JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Investigation on Key Success Factors for Future Broadcasting and Telecom Convergence Service Using AHP Method
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Investigation on Key Success Factors for Future Broadcasting and Telecom Convergence Service Using AHP Method
Yoo, Jae-Heung; Choi, Mun-Kee; Kim, Sun-Joong; Cho, Ki-Sung;
  PDF(new window)
 Abstract
The competition among companies in converged market of broadcasting and telecommunications has become severe. Companies in this market have vertically integrated critical resources by acquiring or strategically allying with relevant companies. However, the expansion of business territory accompanies financial, organizational, and technological risks. As such, it is important to identify critical success factors that highly affect the company's competency. This study is aimed at delivering strategic implications for firms playing in the converged market of broadcasting and telecommunications by drawing the priorities of competitive resources to acquire. To do this, we selected four teen specific core resources on CPNT (content- platform - network - terminal) value chain. Then, we conducted an Analytic Hierarchical Process (AHP) using data from experts in this industry. As a result, the priority for acquisition of competitive resources is presented as follows: broadcasting programs, implementation of TV application store, multi-platform, investment on wireless network, and diffusion of mobile devices. In addition, the result shows that the platform-centric vertical integration is the most promising strategy for competition.
 Keywords
Broadcasting Telecommunications Convergence;Competitive Advantage;Analytic Hierarchical Process;Value Chain;IPTV;Platform Strategy;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
김완석, 김지연, 박경신, 강철희, "IPTV 양방향 서비스 기술 동향과 로드맵", 전자통신동향분석, 25(2), pp.101-111, 2010.

2.
김영기, "AHP를 이용한 웹 사이트 신뢰성 평가 모델 개발", 한국도서관정보학회지, 39(4), 51-69, 2008.

3.
김윤종, 정욱, 임성민, 정상기, "포트폴리오 분석과 계층화분석기법(AHP)을 활용한 정부 IT분야 연구 개발 투자 전략 연구", 경영과학, 26(1), pp.37-51, 2009.

4.
김태근, 박재형, "홈네트워크 기반의 차세대 통방 융합 서비스 : UTV(Ubiquitous TV)", 한국통신학회지(정보와통신), 23(8), pp.65-73, 2006.

5.
박팔현, 유료방송시장의 다크호스 OTT, Business Insight, LG경제연구원, 2009. 8.

6.
배한철, 임양수, 안민지, 커넥티드 TV로 인한 미디어 시장 변화 동향 및 시사점, KT경제경영연구소, 2010. 4.

7.
송민정, "유료TV산업의 경쟁전략", 방송통신연구, 50, pp.271-298, 2000.

8.
송민정, TV의 개방형 생태계: 플랫폼 개방 옵션과 개방형 ITPV 해외 사례로 본 시사점, KT경제경영연구소, 2010. 4.

9.
송민정, 스마트 TV에서의 SNS 확산 전략, KT경제경영연구소, 2010. 11.

10.
신민수, 김성희, 조철희, "차세대 IPTV 비즈니스 모델 개발을 위한 소비자 가치 분석", 한국통신학회논문지, 36(1), pp.60-70, 2011.

11.
신용광, 김창길, 김태영, "계층분석과정(AHP)을 이용한 친환경농업정책 프로그램의 우선순위 결정", 농촌경제, 28(2), pp.39-56, 2005.

12.
심상천, 김용겸, "AHP기법을 이용한 멀티미디어 저작도구 평가 및 선정에 관한 연구", 경영과학, 21(2), pp.191-213, 2004.

13.
신택수, 함준석, 황재훈, "AHP 기법을 이용한 CRM 도입의 성공 요인 분석", 한국경영과학회, 2004년 추계학술대회논문집, pp.463-466, 2004. 11.

14.
심진보, 김유진, "IPTV2.0 진화에 기초한 IPTV 수용 확산 영향요인 연구", Telecommunications Review, 19(2), pp.275-288, 2009.

15.
심진보, 정덕화, "IPTV의 진화와 고객니즈의 확장에 대한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 9(3), pp.215-224, 2009.

16.
심진보, 설성호, IPTV 결합서비스 발전방안, 전자통신동향분석, 25(1), pp.54-66, 2010.

17.
이승환, 앱스토어 2.0 으로의 진화의 의미, KT경제경영연구소, 2010. 7.

18.
인터넷멀티미디어방송사업법, 2008.1. 17.공포.

19.
임언석, 김자원, 한영숙, 통신사업자의 애플리케이션 스토어 활용 전략, KT경제경영연구소, 2009. 6.

20.
이재원, "자원지향 이론을 사용한 SCM의 확산과 성과의 결정요인", 인터넷전자상거래연구, 6(2), pp.343-366, 2006.

21.
이지홍, 미래TV의 경쟁 포인트, LG Business Insight, 2009. 2. pp.45-50, 2009. 2.

22.
정보통신정책연구원, 유료방송 요금제도 개선방안 연구, 2009. 12.

23.
정우수, 박웅희, 조병선, "AHP 기법을 이용한 u-City 사업타당성 평가기준에 관한 연구", 국토연구, 56, pp.123-145, 2008.

24.
조근태, 조용곤, 강현수, 계층분석적 의사결정, 동현출판사, p.90, 2003.

25.
조용호, "ITS 산업화 의사결정모델을 위한 AHP 기법의 적용 연구", 한국지적정보학회지, 9(2), pp.21-33, 2007.

26.
초성운, "가치사슬을 통한 멀티미디어 산업 경쟁 구조 고찰", 한국언론학보, 38, pp.87-124, 1996.

27.
최세연, 정철호, 박경혜, "AHP 기법을 활용한 가상 기업 성공 요인 평가에 관한 연구", 인터넷전자상거래연구, 7(1), pp.133-156, 2007.

28.
하귀룡, 이경탁, "계층적 분석방법을 활용한 IPTV 선택요인의 중요도 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 9, 12, 2009, 814-825.

29.
한국정보통신기술협회, 차세대 IPTV 종합보고서, 2010.

30.
한국통신기술협회, TTA Standard: IPTV 서비스 요구사항 1.0, 정보통신단체표준 TTAK.KO- 08.0019, 2008. 4. 10.

31.
한국케이블TV방송협회, 디지털케이블TV 가입자 현황, 2010년 10월 기준.

32.
한영수, 구글TV와 애플TV로 미리 본 스마트TV 시장의 경쟁, LG경제연구원, 2010. 6. 30.

33.
N. Argyres, "Evidence on the role of firm capabilities in vertical integration decisions," Strategic Management Journal, 17(2), pp.129-150, 1996. crossref(new window)

34.
C. R. Blackman, "Convergence between telecommunications and other media: How should regulation adapt?" Telecommunications Policy, 22(3), pp.163-170, 1998. crossref(new window)

35.
S. M. Chan-Olmsted, "Mergers, Acquisitions, and Convergence: The Strategic Alliances of Broadcasting, Cable Television, and Telephone Services," Journal of Media Economics, 11(3), pp.33-46, 1998.

36.
T. Coppens, L. Trappeniers, M. Godon, "AmigoTV: towards a social TV experience", Proceeding of EuroITV 2004, University of Brighton, UK, 2004.

37.
M. Dowlinga, C. Lechnera, B. Thielmanna, "Convergence - Innovation and Change of Market Structures between Television and Online Services," Electronic Markets, 8(4), pp.31-35, 1998.

38.
D. Evans, "The antitrust economics of multi-sided platform markets, Yale Journal of Regulation, 20, pp.325-382, 2003.

39.
Federal Communications Commission, FCC Acts to preserve internet freedom and openness, 2010. 12. 21.

40.
S. Norris, S. Ablett, Multimedia in Telecoms, Cambridge: Analysis Publications, 1994.

41.
J. C. Rochet, J. Tirole, "Platform competition in Two-sided markets," Journal of the European Economic Association, 1(4), pp.990-1029, 2003. crossref(new window)

42.
M. C. Y. Tam, V. M. R. Tummala, "An application of the AHP in vendor selection of a telecommunications system," Omega, 29, pp.171-182, 2001. crossref(new window)

43.
D. H. Yang, S. Kim, C. Nam, J. S. Moon, "Fixed and mobile service convergence and reconfiguration of telecommunications value chains," IEEE Wireless Communications, 11(5), pp.42-47, 2004. crossref(new window)

44.
B. W. Wirtz, "Reconfiguration of Value Chains in Converging Media and Communications Markets," Long Range Planning, 34(4), pp.489-506, 2001. crossref(new window)

45.
애플, www.apple.com

46.
컴캐스트, www.comcast.com

47.
Digital Living Network Alliance, www.dlna.org

48.
곰TV닷컴, www.gomtv.com

49.
구글스마트TV, www.google.com/tv

50.
훌루닷컴, www.hulu.com

51.
한국디지털미디어산업협회, www.kodima.or.kr

52.
올레KT, www.kt.com

53.
넷플릭스, www.netflix.com

54.
스카이라이프, www.skylife.co.kr

55.
티빙닷컴, www.tving.com

56.
삼성바다, www.bada.com