JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Analysis of Teaching and Learning Results in Mathematics using Reconstructed Textbook -Focusing on Vocational High School-
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Analysis of Teaching and Learning Results in Mathematics using Reconstructed Textbook -Focusing on Vocational High School-
So, Jae Hong; Jeon, Young Ju;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study is to find out how the reconstructed textbook for vocational high school students influences on students' scholastic achievement and affective domain when it is used in the class of vocational high school. To tackle the study problems, the researcher chose two classes of the first grade in G commercial high school and gave lessons to each of the two classes; one class, as an experimental group, was taught with the reconstructed textbook and the other, as a comparative group, was taught with the original textbook. The following results are derived from the study. First, it turned out in the post academic achievement test result, there is no significant difference between the experimental group and the comparison group, by significant level; .05. However, the prior academic achievement test result shows that the average of the comparison group is 0.44 points higher than the average of the experimental group, while the post test result shows that the average of the experimental group is 1.96 points higher than the average of the comparison group. Second, it turned out by the post affective domain test result, there is no significant difference between the experimental group and the comparison group, by significant level; .05, and any significant difference did not occur in all five areas. However, the whole point of the affective domain and the points of each area of experimental group are higher than those of the comparison group, and the degree of improvement in experimental group is also greater than that of the comparison group. In conclusion, the effectiveness of utilizing a reconstructed textbook in vocational high school math class can be expected in the long term.
 Keywords
Vocational High School;Reconstructed Textbook;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강은주, 전문계 고등학교에서 엑셀을 활용한 통계 단원의 효율적 지도 방안, 상지대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.

2.
고호경 외, 중학교 수학 (1), (2) 교과서, (주)교학사, 2014.

3.
곽효정, 실업계 고등학교에서의 GSP를 활용한 기하 교수-학습 방안 연구-수학 10단계 도형을 중심으로-, 여수대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2003.

4.
교육과학기술부, 수학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제2011-361호[별책 8]), 교육과학기술부, 2011.

5.
교육과학기술부, 수학과 교육과정(교육과학기술 부 고시 제2012-31호), 교육과학기술부, 2012.

6.
구태영, 특성화 고등학교에서 교재 재구성의 효과에 관한 연구, 한국교원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.

7.
김도원, 학습지를 활용한 동료피드백이 공업고등학교 수학 학업성취도에 미치는 영향, 국민대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2009.

8.
김선혜, 수학교재 재구성이 학업성취 및 태도에 미치는 영향-실업계 고등학교 '문자와 식' 영역의 내용을 중심으로-, 조선대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2005.

9.
김원경 외, 고등학교 수학 I 교과서, 비상교육, 2014.

10.
김창동 외, 고등학교 수학 I 교과서, (주)교학사, 2014.

11.
박윤주, 수학에 대한 도구적 동기 유발이 정의적 영역에 미치는 영향 : 중학교 2학년 1학기 과정을 중심으로, 전남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2010.

12.
박은영, 교사의 교육과정 재구성에 관한 사례연구, 한국교원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.

13.
박지혜, 대수타일이 전문계 고등학생들의 인수 분해 학습에 미치는 영향, 건국대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2011.

14.
방기용, 교사의 교육과정 재구성 저해 요인 분석 : 근거이론 적용, 경북대학교 교육대학원, 박사학위논문, 2012.

15.
손충기 외, 내가 하는 통계분석 SPSS, (주)학지사, 2011.

16.
송현선, 특성화 고등학교에서 수학 교재 재구성 이 미치는 효과에 관한 연구, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2009.

17.
신경효, 수학 교과서 재구성의 필요성-제주도내 실업계 고등학교를 중심으로-, 제주대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2006.

18.
신항균 외, 고등학교 수학 I 교과서, (주)지학, 2014.

19.
여욱동, 전문계 고등학교 적용한 수학화 이론이 수학적 태도에 미치는 영향(도형의 방정식 단원을 중심으로), 경북대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2010.

20.
우연희, 실업계 고등학교 함수단원에서 Mathematica를 활용한 수학실험수업의 효과, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.

21.
우정호 외, 고등학교 수학 I 교과서, 두산동아, 2014.

22.
이강섭 외, 고등학교 수학 I 교과서, (주)미래엔, 2014.

23.
이민희, 이야기식 학습자료의 개발․적용이 실업계 고등학생의 수학 학습 태도에 미치는 영향 : 농어촌 공업계 고등학교를 중심으로, 공주대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2004.

24.
이영선, 교육과정 재구성에 관한 쟁점 및 과제 고찰, 한국교원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2015.

25.
이자연, 교사의 교육과정 재구성 방식과 특징에 대한 사례연구, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.

26.
이준열 외, 고등학교 수학 I 교과서, 천재교육, 2014.

27.
이혁, 체험수학이 수학교과와 전문교과의 연계 성에 대한 특성화 고등학교 학생들의 인식에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.

28.
장애정, 전문계 고등학생들의 그래픽 계산기를 활용한 함수 이해과정 탐구, 순천대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.

29.
장화영, 특성화 고등학교에서 동료 멘토링 학습이 수학 학업 성취도와 학습태도에 미치는 영향, 목포대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.

30.
정상권 외, 고등학교 수학 I 교과서, (주)금성출판사, 2014.

31.
정연욱, 실업계 고등학교 수학 교재 재구성의 효과에 관한 연구-'수와 연산' 영역을 중심으로-, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2004.

32.
정향숙, 교사와 학생간의 의사소통을 강조한 학습지 활용 수업이 특성화고등학교 학생들의 수학 학업성취도와 태도에 미치는 영향, 강원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2015.

33.
최해란, 특성화고등학교에서 오픈 북 테스트를 활용한 수학수업, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2011.

34.
한국교육과정평가원, 2014년 국가수준 학업성취도 평가․2015학년도 고입선발고사, 2014, http://www.kice.re.kr/index.do

35.
한신영, 교육과정 재구성 실천을 통한 교사의 전문성 신장, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.

36.
허미영, 웹앱을 활용한 수학수업이 전문계 고등학생의 수학 학업성취도 및 수학태도에 미치는 영향, 강원대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2015.

37.
홍순창, 전문계고등학교 1학년 학생의 짝활동 협동학습이 수학과 학업성취도에 미치는 영향, 국민대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.

38.
황선욱 외, 고등학교 수학 I 교과서, 좋은책신사고, 2014.

39.
황선욱 외, 고등학교 수학 I 교사용 지도서, 좋은책신사고, 2014.

40.
황정순, GrafEq를 활용한 수업디자인-전문계 고등학교 1학년 수학을 중심으로-, 부산대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2009.

41.
Walter S. Monroe and M. E. Herriott, Reconstruction of the secondary-school curriculum : Its meaning and trends, The University of Illinois, Urbana, 1928.

42.
Janine T. Remillard, "Curriculum Materials in Mathematics Education Reform: A Framework for Examining Teachers' Curriculum Development," Curriculum Inquiry, Vol. 29, No. 3, pp. 315-342, 1999. crossref(new window)