JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Analysis of Implementing a Multicultural Experiential Learning Program in Philippines based on APEC Edutainment Exchange
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Analysis of Implementing a Multicultural Experiential Learning Program in Philippines based on APEC Edutainment Exchange
Jun, Young-cook;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study is to enhance the quality of APEC Edutainment Exchange Program (AEEP) that was developed for Korean multicultural students and implemented in Philippines. Based on literature review and data analysis, we designed and developed edutainment-based contents for their team projects. The participants of the AEEP which was carried out between Aug 12th and 19th in 2012 were 34 elementary and secondary school students with program coordinators. Data collection included survey, video, interview, report and episodes. The data analysis of AEEP activities revealed the features of global experiential learning and edutainment in the K-pop and cooking projects where the Korean-Philippino students exchanged their cultural activities with joyful cooperation. The data also confirmed the Korean students` positive changes toward multi-cultural understandings and attitudes.
 Keywords
Global Multi-cultural Experiential Activities;AEEP;Edutainment;Case Review;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강인애, 설연경, 이소현 "박물관에서의 인문학 연계 교육을 위한 현황 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제8호, pp.611-624, 2015.

2.
정재승, "지리과 현장체험학습의 효과에 관한 연구," 중등교육연구, 제59권, 제2호, pp.563-597, 2011.

3.
정석원, 정진철, "청소년의 다문화 교육경험과 사회적 친밀감이 다문화 수용에 미치는 영향," 다문화교육연구, 제5권, 제1호, pp.51-68, 2012.

4.
성지현, 현장체험학습을 통한 다문화교육의 적용 효과에 관한 연구, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.

5.
엄기호, 대안학교 해외이동 학습에 대한 기초 연구, 서울시대안교육센터 연구보고서, 2007.

6.
이지연, 박경미, "교사 중심 해외봉사활동 사례연구-교수.학습기법 연수의 APEC 국제교육협력단 파견을 중심으로," 국제교육협력연구, 제5권, 제2호, pp.7-40, 2012.

7.
전영국, "필리핀 학교에서 적용한 에듀테인먼트 기반의 로봇 AEEP 사례에 대한 형성 평가," 교사교육연구, 제53권, 제1호, pp.77-93, 2014.

8.
변정현, 체험적 교류활동을 통한 다문화 인식 변화연구, 부산대학교, 박사학위논문, 2011.

9.
Y. Kim, J. Lee, S. Lee, H. Lee, B. Kim, and J. Jung, "A study on the development and application of an international student exchange program with a web-based experiential learning model: focussing on ALCoB Edutainment Exchange program," The Journal of Educational Information and Media, Vol.15, No.4, pp.319-341, 2009.

10.
김영환, 김영진, 손미, 정지선, "에듀테인먼트 개념의 재개념화를 위한 기초연구," 교육정보미디어연구, 제14권, 제4호, pp.173-192, 2008.

11.
박수연, 국제자원활동 참가자의 전환적 경험에 대한 내러티브 탐구, 연세대학교, 석사학위논문, 2010.

12.
전재영, "다문화교육 연구 실태를 통해 본 개선 방향," 다문화교육연구, 제4권, 제2호, pp.17-41, 2011.

13.
송상호, "로봇활용수업의 에듀테인먼트적 특성 탐색," 교육정보미디어연구, 제18권, 제4호, pp.389-416, 2012.

14.
R. Stake, 질적 사례 연구, (홍용희, 노경주, 심종희 역), 서울: 창지사, (원저 1995 출판), 2000.

15.
이종학, 윤마병, "건축을 활용한 초등학교 수학중심의 융합교육 수업자료 개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제6호, pp.499-512, 2014.

16.
이남섭, 이상봉, "중학교 창의적 체험활동 동아리 활동을 위한 기술적 문제해결 활동 과제의 개발," 한국기술교육학회지, 제11권, 제3호, pp.40-57, 2011.

17.
김영진, 김영환, "웹을 활용한 체험학습 교수설계 원리 구안," 교육정보미디어연구, 제12권, 제3호, pp.85-115, 2006.

18.
김영진, 이지연, 김상미, 한혜진, "취약계층 포함초등, 중학생 집단의 다문화 인식변화를 위한APEC 에듀테인먼트교류프로그램 적용 효과," 교육정보미디어연구, 제20권, 제3호, pp.423-452, 2014.

19.
장경원, 박수정, "액션러닝을 활용한 체험학습프로그램 사례연구," 열린교육연구, 제19권, 제2호, pp.99-120, 2011.

20.
김영환, 이지연, 김상미, 한혜진, "취약계층 포함 초등.중학생 집단의 다문화 인식변화를 위한 APEC 에듀테인먼트교류프로그램 적용 효과," 교육정보미디어연구, 제20권, 제3호, pp.423-452, 2014.