JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on Elementary Mathematics Teacher`s Guide Book according to 2009 Revised Curriculum
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A Study on Elementary Mathematics Teacher`s Guide Book according to 2009 Revised Curriculum
Kim, Sung Joon;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study is to provide an opportunity for better understanding and application of 2009 revised elementary school mathematics textbooks through focus group`s investigations on the elementary mathematics teacher`s guide books. First, We survey previous studies on the teacher`s guide books to make the frame of investigation. Next, We compose focus group(8 teachers) for 3~4th grades, and analyze the teacher`s guide books according to ready-made frame: compliance of curriculum, accuracy and fairness of contents, selection and organization of contents. As results of investigation, system of organization of the teacher`s guide books is needed. Goal, contents, teaching methods, and evaluations have to be consistent in describing mathematical terms. And errors in mathematics and mathematics education are examined more carefully. The teacher`s guide books afford teachers many materials and informations to teach mathematics through classroom lessons. So more study on the teacher`s guide books and developmental study for the model guidebooks is needed along with the revised curriculum and new textbooks.
 Keywords
2009 revised mathematics curriculum;elementary school mathematics textbooks;mathematics teacher`s guide books;compliance of curriculum;accuracy and fairness of contents;selection and organization of contents;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
교육부 (2015). 2015 개정 교육과정. 2015년 9월 24일 교육부 발표자료.

2.
교육부 (2015). 제2차 수학교육 종합 계획. 2015년 3월 16일 교육부 발표자료.

3.
교육부 (2015). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-1, 3-2, 4-1, 4-2. 서울 : (주)천재교육.

4.
교육부 (2015). 초등학교 수학 3-1, 3-2, 4-1, 4-2. 서울 : (주)천재교육.

5.
권석일.박교식 (2011). 초등학교 수학 교과서에서의 용어 사용과 정의 방식에 관한 비판적 분석: 몇 가지 예를 중심으로. 한국초등수학교육학회지 15권 2호, 301-316.

6.
김해규.평인수 (2004). 제7차 교육과정의 초등수학교과서 및 교사용 지도서에 대한 초등 교사들의 관점 분석. 제주교육대학교 초등교육연구 9집, 45-69.

7.
노은환.강정기 (2015). 구성주의 관점에서 각과 삼각형의 분류에 관한 초등 교과서 및 교사용 지도서 분석. 한국수학교육학회 수학교육논문집 29집 3호, 313-330.

8.
박만구 (2013). 초등수학교육에서 스토리텔링의 의미와 활용의 실제. 한국수학교육학회 2013 춘계학술대회 프로시딩, 513-531.

9.
박소화 (2012). 스토리텔링 기반 교수설계 원리 및 유형 탐색. 박사학위논문, 서울대학교.

10.
송재숙 (2014). 초등수학 교사용 지도서 분석 및 교사 활용 실태-2009 개정 교육과정에 따른 수학 지도서를 중심으로. 석사학위논문, 부산교육대학교.

11.
안병곤 (2012). 지도서에 대한 인식과 개발의 실제. 초등수학 국정도서 연구.집필진 워크숍 자료집.

12.
안병곤 (2014). 초등수학교과서에서 스토리텔링에 대한 효과. 한국초등수학교육학회지 18권 1호. 19-35.

13.
이동환.김성준 (2015). 2009 개정 초등수학 교과서 관련 조사 연구-3-4학년군 '수와 연산' 영역을 중심으로-. East Asian Mathematical Journal Vol. 31 No.2, 275-299. crossref(new window)

14.
장혜원.강태석.박원규.김동원.이환철 (2014). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석-2009 개정 교육과정 초등학교 3-4학년군을 중심으로-. 대한수학교육학회 수학교육연구 24권 2호, 181-204.

15.
장혜원.김동원.이환철 (2013). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석-2009 개정 교육과정 초등학교 1-2학년군을 중심으로-. 대한수학교육학회학교수학 15권 4호, 759-783.

16.
최창우 (2014). 한국과 미국의 1학년 초등수학 교사용 지도서에 관한 고찰. East Asian Mathematical Journal Vol. 30 No.4, 385-404. crossref(new window)