JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effects of Social Enterprise CEO's Job Stress on Business Preformance
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Effects of Social Enterprise CEO's Job Stress on Business Preformance
Jo, Jong-Hyeon; Jeon, In-Oh;
  PDF(new window)
 Abstract
This research has its purpose to seek, among the CEOs of social enterprises, the influence of job stress on business performance, social support inbetween them, and adjusting role of government-supported policies. CEO of social enterprise, which is established to realize its social purposes, receives the job stress due to business ethics, profitability, identity crisis, management challenges and etc. We would like to set the foundation for the enterprises to constantly conduct social purposes within the local society by raising the business performances of social enterprises through seeking the measures to resolve such job stresses of the CEOs by expressing them. This research applied the ISR Job Stress Model theroy as its main ground of theoretical background. We would like to analyze the inter-significance by setting the job stress causes and job stress influences as independent variables, business achievements as a dependent variable, and social support, government-supported policies as moderating variables. For the methods of the research, we collected, using structuralized questionnaire, from 223 social enterprise CEOs located within Korea. Data analysis used IBM SPSS Statristics 20.0 programme, and through general characteristic of sample, confidence testing, factorial analysis, correlation analysis and research hypothesis testing, drew the following results. First, job stress factor and influence were analyzed to have negative impacts on business performance. Second, social support was found to lower job stress factor and influence, and raise business performance. Third, government-supported policy was analyzed to lower job stress factor and influence, and raise business performance.
 Keywords
Social Enterprise;Job Stress;Social Support;Government-Supported Policies;Business Preformance;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
http://www.socialenterprisre.or.kr

2.
박종표, 전인오, "MICE 산업종사자의 직무스트레스요인이 이직의도에 미치는 영향과 직무만족.조직몰입의 매개역할 탐구," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.190-204, 2011.

3.
오단이, 한국 사회적 기업의 형성 및 성장과정 연구, 성균관대학교, 박사학위논문, 2013.

4.
정은경, 사회적 기업가의 리더십 역량, 조직문화 및 조직성과 간의관계, 청주대학교, 박사학위논문, 2002.

5.
http://www.law.go.kr

6.
손을춘, 사회적 기업 지원 제도의 문제점과 개선 방안, 국회입법조사처, 2014.

7.
김원형, 조직심리와 행동의 이해, 시그마프레스, 2011.

8.
김문숙, 생활지도자의 직무스트레스와 직무만족의 관계, 영남대학교, 석사학위논문, 2010.

9.
김형섭, "호텔종사자원의 직무스트레스, 직무만족, 조직몰입과 이직의도 간의 관계에 관한 연구," 대한관광경영학회지, 제19권, 제3호, pp.302-225, 2005.

10.
유석주, 공군 유해환경 남자 근무자의 직무스트레스와 주관적 건강상태, 근골격계 및 우울 증상간의 관련성, 동국대학교원, 박사학위논문, 2013.

11.
임창희, "직무스트레스시 사회적 지원의 조절효과에 미치는 사회적 동일시의 완충작용에 관한 연구," 인사관리연구, 제31권, 제3권, pp.55-78, 2007.

12.
최송이, 최정길, 황순애, "호텔기업 최고경영자의 특성이 호텔구성원의 직무만족과 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구," 관광연구, 제 28편, 제1호, pp.205-231, 2013.

13.
장세진, 고삼백, 강동묵 외 25인, "한국인 직무 스트레스 측정도구의 개발 및 표준화," 대한직업 환경의학회지, 제17권, 제4호, pp.297-317, 2005.

14.
황성철, "사회복지기관 리더십 유형이 조직 효과성에 미치는 영향-변혁적, 거래적 리더십을 중심으로," 한국사회복지행정학회, 제8호, pp.95-134, 2003.

15.
강병구, "교장의 직무스트레스 요인과 대처 방법에 관한 고찰," 교육행정학연구, 제13권, 제3호, pp.137-152, 1995.

16.
정동철, "경영자의 스트레스 예방," 월간경영계, 제194권, pp,51-51, 1994.

17.
정정옥, 김승경, "보육시설장의 직무스트레스와 소진에 관한 연구," 한국영유아보육학, 제64호, pp.285-306, 2010.

18.
정선희, 사회적기업 경영욕구와 전문가 경영전문서비스에 대한 기초조사, 고용노동부, 2008.

19.
S. Cobb, "Social support as a moderator of life stress," Psychosomatic Medicine, Vol.38, No.5, pp.300-314, 1976. crossref(new window)

20.
K. A. Bantel, "Technology-based"Adolescent" firm configurationds:Strategy indentification, context, and performance," Journal of Business Venturing, Vol.13, No.3, pp.201-230, 1998.

21.
이복임, 감정노동 종사자의 건강모형, 서울대학교, 박사학위논문, 2006.

22.
서창석, 호텔기업 경영성과 동인에 관한 연구, 세종대학교, 박사학위논문, 2002.

23.
이선해, 문영자, 김지미, "내부마케팅과 직장애착도가 경영성과에 미치는 영향:간호사를 중심," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제18호, pp.300-310, 2011.

24.
조현진, "프랜차이즈 본부와 가맹점간의 거래특성이 갈등 및 재무성과에 미치는 영향," 외식경영 연구-한국외식경영학회, 제9권, 제3호, pp.189-210, 2006.

25.
장재혁, 기술사업화 성공요인이 경영성과에 미치는 영향, 충남대학교, 석사학위논문, 2010.

26.
C. D. Ittner and D. F. Larcker, "Total Quality Management and the Choice of Infotmation and Reward System," Journal of Accounting Research, Vol.33, pp.1-34, 1995.

27.
김기옥, 직무스트레스 및 직무소진과 조직행동과의 관계: 조절변수의 완화효과-제약회사 영업 사원 중심으로-, 가톨릭대학교, 박사학위논문, 2014.

28.
용재명, 경주사업 종사자의 내부마케팅과 직무만족, 조직몰입, 고객지향성 및 경영성과의 관계, 국민대학교 박사학위논문, 2013.

29.
김현옥, 기업체 종사자의 직무스트레스 특성과 요인별 수준 분석, 인제대학교, 박사학위논문, 2013.