JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Structural Relationship between Area Activation and Complex Development of Railway Station Area
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Structural Relationship between Area Activation and Complex Development of Railway Station Area
Choi, Soo-Beom; Lee, Joo-Hyung;
  PDF(new window)
 Abstract
This study analyzed that introduction function and program how influence about quality of life local resident and development of region according to real development. Also, it suggested policy implications of area activation plan through complex development of railway station area. In research method, the factor and structure affecting area activation in complex development of railway station area analyzed positively using the PLS structural equation focused on citizen near station area. As a result of study, in regional economic vitalization, the factors of software(marketing support, transfer system support, plan and design support, complex development support, law institution improvement, etc) and the factors of hardware(traffic function, information exchange function, commercial business function, housing features, amenity function, etc) are represented to influence significantly and then, in quality of life of local resident, the factor of hardware analyzed to influence significantly, but the factor of software and network did not. In comparison, the factor of network is represented that it did not contributed in regional economic vitalization and quality of life of local resident. So, political supplementations are needed.
 Keywords
High-speed Railroad;Station Area;Complex Development;PLS-structural Equation;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
박은영, "뇌성마비 아동의 일상생활 동작에 영향을 미치는 요인에 관한 구조방정식 모형 검증," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp. 206-227, 2009.

2.
박지형, 노정현, 성현곤, "구조방정식 모형을 활용한 TOD 계획요소의 대중교통 이용효과 분석," 국토계획, 제43권, 제5호, pp. 135-151, 2008.

3.
박재홍, 최기주, "고속철도 역세권 도입기능 및 연계 교통수단에 관한 연구," 국토계획, 제47권, 제1호, pp. 161-172, 2012.

4.
성현곤, 추상호, "근린 생활권 단위의 압축도시 개발이 통행수단 분담율과 자족성에 미치는 효과 분석," 국토계획, 제45권, 제1호, pp. 155-169, 2010.

5.
신예철, 김태호, 장명운, "도시 및 교통계획의 합리적 연계를 위한 서울시 역세권의 개발 특성과 대중 교통 서비스 여건의 영향관계 분석," 한국도시설계학회지, 제14권, 제2호, pp. 99-111, 2013.

6.
신예경, "지역 활성화를 위한 철도 및 역세권 정비 방안 연구," 한국산학기술학회논문지, 제13권, 제1호, pp. 412-418, 2012.

7.
송호창, 박학목, "테크노파크의 기업지원 서비스가 이용 기업의 만족도에 미치는 영향 분석," 대한건축학회지, 제30권, 제7호, pp. 185-194, 2014.

8.
이연수, 서울시 지하철 역세권 공간적 범위 설정에 관한 연구, 홍익대학교, 석사학위논문, 2012.

9.
이수기, 성현곤, 최막중, "고속철도 역세권 복합용도 개발을 위한 이용자의 시설 선호도 분석," 국토계획, 제49권, 제6권, pp. 211-224, 2014.

10.
유일, 김소라, "구조방정식을 이용한 대학졸업 예정자들의 구직 의도 영향 요인 및 인과 구조 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp. 198-212, 2013.

11.
장시찬, "역세권 입체도시 계획 개발 사례의 건축적 공공성에 관한 연구", 홍익대학교 석사학위논문, 2010.

12.
조병호, 최봉문, "도시철도 역세권의 공간 이용 모니터링을 위한 기초 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, pp. 457-465, 2012.

13.
정찬묵, 김효종, "주성분 해석을 통한 철도 이용객 수요에 미치는 사회경제 지표 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제7호, pp. 437-444, 2012.

14.
정철, KTX역세권 활성화를 위한 법.제도 개선 방안, 서울과학기술대학교, 박사학위논문, 2013.

15.
최정아, "사회적 지지 및 자아 존중감과 우울 간의 관계에서의 자기 은폐의 매개효과 검증," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제10호, pp. 236-252, 2015.

16.
최명섭, 변세일, "지역 간 산업연계 활성화를 위한 KTX 정차도시 중점 선도산업 분석," 국토연구, 제68권, pp. 43-60, 2011.

17.
최형선, 김태호, 이주형, "서울시 지하철 역세권의 TOD 계획 요소별 공간적 특성 분류," 한국지리정보학회지, 제16권, 제2호, pp. 1-15, 2013.