JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Study on Mathematical Belief about Liberal art subject of Mathematics
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Study on Mathematical Belief about Liberal art subject of Mathematics
Kim, Yunmin;
  PDF(new window)
 Abstract
This study aimed to understand the needs of changes in the teaching-learning environment in the university and to develop the liberal art subject of mathematics. The changes of mathematical belief in the university students were investigated to understand how the liberal art subject of mathematics affected them related to mathematics. Upon the study results, the significant changes were occurred from the utility factor on the subject of mathematics in mathematical belief, the importance factor of the answers in the teaching-learning belief, teaching activity factor of the teachers, and inborn capability factor in the belief on the self-concept. The meaningful learning environment and teaching method for the liberal art subject of mathematics are suggested further by these results.
 Keywords
Liberal Art Subject of Mathematics;Mathematics Belief;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
교육부, 고등교육 종합 발전 방안, 교육부 대학지원실, 2013.

2.
계영희, 수학에 대한 의식구조와 문화적 접근, 수학교육 논문집, 19(4), 2005, 577-586.

3.
권오남, 주미경, 대학 수학교육 연구의 동향과 과제, 수학교육, 42(2), 2003, 229-245.

4.
김병무, 이종걸, 대학수학 수강생의 수학 불안감에 대한 연구, 충주대학교 대학원논문집, 2(1), 2001, 487-499.

5.
김병무, 대학 수학 수업 실태의 조사 분석, 수학교육, 35(2), 1996, 187-196.

6.
김병무, 대학수학과 다른 과목과의 관계를 통한 수학의 중요성 알리기, 수학교육 논문집, 15, 2003, 235-242.

7.
김부미, 우리나라 중등학생의 수학적 신념 측정 및 특성 분석, 수학교육학연구, 22(2), 2012.

8.
김윤민, 고등학생의 수학적 신념체계에 대한 연구, 이화여자대학교 박사학위논문, 2012.

9.
김윤민, 이종희, 고등학생의 수학적 신념체계 및 중심신념요인 분석, 학교수학, 16(1), 111-133.

10.
김영옥, 이공계 대학 신입생들의 수학 불안과 수학 학업성취도와의 상관관계, 수학교육, 48(4), 2009, 469-481.

11.
문권배, 대학교육에서 교양수학의 역할과 운영 방안, 교수연구, 1995, 133-138.

12.
박정, 정은영, 김경희, 한경혜, 수학.과학 성취도 추이변화 국제비교 연구-TIMSS 2003 결과 보고서, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-3-2, 2003.

13.
박지현, 김윤민, 최승현, 수학에 대한 자신감에 관한 연구, 수학교육학연구, 24(2), 2014, 145-164

14.
박형빈, 이헌수, 대학생들의 교양수학에 대한 인식과 교양수학의 긍정적 인식변화를 위한 방안, 수학교육 논문집, 23(4), 2009, 999-1014

15.
송윤희, 대학 교양수학 수업에서 성취목표, 자기효능감, 불안 및 학습성과와의 관계, 교과교육학연구, 16(4), 2012, 1001-1020

16.
이현경, 대학 교양교육의 체제적 교수학습 실천 방안에 대한 고찰, 교양교육연구, 10(7), 2013, 343-376

17.
이화선, 최인수, 대학교양교육에서의 창의성 교육의 방향, 창의력교육연구, 14(2), 2014, 1-17.

18.
정치봉, 한국 대학 수학과의 상황과 장래, 수학교육논문집, 19(1), 2005, 25-32

19.
Cooney, T. J., A beginning teacher's view of problem solving. Journal for research in Mathematics Education, 16(5). 324-336, 1985. crossref(new window)

20.
Goldin, G., Affect, Meta-Affect, and Mathematical belief structures. In G. C. leder, E. Pehkonen & G. Torner(Eds.), Beliefs : A Hidden Variable In Mathematics Education? (pp. 59-72). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2002.

21.
Kloosterman, P & Stage, F. K., Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3). 109-115, 1992. crossref(new window)

22.
Kloosterman, P., Student's beliefs about knowing and learning mathematics: Implications for motivation. In M. Carr(Ed.), Motivation in Mathematics (pp.131-156). Cresskill, NJ: Hampton Press, 1996.

23.
McLeod, D. B., Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In D. A. Grouws(Ed). Handbook of research on mathematics learning and teaching (pp. 575-596). New York: MacMiilan, 1992.

24.
Pehkonen, E., On Teachers' Beliefs and Changing Mathematics Teaching. Journal fur Mathematik-Didaktik, 15(3/4), 177-209, 1994. crossref(new window)

25.
Pehkonen, E., Some findings the international comparison of pupils'mathematical views. In E. Pehkonen(Ed.), Current State of Research on Mathematical Beliefs III. Proceedings of the MAVI-3 Workshop (pp.65-69). University of Helsinki. Department of Teacher Education. Research report 170, 1996.

26.
Rokeach, M., Belief, attitude. and value: A theory of organization and change, San Francisco, CA: Jossey-Bass, 1968/

27.
Schoenfeld, A, H., Mathematical Problem Solving. Orlando, FL: Academic Press, INC, 1985.

28.
Williams, S. T., Model of Limit Held by College Calculus Students. Journal for Research in mathematics Education, 22(3), 219-236, 1991. crossref(new window)