JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Stories of Pre-service Childcare Teachers` Practicum Experiences : Focusing on pre-service Childcare Teacher Training Centers
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Stories of Pre-service Childcare Teachers` Practicum Experiences : Focusing on pre-service Childcare Teacher Training Centers
Lim, Kyung-Ok;
  PDF(new window)
 Abstract
This study attempted to analyze the practicum experiences of pre-service childcare teachers (level 3) and their meaning and set a direction for efficient childcare practicum for the level 3 childcare teachers. For this, 16 trainees from `P` Pre-service Childcare Teacher Training Center and `S` Pre-service Childcare Teacher Training Center in Gyeonggi-do were investigated, and there was an interview with them for qualitative analysis. The study results found the followings: This study is showed that child care and teaching practice is the difficulty of training institutions selected, lack of preparation exercise, disagreement between training courses and related field, the stress of exercise, difficulties in infants teaching and experience the reality in the field. In terms of the meaning of childcare practicum, it helped the pre-service childcare teachers set their career path and establish values. In addition, it was helpful in building practical knowledge. In addition, there was a discussion on how to operate the childcare practicum in a well-organized and systematic manner, focusing on the derived topics.
 Keywords
Pre-service Childcare Teachers;Childcare Practicum;Qualitative Analysis;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
이미정, "보육교사자격제도 개선방안," 한국보육학회지, 제9권, 제4호, pp.113-128, 2009.

2.
http://childcare.go.kr.

3.
보건복지부, 보육통계, 2014.

4.
이주하, "보육교사에 작용하는 전문성 이데올로기 비판 : 보육교사교육원을 중심으로," 교육학논총, 제32권, 제1호, pp.1-16, 2011.

5.
http://childcare.go.kr.

6.
이주하, "보육교사에 작용하는 전문성 이데올로기 비판 : 보육교사교육원을 중심으로," 교육학논총, 제32권, 제1호, pp.1-16, 2011.

7.
김은설, 안재진, 최윤경, 김의향, 양성은, 김문정, 보육종사자의 전문성 제고방안 연구, 보건복지가족부 육아정책 개발센터 보고서, 2009.

8.
김진숙, 양성기관별 보육교사의 전문성에 대한 보육시설장의 인식, 숙명여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2003.

9.
우지선, 보육실습생의 역할에 대한 현직보육교사와 예비보육교사의 인식비교, 숙명여자대학교대학원, 석사학위논문, 2009.

10.
천혜정, 영아반 보육실습 체험에 대한 내러티브 연구, 숙명여자대학교대학원, 박사학위논문, 2007.

11.
J. M. Machado and H. M. Botnarescue, Sudent Taching: Early childhood practicum guide(7th ed..). Cengage Learning, 2011.

12.
이정미, 김은정, "예비 유아교사들이 경험한 교육 실습과 보육실습의 차이," 열린유아교육연구, 제14권, 제6호, pp.303-325, 2009.

13.
김선영, 서원경, "보육실습 현장에서 실습생이 들려주는 스트레스와 대처," 아동학회지, 제31권, 제2호, pp.135-150, 2010.

14.
김남균, 보육교사 자격제도에 대한 보육교사의 인식에 관한 연구, 건국대학교 행정대학원, 석사학위논문, 2010.

15.
이부미, 임현숙, "보육교사 되어 가기: 보육교사 교육원을 중심으로," 열린 유아교육연구, 제8권, 제1호, pp.95-135, 2013.

16.
이주하, 이주하, "보육교사에 작용하는 전문성 이데올로기 비판 : 보육교사교육원을 중심으로," 교육학논총, 제32권, 제1호, pp.1-16, 2011.

17.
조성연, "예비보육교사가 인식한 보육실습과 실습지도교사의 역할 - 3급 보육교사양성과정을 중심으로-," 보육정책연구, 제2권, 제1호, pp.45-70, 2006.

18.
K. Steinar and B. Svend, Interviews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing, 2nd Edition. California: Sage, 2009.

19.
R. C. Bogdan and S. K. Biklen, Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon, Inc, 1982.

20.
D. K. Padgett, Qualitative methods in social work research: Challenges and rewards, Thousand Oaks, CA: Sage, 1998.

21.
E. G. Guba, The alternative paradigm dialog In E. G. Guva (Ed.), The paradigm dialog, Newbury Park, CA: sage, 1985.

22.
박경옥, 유재연, 김호연, "교육실습에 대한 특수교사의 인식 및 실태 조사," 특수교육학연구, 제42권, 제4호, pp.277-292, 2008.

23.
이경진, 최진영, 장신호, "초등교사의 핵심역량 수준 및 교직경력별 핵심역량 수준 차이 분석," 한국교원교육연구, 제25권, 제3호, pp.219-240, 2009.

24.
박은송, "교육실습에 대한 예비특수교사의 인식 변화 분석," 중복.지체부자유연구, 제54권, 제4호, pp.113-132, 2011.

25.
박성미, "보육실습에 대한 예비보육교사의 인식 및 요구조사," 영유아보육연구, 제8권, 제12호, pp.12-143, 2002.

26.
M. Poulou, "Personal teaching efficacy and its sources: student tjeachers' perceptions," Educational Psychology, Vol.27, No.2, pp.191-218, 2007. crossref(new window)

27.
이원령, "예비특수교사들의 아동지도 실습에 대한 사례연구," 정서.행동장애연구, 제26권, 제4호, pp.273-292, 2010.

28.
염지숙, "교육과정 실행 주체로서의 유치원 교사의 역할과 전문성," 유아교육학논집, 제15권, 제6호, pp.295-310, 2011.

29.
안지령, "예비 유아교사들의 보육실습 경험 이야기-반성적 내 러티브를 통하여-," 유아교육연구, 제3권, 제2호, pp.165-184, 2014.

30.
김남연, 조형숙, "보육실습 경험에서 나타난 예비 교사의 영아에 대한 이해과정의 교육적 의미," 유아교육학논집, 제13권, 제1호, pp.249-269, 2009.

31.
이희경, "유아교육과 학생이 유치원 현장실습과 보육실습기간에 경험하는 유아교사의 역할," 영유아교육연구, 제14권, pp.41-55, 2011.