JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Customer Friendly Image towards Regional General Hospitals
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Customer Friendly Image towards Regional General Hospitals
Nam, Sang-Yo;
  PDF(new window)
 Abstract
For the purpose of providing valuable marketing data to improve hospital management an assessment of customer friendly image towards local general hospitals in a city near from Seoul was carried out. The results are as follows. First, it was possible to measure & record the level of customer friendly image towards general hospitals & different regions. Second, a multiple regression analysis and AHP analysis showed that the expertise, continuity affected the customer friendly image of the hospitals but the reputation and economics showed relatively low score. This study contributes to make hospital strategy for local hospital marketing specialist showing that hospital should improve expertise and continuity to enhance medical customer friendly image of the hospital. In conclusion. this study results present primary data for correct decision making for authorities of local general hospitals who have concerns about increasing customer friendly image to improve hospital management.
 Keywords
Customer Friendly Image;Potential Customer;Regional General Hospitals;Hospital Marketing;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
김종훈, 최낙환, "지역의료기관 이미지의 요인과 기능," 한국산업경제저널, 제2권, 제1호, pp.23-50, 2010.

2.
P. Kotler and G. Armstrong, Marketing: An Introduction, 3rd Ed., Prentice Hall Inc, 1993.

3.
정면숙, 병원 간호서비스의 리포지셔닝을 위한 이미지 분석, 서울대학교 대학원, 박사학위논문, 1995.

4.
오태형, 병원 이미지 평가에 관한 연구, 연세대학교 보건대학원, 석사학위논문, 1990.

5.
K. L. Keller, Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Upper Saddle River-Prentice Hall, New Jersey, 1998.

6.
김지수, 일대학 부속병원의 마케팅 전략을 위한 이미지 조사연구, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 1996.

7.
강익화, "일대학부속병원의 마케팅 전략을 위한 이미지 조사연구," 가천길대학 논문집, 제28호, pp.21-40, 2000.

8.
고종관, 대학병원의 환자가 지각하는 고객가치, 브랜드이미지 및 고객만족의 구조적 관계, 가천대학교 대학원, 박사학위논문, 2015.

9.
박창균, 병원 마아케팅 전략수립을 위한 환자들의 병원선택요인에 관한 연구, 연세대학교 대학원, 박사학위논문, 1985.

10.
박현희, 환자의 의료기관 선택요인-경기도 성남시를 중심으로, 한양대학교 행정대학원, 석사학위논문, 1998.

11.
김재열, 황복주, "병원의료외적 서비스와 고객 만족, 병원이미지와의 관계," 서비스 경영학회지, 제2권, 제2호, pp.3-34, 2001.

12.
윤여룡, 외래환자의 병원선택요인과 의료시장 개방시 외국병원선택 선택요인-서울시내 소재 1개 대학병원을 대상으로, 연세대학교 보건대학원, 석사학위논문, 2003.

13.
박수익, 병원이미지와 의료서비스 품질이 재이용의사에 미치는 영향에 관한 연구, 영남대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.

14.
박광민, 양종현, 장동민, "병원선택요인이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회 논문지, 제15권, 제8호, pp.375-388, 2015.

15.
박현, 고길곤, 유석현, 예비타당성조사 수행을 위한 다기준 분석 방안 연구(II), 2001년도 예비타당성 조사연구 보고서, 한국개발연구원 공공투자관리센터, pp.55-56, 2001.

16.
T. L. Saaty, "The analytic hierarchy and analytic network measurement processes: Applications to decisions under risk," European Journal of Pure and Applied Mathematics, Vol.1, No.1, pp.122-196, 2008.

17.
T. L. Saaty, "Decision Making with the Analytic Hierarchy Process," Int.J. Services Sciences, Vol.1, No.1, 2008.

18.
T. L. Saaty, The Analytic Hierarchy Process, McGraw Hill, 1980.

19.
김지현, 뇌졸중 입원환자의 의료이용 양상 및 지역친화도 추이(1998-2005), 부산대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.

20.
김은정, 인터넷 보건의료정보 소비자의 정보선택기준에 관한 연구 : AHP에 의한 상대적 중요도를 중심으로, 한양대학교 경영대학원, 석사학위논문, 2005.

21.
박병일, AHP를 이용한 보건의료산업 벤처기업의 사업성 평가모형 개발에 관한 연구, 숭실대학교 대학원, 박사학위논문, 2006.

22.
조정숙, 보험급여 확대 항목 선정을 위한 우선 순위 설정 : AHP기법 적용, 연세 대학교 보건대학원, 석사학위논문, 2006.

23.
김동욱, 김민철, "제주특별자치도의 외국의료기관 유치선택방안 : AHP 분석결과 중심으로," 한국정책과학학회보, 제12권, 제2호, pp.55-74, 2008.

24.
전제란, "의료기관에서의 Balanced Scorecar를 이용한 성과측정," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제4호, pp.254-264, 2009.

25.
오동일, "의료기관평가의 유용성 증대를 위한 AHP와 DEA_AR 기반의 효율성 분석 모델 구축," 한국산학기술학회논문지, 제11권, 제7호, pp.2406-2419, 2010.

26.
최명일, 김찬아, 유재웅, "AHP를 이용한 병원선택요인의 우선순위 분석," 광고연구, 한국광고홍보학회, 여름 89호, pp.155-176, 2011.

27.
한상근, AHP기법을 이용한 지방의료원의 공공성 평가에 관한 연구 : 경기도 의료원을 중심으로-, 아주대학교 경영대학원, 석사학위논문, 2015.