JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Analysis of the Equilibrium Order Quantity A Study of Improvement on Service Quality for Long-term Care Insurance (Focusing on home visiting care service)
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Analysis of the Equilibrium Order Quantity A Study of Improvement on Service Quality for Long-term Care Insurance (Focusing on home visiting care service)
Boo, Je-Man;
  PDF(new window)
 Abstract
This research attempted to investigate the quality of the Home Visiting Care Service, which is one of the service provided within the Long Term Care Insurance System, by applying the concept of service quality. There are three groups of people involved in the system operation such as service recipients, care providers, and the staff of NHIC. These three groups may have different perspectives and evaluations about the quality of the Home Visiting Care Service. This research addressed the issues from the three view points of service recipients, care providers, and the staff of NHIC.
 Keywords
Service Quality;Customer Satisfaction;Long Term Care Insurance;SERVQUAL;Health Insurance;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
정영희, 노인복지서비스 이용자 만족도의 영향요인에 관한 연구 : 충청북도 사회복지관을 중심으로, 청주대학교, 박사학위논문, 2008.

2.
A. Parasuraman, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry, "Problem and Strategies in Services Marketing," Journal of Marketing, Vol.49, pp.33-46, 1985. crossref(new window)

3.
A. Parasuraman, V. A. Zeithaml, and L. L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple Item scale for measuring customer perceptions of service Quality and Its implication for future research," Journal of Retailing, Vol.64, pp.12-40, 1988.

4.
Berry, Zeithaml and A. Parasuraman, "Five Imperatives for Improving Service Quality," Sloan Management Review, Vol.29, pp.29-38, 1990.

5.
차흥봉, "노인장기요양보호사업의 비교연구 : 미국의 경험을 중심으로," 韓國老年學, Vol.13, No.1, 1993.

6.
WHO, The world health report - shaping the future, 2003.

7.
OECD Health Division, Conceptual framework and definition of long-term care expenditure, 2005.

8.
보건복지부, 요양보호사 표준교재, 2009.

9.
이수춘, 노인장기요양서비스 이용자가 지각한 이용형태와 만족 연구, 국제신학대학원대학교, 박사학위논문, 2009.

10.
김영학, 노인장기요양급여 서비스 이용의도에 영향을 미치는 요인, 순천향대학교 대학원, 박사학위논문, pp.106-127, 2010.

11.
안효주, 일식레스토랑의 서비스 품질 측정도구개발 연구, 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.

12.
강황선, "다차원지표체계를 활용한 공공서비스 품질측정," 지방정부연구, 제8권, 제3호(가을), pp.1-50, 2004.

13.
신영출, 종합병원 의료서비스의 질 결정요인에 관한 연구, 서울시립대학교 대학원, 행정학 박사학위논문, pp.39-47, 2007.

14.
김병인, 실버산업의 서비스품질에 관한 실증연구, 서경대학교 대학원, 경영학박사논문, pp.44-47, 2010.

15.
이동수, 조우홍, "노인요양시설 서비스품질이 클라이언트의 만족감과 신뢰에 미친 영향요인," Journal of community Welfare, Vol.29, pp.105-128, 2009.