.레저학회지, 제2권, 제47호, pp.167-182, 2009.

22.
김병용, 관광학원론, 한올출판사(서울), 2012.

23.
장양례, 김혜영, "개별여행객들의 관광지 선택속성, 관광제약 선호 관광활동에 관한 실증적 연구," 관광연구, 제26권, 제1호, pp.331-350, 2011.

24.
김민철, 김형규, 부창산, 문성종, "중국관광객의 제주지역 선택속성 분석," 호텔경영학연구, 제17권, 제4호, pp.229-246, 2008.

25.
박혜영, "시니어관광객의 가치관, 관광동기, 관광지선택속성, 관광만족 간의 영향관계 : 방한 중.일관광객 비교 연구", 동아대학교 대학원, 박사학위논문, 2014.

26.
김영곤, "태권도 축제 방문객의 방문동기, 관광 이미지, 만족도 및 행동의도와의 관계", 경희대학교 체육대학원, 박사학위논문, 2009.

27.
김선희, "여행 도매업체에 대한 여행소매업의 지각된 서비스품질이 만족과 충성도에 미치는 영향," 관광학연구, 제33권, 제1호, pp.263-282, 2009.

28.
이용학, 이은영, "독립기념관의 서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제6호, pp.477-486, 2015.

29.
J. L. Crompton, "Motivation forpleasure vacation," Annals of Tourism Research, Vol.6, No.4, pp.408-424, 1979. crossref(new window)

30.
T. R. Var, A. D. Beck, and P. Loftus, "Destination of Touristic Attractiveness of the Toutistic Area in British Columbi," Joural of Travel Research, Vol.15, pp.23-29, 1997.

31.
R. Westbrook and R. Oliver, "The Dimensionality of Consumption Emotion Patterns and Consumer Satisfaction," Journal of Consumer Research, Vol.18(June), pp.84-91, 1991. crossref(new window)

32.
P. Williams and G. N. Soutar, "Value, satisfaction and behavioral intentions in an adventure tourism context," Annals of Tourism Research, Vol.36, No.3, pp.413-438, 2009. crossref(new window)

33.
P. Kotler and K. L. Keller, Marketing Management(13th ed.), New Jersey : Pearson Education, 2009.