JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Effect of Peer Counseling Program on Classmate Relationships of Children
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Effect of Peer Counseling Program on Classmate Relationships of Children
Oh, Ka-Young;
  PDF(new window)
 Abstract
This study is to examine how peer counseling program affects on peer relation of children. The study subjects who fourth grades of A elementary school students in K city of Cheonbuk region, children of 26(boys 14, girls 12) people who expressed their joining opinion of program, were selected through information. 28(boys 15, girls 13) people were selected as control group. Before conducting program, both experiment group and control group were identified as same group. From in April, 2014 to in June 2014, peer counseling was conducted by experiment group(once per week, 60 minutes per session for a total 10 sessions), to examine effect, peer relation questionnaire were practiced before and after. Following were gained results of SPSS 18.0 used to analysis data of comparison in group before and after. peer relation of experiment group who conducted peer counseling had improved. Peer Counseling was effective for improving of Children`s peer relation. However, there was no difference in compare of control group before and after. Therefore, this study can know that peer counseling had positive effect on peer relation of children.
 Keywords
Peer Counseling Program;Children;Peer Relation;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
이화옥, 교우관계 향상 프로그램이 아동의 교우관계 향상에 미치는 효과, 부산교육대학교대학원, 석사학위논문, 2001.

2.
김지은, 초등학생의 교우관계증진을 위한 강점기반 집단상담 프로그램 개발, 한국교육대학교대학원, 석사학위논문, 2012.

3.
H. E. Hartup, R. Tory, N. Diane, and W. Willard, Social cognition and social development : a sociocultural perspective, Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

4.
위유정, 집단미술치료가 초등학교 고학년 아동의 학교응집력 및 학교생활 만족도에 미치는 영향, 한양대학교, 석사학위논문, 2009.

5.
최현정, 집단미술치료 프로그램이 초등학교 1학년의 교우관계에 미치는 영향, 한양대학교대학원, 석사학위논문, 2012.

6.
한종혜, 아동의 사회적 관계망에 따른 역량 지각 및 자아존중감, 경희대학교대학원, 석사학위논문, 1996.

7.
J. G. Parker and S. R. Asher, "Peer acceptance and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk," Psychological Bulletin, Vol.102, pp.357-389, 1987. crossref(new window)

8.
김영화, 초등학생의 부모애착과 대인관계 및 자기효능감과의 관계, 상명대학교, 석사학위논문, 2011.

9.
조영숙, 경기도내 초등학교에서의 상담실태 및 아동의 상담에 대한 요구 분석, 강원대학교대학원, 석사학위논문, 1999.

10.
한국청소년개발센터, "단계별 또래상담 프로그램 개발연구," 한국청소년상담복지개발원, 2000.

11.
이형득, 김정희, "Peer Group Counseling의 효과에 관한 연구," 지도상담: 계명대학교 생활상담연구소, 제8권, pp.41-63, 1983.

12.
이상희, 노성덕, 이지은, 또래상담, 학지사, 2000.

13.
박은경, 또래상담이 초등학교 아동의 자아개념과 학교생활 적응에 미치는 효과, 부산대학교대학원, 석사학위논문, 2005.

14.
http://kostat.go.kr/portal/korea/index.action.

15.
김미정, 아동기 우정의 개념 발달에 관한 연구, 이화여자대학교대학원, 석사학위논문, 2005.

16.
김상은, 또래상담 프로그램 적용이 초등학교 고학년 교우관계와 학교생활만족도에 미치는 효과, 대구교육대학교대학원, 석사학위논문, 2007.

17.
김은미, 또래 상담 프로그램이 초등학생의 의사소통 및 자아개념에 미치는 영향, 건국대학교대학원, 석사학위논문, 2003.

18.
오정아, 또래상담프로그램이 초등학교 아 동의 공감능력에 미치는 효과, 고신대학교대학원, 석사학위논문, 2006.

19.
이동혁, 학교상담체제 특성에 따른 학교생활의 질적 차이에 관한 분석, 서울대학교대학원, 석사학위논문, 1999.

20.
유희숙, 또래집단 미술치료를 활용한 학습상담 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 대인관계에 미치는 효과, 서울교육대학교대학원, 석사학위논문 2011.

21.
이황은, 또래집단미술치료 프로그램ㄹ이 고등학생의 의사소통기술과 대인관계에 미치는 효과, 영남대학교, 박사학위논문, 2009.

22.
최재영, "교육적 미술치료 프로그램 개발에 관한 연구," 한국아동미술학회 학술저널, pp.57-74, 2001.

23.
김계현, 김동일, 김봉환, 김창대, 김혜숙, 학교상담과 생활지도, 학지사, 2010

24.
김도연, 집단따돌림 예방을 위한 교우관계 단원 개발 -초등 4학년을 중심으로-, 한동대학교대학원, 석사학위논문, 2012.

25.
김형태, 청소년기 자아정체감의 발달 및 측정에 관한 연구, 충남대학교대학원, 박사학위논문, 1989.

26.
김영진, 해결중심 단기 집단상담 프로그램이 초등학교 고립아동의 교우관계와 자기존중감에 미치는 영향, 한국교원대학교대학원, 석사학위논문, 2005.

27.
정현진, 독서치료 집단상담 프로그램이 아동의 교우관계와 공감능력에 미치는 영향, 서울교육대학교대학원, 석사학위논문, 2010.

28.
김은애, 또래상담 프로그램이 또래상담자의 교우관계와 자아개념에 미치는 효과, 진주교육대학교대학원, 석사학위논문, 2003.

29.
이주현, 또래상담이 초등 고학년 수줍은 아동의 수줍음 정도와 교우관계에 미치는 영향, 경인교육대학교대학원, 석사학위논문, 2015.

30.
안정희, 또래상담이 아동의 교우관계 향상에 미치는 효과, 부산대학교대학원, 석사학위논문, 2007.

31.
이금선, 또래상담 프로그램이 아동의 교우관계 및 사회성에 미치는 효과, 부산대학교대학원, 석사학위논문, 2006.

32.
김지정, 또래상담이 초등학교 아동의 의사소통 및 사회성 발달에 미치는 효과, 부산교육대학교 대학원, 석사학위논문, 2004.

33.
남두현, 또래상담 훈련 경험이 초등학생의 인간관계와 학급관련 태도에 미치는 효과, 동아대학교대학원, 석사학위논문, 2000.

34.
정선화, 중학생의 또래상담 훈련경험이 자아존중감과 의사소통에 미치는 효과, 건국대학교대학원, 석사학위논문, 2000.

35.
노성덕, 김계현, "국내 또래상담 성과연구에 대한 메타분석," 청소년상담연구, 제12권, 제2호, pp.3-10, 2004.

36.
백행하, 고등학생의 또래상담 활동경험에 관한 질적분석, 한국교원대학교대학원, 석사학위논문, 2004.

37.
이나미, 학급임원을 대상으로 한 또래상담 프로그램이 초등학생의 또래수용도 및 공감능력에 미치는 효과, 전남대학교대학원, 석사학위논문, 2011.

38.
김향희, 또래상담훈련이 인간관계와 학교생활관련 태도에 미치는 효과, 한서대학교대학원, 석사학위논문, 2005.

39.
이낙숙, 자기표현 훈련 프로그램이 초등학교 아동의 교유관계에 미치는 효과, 경인교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2006.