JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effect of Time Period Pedestrian Volume on Store Location - Focused on the Suwon's Retail Stores and Restaurants -
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Effect of Time Period Pedestrian Volume on Store Location - Focused on the Suwon's Retail Stores and Restaurants -
Lee, Kyung-Min; Junag, Chang-Mu;
 
 Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of pedestrian volume by the time period on the positioning of retail stores. To understand the relationship between pedestrian volume and store location, we conducted three analyses: consumer's expenditure patterns analysis, consumer groups' travel time analysis, store density analysis of Suwon City. The analysis on the expenditure patterns by consumer groups showed that there are different kinds of expenditure patterns by the characteristics of each consumer group classified by genders and age groups. Also, the major expenditure items of each consumer group were identified by using the analysis. The analysis on the time period of trip of each consumer group was conducted to comprehend the traveling patterns decided by the living patterns of each consumer group and their time period of trip. The result of the store density analysis showed that the pedestrian volume of certain time period which has a high component ratio of the business' major consumer groups had a decisive effect on the store location rather than the pedestrian volume of other time period. The findings of this study suggest that retailers should take account of the pedestrian volume by time period to secure customers when they make decisions on choosing the kind of business and its location.
 Keywords
Retail Trade Area;Location Analysis;Retail Business Demand for Each Type;Time Period Pedestrian;GIS;
 Language
Korean
 Cited by
1.
서울시 유동인구 분포의 공간 패턴과 토지이용 특성에 관한 지리가중 회귀분석,윤정미;최돈정;

한국지형공간정보학회지, 2015. vol.23. 3, pp.77-84 crossref(new window)
 References
1.
김경표, 전자유통 업체의 입지특성이 매출액에 미치는 영향에 관한 연구, 석사학위논문, 세종대학교 산업경영대학원 산업대학원 부동산경영학과, 2008

2.
김천태, 민규식, 침구점포 경영에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 한국전자통신학회 논문지, 8(1), 2013 crossref(new window)

3.
김태원, 베이커리의 입지 분석에 관한 연구 : OO Bakery 사례를 중심으로, 건국대학교 부동산대학원 부동산학과, 2009

4.
노시학, 조창현, Change in Travel Behavior of the Elderly in Seoul Metropolitan Area, 대한지리학회지, 46(6), 2011

5.
변미리, 서우석, 도시 거리의 주간활동인구 측정과 해석: 서울시 유동인구 조사 사례, 조사연구, 12(2), 2011

6.
신기동, 판매시설 대형화와 도심상권 변화 특성에 관한 연구, 박사학위논문, 서울시립대학교 일반대학원 도시공학과, 2008

7.
신우진, 이상경, 정창무, GIS를 이용한 소매업종 상권 반경과 중심지 이동 분석, 부동산학연구, 8(1), 2002

8.
심재국, 수원 역세권 지역단절 해소를 통한 도시균형 발전에 대한 연구, 석사학위논문, 고려대학교 정책대학원 국토계획경제학과, 2014

9.
윤나영, 최창규, 서울시 상업가로 보행량과 보행 환경 요인의 관련성 실증 분석, 국토계획, 48(4), 2013

10.
이경민, 하승현, 정경훈, 정창무, 이종 소매업종간 집적효과에 따른 점포 군집에 관한 연구, 국토계획, 49(1), 2014

11.
이경순, 광주시 편의점의 입지분석, 전남대학교 교육대학원, 1998

12.
이임동, 이찬호, 강상목, 편의점 매출에 영향을 미치는 입지 요인에 대한 실증연구, 부동산학연구, 16(4), 2010

13.
이호병, 백화점과 할인점의 상권특성 분석 : 수원시 사례를 중심으로, 부동산학보, 32, 2008

14.
이호신, 편의점의 매출에 영향을 미치는 입지적 요인, 충북대학교 e비지니스 경영대학원 경영학과, 2003

15.
최막중, 신선미, 보행량이 소매업 매출에 미치는 영향에 관한 실증분석, 국토계획, 36(2), 2001

16.
황보윤, 하규수, 미용서비스업체의 입지요인과 경영성과에 관한 실증연구, 한국컨텐츠학회논문지, 8(11), 2008