JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Relationship of Participants` Characteristics and Organizational Effectiveness on Education Program -Mediating Effect of Communication-
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Relationship of Participants` Characteristics and Organizational Effectiveness on Education Program -Mediating Effect of Communication-
Chun, Myung-Hwan;
  PDF(new window)
 Abstract
This research aimed at comprehending influence among education participants` characteristics (followership, sense of community, conscientiousness), organizational effectiveness, and investigating mediation role of communication. The results are as follows: First, followership and sense of community play an important role for communication. But conscientiousness did not affect communication. Second, communication has directly affected job satisfaction and organizational commitment. Third, the relation between education program characteristics and organizational effectiveness were mediated by communication. The findings of this study suggest the educational program is designed and developed based on employee`s attitude of mind.
 Keywords
Followership;Sense of Community;Conscientiousness;Communication;Organizational Effectiveness;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
곽의영, 커뮤니케이션 만족에 의한 직무만족과 조직몰입의 증대에 관한 연구, 정부출연 및 대기업부설연구소를 중심으로, 인하대학교, 박사학위논문, 1993.

2.
김명점, 교육훈련이 종사자의 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구(뷰티살롱 종사자들을 중심으로), 서경대학교, 삭사학위논문, 2014.

3.
김명희, 이문정, "호텔 레스토랑의 서번트 리더십이 주방 구성원의 태도에 미치는 영향에 관한 연구," 외식경영학회, 제13권, 제3호, pp.197-219, 2010.

4.
김봉찬, 시장지향성, 협력적 커뮤니케이션, 신제품성과간의 관계와 환경적 격변의 조절효과에 관한 연구, 영남대학교, 석사학위논문, 2005.

5.
김석영, 전희원, "호텔종사원의 개인성격이 직무몰입과 경력몰입에 미치는 영향: 성격 5요인을 바탕으로," 관광연구, 제23권, 제2호, pp.239-257, 2008.

6.
김진영, 교육훈련 효과성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-강원도내 국립대학 행정직원의 인식을 중심으로-, 강원대학교 행정학, 석사학위논문, 2011.

7.
김희봉, 팔로워십 역량의 중요도 및 역량개발 요구도 분석- 대기업 구성원의 직책별 인식을 중심으로 -, 한양대학교, 박사학위논문, 2013.

8.
김희봉, 송영수, "조직유형별 팔로워십 주요역량에 관한 구성원의 인식차이 : 규범적 조직과 실리적 조직을 중심으로," 평생교육HRD연구, 제7권, 제3호, pp.1-22, 2011.

9.
박상현, 커뮤니케이션 유형이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구, 연세대학교, 석사학위논문, 2005.

10.
박정아, "관광업체 종사원의 커뮤니케이션과 직무스트레스가 조직몰입에 미치는 영향," 대한관광경영학회지, 제5권, 제1호, pp.125-144, 1995.

11.
박혜진, 대학행정직원의 조직 커뮤니케이션 만족이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향, 아주대학교, 석사학위논문, 2008.

12.
백승아, 성실성과 직무수행간의 관계에서 정직-겸손성의 조절효과, 대구대학교 심리학과, 석사학위논문, 2015.

13.
서승원, 시장지향성과 관계마케팅지향성이 사업성과에 미치는 영향과 내부마케팅지향성의 상호관계, 경영자의 특성과 사업입지에 따른 조절효과, 세종대학교, 박사학위논문, 2008.

14.
송운석, 이민호, "개인성격과 혁신행동과의 관계에 대한 조직신뢰의 매개효과에 관한 연구," 사회과학연구, 제27권, 제1호, pp.1-28, 2011.

15.
신영옥, 학교급식 조리종사자의 팔로워십이 조직몰입과 업무성과에 미치는 영향, 상지대학교교육대학원, 석사학위논문, 2015.

16.
안창규, 채준호. "NEO-PI-R 의 한국표준화를 위한 연구," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제9권, 제1호, pp.443-472, 1997.

17.
양지영, 개인적 특성, 교육훈련프로그램 및 조직환경 특성요인이 은행서비스 교육훈련전이에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2011.

18.
오동근, "일가치감이 직무효과성에 미치는 영향," 한국심리학회지 : 산업 및 조직, 제17권, 제3호, pp.375-399, 2014.

19.
오수연, 일가치감 결정요인이 심리적 주인의식 및 조직효과성에 미치는 영향, 성균관대학교, 석사학위논문, 2010.

20.
이정민, 세일즈 매니저 코칭이 감성지능과 조직유효성에 미치는 영향-코칭 전.후 비교연구, 목원대학교, 박사학위논문, 2016.

21.
이헌수, "국민의 행정 신뢰에 관한 영향요인 분석: 공무원에 대한 신뢰를 중심으로," 한국행정학보, 제33권, 제2호, pp.37-56, 1999.

22.
정기한, "내부마케팅과 조직 동태성이 시장지향성에 미치는 영향," 기업경영연구, 제12권, 제1호, pp.1-22, 2005.

23.
조애리, 항공사 객실승무원의 교육훈련과 고객지향성과의 관계에서 조직유효성의 매개효과 분석, 호남대학교, 석사학위논문, 2015.

24.
조예염, 직무스트레스가 직무만족과 이직의도에 미치는 영향: 내면적의식과 공동체의식의 조절효과에 관한 연구, 건국대학교 경영학과, 석사학위논문, 2015.

25.
추대엽, 레스토랑 직원의 심리적 주인의식이 지각된 경영품질에 미치는 영향, 세종대학교, 박사학위논문, 2009.

26.
황영석, 성실성, 자기효능감이 지연행동에 미치는 영향: 메타인지전략의 조절효과, 대구대학교심리학과, 석사학위논문, 2015.

27.
M. C. Ashton and K. Lee, "Empirical, Theoretical, and Practical Advantages of the HEXACO Model of Personality Structure," Personality and Social Psychology Review, Vol.11, No.2, pp.150-166, 2007. crossref(new window)

28.
M. R. Barrick, M. K. Mount, and T. A. Judge, "Personality and Performance at the Beginning of The New Millennium: What Do We Know and Where Do We Go Next?," International Journal of Selection and Assessment, Vol.9, No.(1/2), pp.9-30, 2001. crossref(new window)

29.
P. T. Costa Jr and R. R. McCrae‚ NEO-PI-R Professional Manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, 1992.

30.
L. J. Cronbach, "Coefficient Alpha and The Internal Structure of Tests. Psychometrika," Vol.16, No.3, pp.297-334, 1951. crossref(new window)

31.
C. W. Downs and M. D. Hazen, "A Factor Analytic Study of Communication Satisfaction," Journal of Business Communication, Vol.14, No.3, pp.63-73, 1977. crossref(new window)

32.
R. Kelley, The Power of Followership : How to Create Leaders Person Want to Follow and Followers Who Lead Themselves, New York : Double day Currency, 1992.

33.
R. G. Netemeyer, J. S. Boles, and R. MMcMurran, "An Investigation into The Antecedents of Organizational Citizenship Behaviors in a Personal Selling Context," Journal of Marketing, Vol.61, No.3, pp.85-98, 1997.

34.
J. C. Nunnally, Psychometric Theory, New York: McGraw-Hill, 1978.

35.
J. D. Pincus, "Communication Satisfaction, Job Satisfaction and Job Performance," Human Communication Research, Vol.12, No.3, p.5, 1986.

36.
L. W. Porter, R. M. Steers, and R. T. Mowday, "Organization Commitment, Job Satisfaction, and Turnover Among Psychiatric Technicians," Journal of Applied Psychology, Vol.59, No.5, pp.603-609, 1974. crossref(new window)

37.
J. L. Price, "A Role of Demographic Variables in the Study of Absenteeism and Turnover, Recruitment, Selection and Retention," An International Journal, Vol.7, pp.26-32, 1995.

38.
J. M. Putti, S. Aryee, and J. Phua, "Communication Relationship Satisfaction and Organizational Commitment," Group & Organization Studies, Vol.15, No.1, pp.44-49, 1995.