JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Problems in Mandatory Course Evaluations
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Problems in Mandatory Course Evaluations
Han, Kyung-Soo; Choi, Sook-Hee; Park, Jae-Cheol;
  PDF(new window)
 Abstract
Some researchers insist that many students respond to the course evaluation surveys without sincerity and even without reading the questions. To analyze the pattern of student responses, the results of course evaluations for five semesters at Jeonbuk National University are reviewed. In mandatory course evaluations, 20% of the students marked the same option numbers to all questions regarding their lectures. In addition, consistent responses were over 50%. These results show that the university administration should reform the current course evaluation system in all respects.
 Keywords
Mandatory course evaluation;consistent response;response pattern;
 Language
Korean
 Cited by
1.
교원업적평가와 성과연봉제 그리고 강의평가,한경수;

응용통계연구, 2011. vol.24. 2, pp.435-443 crossref(new window)
2.
치위생과 학생들의 강의평가에 관한 인식 조사,김창숙;조미숙;

한국치위생학회지, 2014. vol.14. 1, pp.59-65 crossref(new window)
3.
치위생과 학생의 강의평가 문항에 대한 인식,조미숙;김창숙;

한국콘텐츠학회논문지, 2014. vol.14. 2, pp.450-456 crossref(new window)
1.
Challenging the Sustainability of an Education System of Evaluation and Labor Market Outcomes, Sustainability, 2015, 7, 12, 16060  crossref(new windwow)
2.
Cultural meaning of course evaluation among nursing students and faculties in Korea, Nurse Education Today, 2013, 33, 6, 639  crossref(new windwow)
3.
Faculty Performance Evaluation, Annual Salary and Student Course Evaluation, Korean Journal of Applied Statistics, 2011, 24, 2, 435  crossref(new windwow)
4.
Awareness of class evaluation of dental hygiene students, Journal of Korean society of Dental Hygiene, 2014, 14, 1, 59  crossref(new windwow)
5.
Factors that influence student ratings of instruction, Korean Journal of Medical Education, 2015, 27, 1, 19  crossref(new windwow)
 References
1.
김명화(2005). 강의평가의 타당도와 신뢰도, <아시아교육연구>, 6, 1-24.

2.
김성열, 박재완, 김종철, 강현석 (2001). 대학학사과정 강의평가제 실태분석을 통한 교육업적 평가모형개발연구, 교육인적자원부, <교육정책연구>, 2001-일-30.

3.
김수선 (2002). <대학강의 평가의구성요소에 대한 이론적 고찰 및 강의평가 도구의 양호도에 대한 실증적 분석>, 성균관대학교 석사학위 청구논문.

4.
김학일, 김성숙, 권오양, 이천, 노경호 (2007). 이공계 강의평가 결과의 실증적 분석을통한 강의 평가제도 개선방안, <공학교육연구>, 10, 58-77.

5.
류춘호, 이정호 (2003). 대학의 강의평가에 영향을 미치는 학생관련 요인에 관한 연구, <경영학연구>, 789-807.

6.
박혜숙 (2006). 수강설문 반응에 나타난 학습자 및 강좌 특성의 효과, 대학교육개발센터협의회 제4회 동계심포지엄 자료집, 109-133.

7.
이기훈 (2010). 강의평가의 타당성과 신뢰성에 관한 연구 - 전주대학교 강의평가 결과를중심으로, <한국데이터정보과학회지>, 21, 87-98.

8.
채수진, 임기영 (2009). 수업평가에 나타난 학생들의 일관적 응답 경향 분석, <한국의학교육학회지>, 21, 307–311.

9.
한신일, 김혜정,이정연(2005). 한국대학의 강의평가실태 분석, <교육행정학연구>, 23, 379-403.

10.
홍경선(2006). 대학교 강의평가에 나타난 일관적 응답분석, <교육정보미디어연구>, 12, 97-127.