JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Improving National Curriculum Monitoring System
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Improving National Curriculum Monitoring System
Lee, Keunho; Lee, Byeongcheon; Ka, Euna; Lee, Jooyoun;
  PDF(new window)
 Abstract
This study aims to provide suggestions for improving national curriculum monitoring system. To achieve this goal, we analyzed the Korean national curriculum monitoring system in terms of actual problems and challenges faced by school teachers, and drew criteria for analyzing overseas curriculum monitoring system. Based on the criteria, we investigated the Australian and Singaporean national curriculum monitoring system. We especially carried out interviews with school teachers, principals, officials in Ministry of Education, and tried to identify the actual condition of curriculum monitoring system beyond superficial investigation of them. The results of this study provide four suggestions such as integrated way of monitoring, multi-way open system, and substantial approach into monitoring operation which will lead into meeting with the purpose of the monitoring system of national curriculum.
 Keywords
National Curriculum;Monitoring;Curriculum Implementation;International Comparative Study;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
Fullan, M.. The new meaning of educational change, NY: Teachers College Press. 2001

2.
조덕주, "교육과정 적용에 있어서의 연계자와 변화지원자에 대한 고찰," 교육과정연구, 제17권, 제2호, pp.191-207, 1999.

3.
조덕주, "교육과정 적용과 지원 유형과의 관계 분석," 교육과정연구, 제20권, 제2호, pp.307-327, 2002.

4.
김봉규, 2009 개정 교육과정 적용에 대한 교사 인식 분석: 강원도교육청 소속 중학교 교사들을 중심으로, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2012.

5.
서지영, 김정호, 김덕근, 권유진, 장근주, 김정효, 교과서 정책의 국제 동향과 미래 전망, 서울: 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2011-68, 2011.

6.
허경철, 이광우, 박순경, 강창동, 이미숙, 정영근, 김진숙, 민용성, 김희규, 학교교육 내실화 후속지원 연구(III): 학교교육 내실화를 위한 국가 교육과정 적용 과정 개선 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2005-2-1, 2005.

7.
민용성, 최승현, 오은순,양정실, 김현미, 한혜정,박기화, 성기련, 정은영, 최의창, 최지연, 2009 개정 교육과정에 따른 초중학교 교과 교육과정의 적용과 질 관리 방안, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2012-1, 2012.

8.
이미숙, 민용성, 조성기, 조덕주, 이낙종, 김현철, 학교교육 내실화 후속지원 연구(V): 2007년 개정 교육과정의 중등학교 적용 지원 체제를 중심으로, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2007-6-1, 2007.

9.
소경희, 장주경, 이선영, "호주 국가교육과정의 개발 과정 및 주요 특징," 비교교육연구, 제21권, 제2호, pp.51-73, 2011.

10.
박순경, 허경철, 이화진, 소경희, 제7차 교육과정의 성공적 정착을 위한 지원 요구 조사, 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2001-5-1, 2001.

11.
홍원표, 이근호, 외국의 역량기반 교육과정 현장적용 사례 연구: 호주와 뉴질랜드, 캐나다, 영국의 사례를 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2010-2, 2010.

12.
강창동, 이미숙, 김희규, 성병창, 최욱, 전제상, 학교교육 내실화 후속 지원 연구(IV): 초등학교 교육과정 개정에 대비한 지원체제 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2006-2-1, 2006.

13.
이미경, 민용성, 서영진, 변희현, 이혜원, 진재관, 양윤정, 김택천, 2009 개정 교육과정에 따른 일반고등학교 교과 교육과정의 적용 방안, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2013-4-1, 2013.

14.
교육과학기술부, 초.중등학교 교육과정, 교육과학기술부 고시 제2009-41호, 2009.

15.
이미숙, 정구향, 이근호, 박창언, 학교 현장의 교육과정 자율화 정착을 위한 지원 방안, 연구보고 RRC 2011-5, 한국교육과정평가원, 2011.

16.
백경선, 이영아, 이동엽, 김사훈, 김대석, 교육과정 편제 및 수업시수에 대한 국제 비교 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2013-16, 2013.

17.
ACARA, Curriculum development process (version 6), Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority Report, 2012.

18.
ACARA, Australian Curriculum. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority Presentation Paper, 2015.

19.
BOSTES, Syllabus development handbook (updated November 2014). the Board of Studies, Teaching and Educational Standards NSW Report, 2014.