JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Utilization of School Health Room and Health Problems among Elementary and Secondary School Students, and Nursing Performance of School Health Teachers in a City
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Utilization of School Health Room and Health Problems among Elementary and Secondary School Students, and Nursing Performance of School Health Teachers in a City
Kim, Jin Hee; So, Hyang Sook;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study was to identify the utilization of school health room and the health problems among elementary and secondary school students as years go by sex, school locations, and to analyze the frequency and difficulty of nursing interventions performance that school health teachers was available to resolve students' health problems at school health room. Participants were fifty nine school health teachers with more than 3 years of career. As the years go by, utilization of school health room has gradually increased. Utilization of female than male was higher than 200%, i.e. Elementary school girls in urban area were the highest rate, and secondary school boys in urban area were the lowest. In male, utilization of school health room was in order the skin and subcutaneous, musculoskeletal, and digestive problems, and also was in order the skin and subcutaneous, digestive, and musculoskeletal problems in female. Utilization of in urban elementary school was higher on patricular health problem than in suburban areas. Nursing interventions of most often using were self-care management & education and counselling. Nursing intervention was the highest degree of difficulty in self-harm, seizure, circulatory health problems. In conclusions, utilization of school health room has gradually increased; therefore workload of school health teacher aggravated. To perform a heath teacher to effectively operate the general and emergency health issues, the expansion of qualified school health teachers is needed, and the standardized guidelines and refresher training programs is required.
 Keywords
School Health;Health Problem;Nursing Performance;Nursing Intervention;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
P. Guilday, "School Nursing Practice Today: Implications for the Future," J. of School Nursing, Vol.16, No5, pp.25-31, 2000. crossref(new window)

2.
National Legislation Information Center, Enforcement Ordinance of the School Health Rules, Korea Ministry of Government Legislation, 2010.

3.
이충란, 권낙원, "보건교사의 교사효능감 척도개발," 지역사회간호학회지, 제19권, 제2호, pp.247-259, 2008.

4.
엄정임, 이성은, "보건실 이용을 중심으로 본 중학생 건강문제의 역학적 특성," 한국학교보건학회지, 제20권, 제1호, pp.25-35, 2007.

5.
배민영, 보건교사의 업무 중요도 및 업무 수행도에 관한 연구, 전남대학교 교육대학원 간호교육학, 석사학위논문, 2004.

6.
최정분, 보건교사의 직무수행 평가도구 개발, 아주대학교 대학원 간호학, 박사학위논문, 2011.

7.
문정순, 광주지역 중.고등학생의 학교보건실 이용 실태 및 이용 관련요인, 조선대학교 환경보건대학원 보건학, 석사학위논문, 2001.

8.
홍선화, 일부 중학생들의 보건실 이용 및 변화양상, 고려대학교 보건대학원 보건정보학, 석사학위논문, 2013.

9.
권진옥, 오진아, 김은하, 한대동, "초등학교 보건교사의 직업정체성: 근거이론적 접근," 아동간호학회지, 제21권, 제1호, pp.64-73, 2015.

10.
이지현, 박현애, "초중등학생의 주증상별 간호과정 의사결정지원시스템 개발," 대한의료정보학회지, 제15권, 제1호, pp.71-81, 2009.

11.
전정희, 황선경, "초등학교 보건교사의 복통관리에 대한 인식과 수행," 한국학교보건학회지, 제25권, 제2호, pp.222-230, 2012.

12.
한현미, 최선혜, 도복늠, "일부 고등학생의 양호실 이용 실태와 주요 건강문제," 경북의대지, 제37권, 제2호, pp.263-271, 1996.

13.
원경희, 보건실이용 남녀 초등학생의 건강상태 및 학교생활만족도 비교, 경희대학교 교육대학원 간호교육학, 석사학위논문, 2002.

14.
신현균, "한국판 아동 신체화척도의 신뢰도, 타당도 및 초등 고학년생의 신체증상 경험 특성," 한국심리학회지 : 임상, 제22권, 제4호, pp.829-846, 2003.

15.
이현숙, 초등학생의 학교보건실 이용실태 분석과 학교생활 적응력 향상방안 연구, 강원대학교 교육대학원 교육행정학, 석사학위논문, 2008.

16.
박진희, 초등학생의 보건실 이용 빈도, 스트레스, 학교생활적응 및 정신건강의 관계, 중앙대학교 교육대학원 상담심리학, 석사학위논문, 2010.

17.
송효춘, 초등학생의 보건실 이용과 스트레스, 대처, 자존감 및 스트레스 반응, 고려대학교 교육대학원 간호교육학, 석사학위논문, 2013.

18.
E. Lee, H. Park, M. Nam, and J. Whyte, "Identification and comparison of interventions performed by Korean school nurses and U.S. school nurses using the Nursing Interventions Classification (NIC)," J. of School Nursing, Vol.27, No.2, pp.93-101, 2011. crossref(new window)

19.
문영희, 임미영, "양호일지 분석에 의한 초등학생 건강문제 규명," 지역사회간호학회지, 제12권, 제3호, pp.746-754, 2001.

20.
조순자, 조유향, 박인혜, 고정은, 최희정, 안옥희, 김희걸, 양숙자, 정의남, 최혜정, 김영숙, 김명희, 심문숙, 차남현 외 공저, 지역사회간호학 분야별, 현문사, 2012.

21.
황혜원, 신정이, "자녀를 둔 맞벌이부부의 역할 갈등과 삶의 질에 관한 연구," 한국가족복지학, 제14권, 제1호, pp.45-71, 2009.

22.
http://www.gen.go.kr/sub/page.php?page_code=open_15_01_02.

23.
http://www.mogef.go.kr/korea/view/policyGuid/policyGuide02_07_01a1.jsp.

24.
김정남, 이은영, "보건교사 직무스트레스 척도 개발," 한국모자보건학회지, 제17권, 제1호, pp.79-92, 2013.

25.
오경옥, 강문희, 이선현, "일지역 보건교사의 지각된 직무스트레스와 우울," 한국보건간호학회지, 제26권, 제1호, pp.60-71, 2012.

26.
소현, 정영숙, "초등학생의 스트레스와 스트레스 증상간의 관계," 한국학교보건학회지, 제16권, 제1호, pp.91-104, 2003.

27.
배연숙, 박경민, "도시.농촌 지역 초등학생의 가족환경, 건강행위 및 건강상태에 관한 비교," 지역사회간호학회지, 제9권, 제2호, pp.502-517, 1998.

28.
이진미, 농촌과 도시지역 초등학생의 건강행위와 건강상태비교, 계명대학교 교육대학원 간호교육학, 석사학위논문, 2005.

29.
소선숙, 김희경, 김청송, "청소년 건강의 성별 및 학교급별 비교 연구," 청소년학연구, 제18권, 제10호, pp.317-340, 2011.

30.
이충란, 초등학교 보건교사의 직무역량 기반 연수교육과정 개발, 중앙대학교 교육대학원 교육학과 교육공학, 박사학위논문, 2015.

31.
이여진, 조경숙, 박영숙, 임난영, 김동옥, 권성복, 이은희, "외래간호사의 직무에 대한 중요도, 난이도, 빈도 분석," 기본간호학회지, 제16권, 제2호, pp.232-241, 2009.