JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study of the Perceived Attractiveness of Wearable Devices - Focused on the Smartwatch -
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A Study of the Perceived Attractiveness of Wearable Devices - Focused on the Smartwatch -
Lim, Yangwhan;
  PDF(new window)
 Abstract
This study explores the conditions under which consumers adopt wearable devices. The study focuses on the attractiveness of the product that consumers can perceive. This study was implemented to find out what factors influenced the consumers to perceive the attractiveness and value of the product. The factors include the benefits and costs of the product. The consumers` wants for the product was included under personal factor. The synergy effect of related product was classified circumstantial factor. The outcomes derived from the postulating and verifying hypothesis are as follows. First, the attractiveness of the product that the consumers perceive has a positive effect on perceiving the attractiveness of the product. Second, the benefits of the product that the consumers feel have a positive effect on the value of the product in a meaningful way. Third, the consumers` perception of the wants for the product have a significant effect on perceiving the value and attractiveness of the product. Fourth, the consumers` perception of the synergy effect between the wearable device and the smartphone did not affect the value of the product in a significant way, but did have a significant effect on the attractiveness of the products.
 Keywords
Wearable Device;Attractiveness;Value;Smartwatch;Synergy Effect;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
권태형.우현종, MIS 2.0 디지털 비즈니스, 율곡출판사, 서울, 2015, p.157

2.
매일경제(2014. 9. 2), 2018년 14조 시장 ... '손목위의 전쟁' 불붙어.

3.
매일경제(2016. 1. 13), DNA의 재구성.팔뚝에 헬스닥터 ... 백세인생 너머가 보인다.

4.
권기덕, 웨어러블 기기의 부상과 성공조건, SERI 경영노트, 제184호, 2013.

5.
매일경제(2015. 9. 30), SKT의 웨어러블 싹쓸이.

6.
매일경제(2015. 11. 18), 기어S2 꾸준한 인기 글로벌서도 통할까.

7.
손현정.이상원.조문희, "대학생의 웨어러블 디바이스 사용의도에 영향을 미치는 요인: UTAUT2 모델의 응용," 한국언론정보학보, 통권 68호, 2014, pp. 7-33.

8.
박동진.최정화.김도진, "헬스 앱의 효능감과 만족도, 지속적 사용의도가 웨어러블 기기의 수용에 미치는 효과: 융복합적 관점," Journal of Digital Convergence, 2015.

9.
백재용.장효진.김영재, "웨어러블 디바이스 기반의 게임콘텐츠 전망 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제11권, 제1호, 2015, pp.145-155.

10.
매일경제(2016. 1. 6), 1만원대 스마트워치 ... 패스트IT 시대.

11.
이학식.안광호.하영원, 소비자행동: 마케팅전략적 접근, 제6판, 집현재, 서울, 2015, p.58.

12.
Colgate, M. and B. Lang, "Switching Barriers in Consumer Markets: an Investigation of the Financial Service Industry," Journal of Consumer Marketing, 18(4), 2001, pp.332-347. crossref(new window)

13.
김현정 옮김(George S. Day.Christine Moorman 지음), 아웃사이드 인 전략, 와이즈베리, 서울, 2013, pp.48-51.

14.
이창우.김상기.곽원섭, 광고심리학, 성원사, 서울, 1989, pp.32-37.

15.
김영규, 경영학원론, 박영사, 서울, 2009, p.112

16.
박충환.오세조.김동훈, 마케팅관리, 박영사, 서울, 2004, pp.16-19.

17.
매일경제(2015. 10. 2), 삼성, 스마트워치 '기어 S2' 국내 출시.

18.
매일경제(2015. 9. 23), 이통3사, 오늘 애플워치 판매.

19.
Kim, Sung S. and Jai-Yeol Son, "Out of Dedication or Consutraint? A Dual Model of Post-Adoption Phenomena and its Empirical Test in the Context of Online Services," MIS Quartely, Vol.33, No.1, 2009, pp. 49-70. crossref(new window)

20.
이유재.라선아, "구매 후 만족도 평가, 기대 조정, 재구매 의도의 흐름에 관한 연구: 고객충성도의 조절효과를 중심으로," 소비자학연구, 제13권, 제3호, 2002, pp. 51-78.

21.
최민석.최훈.김영찬.김진우, "모바일 인터넷 사용자의 서비스 사용 중단 요인에 대한 분석 연구," 마케팅연구, 제20권, 제1호, 2005, pp.1-27.

22.
박윤서.이승인, "신상품에 대한 수용과 저항의 통합모형," 경영학연구, 제36권, 제7호, 2007, pp.1811-1841.

23.
최훈, 김진우, "불확실성 회피성향이 수용 후 행동에 미치는 영향: 모바일 인터넷 서비스를 중심으로," 경영정보학연구, 제16권, 제3호, 2006, pp.95-116.

24.
Dodds, William B., Kent B. More, and Dhruv Grewal, "The Effects of Price, Brand, and Store Information on Buyers' Products Evaluations," Journal of Marketing Research, 28(August), 1991, pp. 307-319. crossref(new window)

25.
유재현.박철, "소비자의 하이테크 제품 수용 및 수용 후 행동에 관한 연구: 스마트 폰을 중심으로," 경영학연구, 제41권, 제3호, 2012, pp. 423-456.

26.
Ratneshwar S. and Shelly Chaiken, "Comprehension's Role in Persuasion: The Case of Its Moderating Effects on the Persuasive Impact of Source Cues," Journal of Consumer Research, 18(June), 1991, pp. 52-62. crossref(new window)

27.
Kotler, Philip and Kevin Lane Keller, Marketing Management(17th Edition), Pearson Education Inc, New Jersey, 2009, pp. 52-54.

28.
노영, 이경근, "스마트폰의 수용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 디지털산업정보학회논문지, 제8권, 제4호, 2012, pp.273-288.

29.
권두순, 황찬규, 홍순근, "소셜TV 서비스품질 요인이 수용의도에 미치는 영향: 기술수용모형(TAM)을 중심으로," 디지털산업정보학회논문지, 제11권, 제3호, 2015, pp. 201-218.