JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
City Slogan Modifiers and Slogan Attitudes from the Perspective of Outsiders'
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
  • Journal title : Korean Management Science Review
  • Volume 32, Issue 3,  2015, pp.105-118
  • Publisher : The Korean Operations and Management Science Society
  • DOI : 10.7737/KMSR.2015.32.3.105
 Title & Authors
City Slogan Modifiers and Slogan Attitudes from the Perspective of Outsiders'
Hwang, Insuk; Kim, Dohyung; Kim, Hwa-Kyung;
  PDF(new window)
 Abstract
This study examines the relationship between city slogan modifiers and slogan attitudes from the perspective of residents in other cities. To examine this relationship, the study focuses on two important characteristics of slogan modifiers : the preference for a slogan modifier and the fit of a slogan modifier. To test the hypotheses, a 2 (low vs. high city knowledge) (low vs. high slogan modifier preference) (low vs. high slogan modifier fit) between-subjects factorial design was adopted. A total of 254 undergraduate students at the authors' college participated in the study. Their ages ranged from 19 and 30 (average = 22.3), and 58.3% of the participants were male. According to the results, the high-preference slogan modifier had a greater positive effect on slogan attitudes than the low-preference one. Similarly, the high-fit slogan modifier had a greater positive effect on slogan attitudes than the low-fit one. Also, it was shown that the fit of the slogan modifier had a greater effect on purchase intentions than the preference for the slogan modifier when city knowledge was high. However, contrary to expectations, when city knowledge was low, the standardized coefficient of the preference for the slogan modifier was not significantly different from that of its fit.
 Keywords
City Slogan;Slogan Modifier Preference;Slogan Modifier Fit;City Knowledge;Slogan Attitude;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강연임, "도시브랜드 슬로건의 언어표현 양상과 화용적 의미기능 연구", "어문연구", 제78권(2013), pp.5-35.

2.
김유경, 최창원, "장소 브랜드의 역할과 전략적 관리에 대한 개념적 고찰", "동서언로", 제20권, 제6호(2006), p.3-21.

3.
김현교, 이동일, "소비자 키워드 광고 탐색 패턴에 나타난 촉진 지향성이 온라인 여행상품 구매확률에 미치는 영향", "한국경영과학회지", 제39권, 제1호(2014), pp.29-48.

4.
박영준, "기업 슬로건의 언어적 기법에 대한 분석", "이중언어학", 제19권, 제1호(2001), pp.273-297.

5.
박준우, "슬로건 상표의 식별력의 판단기준에 관한 연구 : 한국과 미국의 판례를 중심으로", "상사판례연구", 제21권, 제2호(2008), pp.307-327.

6.
박현길, 신일기, "모바일 정치광고에서의 슬로건과 캐릭터의 효과에 대한 연구", "한국디자인문화학회지", 제14권, 제2호(2008), pp.198-217.

7.
박흥식, "도시브랜드 슬로건의 개발 : 국내 및 해외 도시간의 비교", "한국거버넌스학회보", 제12권, 제2호(2005), pp.1-25.

8.
서구원, "도시 마케팅의 이해", "광고정보", 제10호(2008).

9.
손소영, 박지연, 오영재, "국내 도시브랜드 슬로건에 나타난 표현 특성에 관한 연구", "조형미디어학", 제17권, 제2호(2014), pp.111-117.

10.
여은아, "패션 브랜드 슬로건의 언어적 특성별 소비자 반응 연구", "복식문화연구", 제21권, 제2호(2013), pp.206-219.

11.
유경애, "수신자 관점에서 본 한국 브랜드 슬로건의 언어학적 분석", "사회언어학", 제19권, 제1호(2011), pp.103-127.

12.
유창조, 한상필, 김상훈, "한국관광브랜드의 성공적인 개발 : 한국관광공사의 'Korea, Sparkling' 캠페인", "광고학연구", 제19권, 제5호(2008), pp.305-319.

13.
유창조, 황태규, 이상현, "도시특성평가가 도시 브랜드개성과 도시태도에 미치는 영향에 대한 탐색적 연구", "Asia Mrketing Journal", 제10권, 제3호(2008), pp.31-57.

14.
이귀옥, 박조원, 최명일 "자기 해석과 메시지 지향성이 가치 주장 광고 효과에 미치는 영향", "경영과학", 제31권, 제4호(2014), pp.15-28.

15.
이수범, 신성혜, 최원석, "시민 관계성이 도시 이미지에 미치는 영향에 대한 연구", "광고학연구", 제15권, 제1호(2004), pp.7-31.

16.
이혜련, 윤유식, "국제회의 도시의 목적지 브랜드 슬로건 : 관광.컨벤션 웹사이트의 슬로건 분석을 중심으로", "관광연구저널", 제26권, 제4호(2012), pp.27-43.

17.
이상훈, 최일도, "도시브랜드 개성의 유형과 형성요인에 대한 연구 : 6개 광역시를 대상으로", "광고학연구", 제18권, 제5호(2007), pp.57-73.

18.
이학식, 정주훈, 이호배, "광고효과의 조절변수로서 인지욕구와 감성강도의 평가", "마케팅연구", 제13권, 제1호(1998), pp.105-131.

19.
이희복, "도시 브랜드의 슬로건 분석 : 수사적 기법을 중심으로", "스피치와 커뮤니케이션", 제5권(2006a), pp.69-102.

20.
이희복, "중요 광고 브랜드의 슬로건 분석 : 50대 광고주를 중심으로", "광고학연구", 제17권, 제5호(2006b), pp.267-280.

21.
이희복, 주근희 "한국과 미국의 도시 브랜드 슬로건 비교", "GRI연구논총", 제15권, 제2호(2013), pp.29-53.

22.
정강옥, "영어 브랜드명 제시성과 영어 슬로건 복잡성이 브랜드태도에 미치는 영향 : 영어능숙도와 제품지식의 조절역할을 중심으로", "마케팅논집", 제20권, 제4호(2012), pp.69-93.

23.
정경일, "국어학 : 지역슬로건의 유형별 언어기법, 분석", "우리어문연구", 제33권(2009), pp.65-98.

24.
정경일, "기업 브랜드 슬로건의 유형별 분석", "우리어문연구", 제38권(2010), pp.301-330.

25.
최민욱, 윤일기, "슬로건 유/무에 따른 광고효과에 관한 실험연구 : 제품 관여도의 조절효과를 중심으로", "광고학연구", 제19권, 제6호 (2008), pp.57-86.

26.
최인령, "광고 메모리, 시적 메모리 : 인지적 환기시학의 접근방법에 의한 시와 광고 슬로건의 관련성 연구", "불어불문학연구", 제64권(2005), pp.613-646.

27.
최일도, 박한나, "PR 캠페인을 통해 대학생 계층이 인식하는 도시브랜드 개성 유형과 태도의 관계에 대한 연구 : 서울과 부산 지역 대학생을 대상으로", "광고학연구", 제19권, 제6호(2008), pp.237-254.

28.
최흥락, "국내 도시브랜드 슬로건의 경향과 개발", "한국콘텐츠학회논문지", 제7권, 제8호(2007), pp.174-181.

29.
한성일, "도시브랜드 슬로건에 대한 연구 : 표현 방식과 내용을 중심으로", "사회언어학", 제20권, 제1호(2012), pp.317-343.

30.
황윤정, 김종철, "정치 슬로건의 언어적 창의성 연구 : 18대 대선 슬로건을 중심으로", "국어교육", 제143호(2013), pp.213-246.

31.
황인석, "구전이 도시 마케팅의 결과에 미치는 영향", "소비자학연구", 제22권, 제1호(2011), pp.199-217.

32.
황인석, "도시마케팅의 개념 및 실제", 서울시 인재개발원(2010).

33.
황인석, 정은주, "도시 슬로건 태도에 관한 고찰 : 도시 슬로건 적합도 및 도시에 대한 긍정적인 연상 정도의 영향", "서울도시연구", 제14권, 제3호(2013), pp.175-190.

34.
황인석, "인쇄광고에서 광고모델 적합도의 효과에 관한 고찰", "한국경영과학회지", 제36권, 제3호(2011), pp.75-90.

35.
Anderson, J.R., The Architecture of Cognition, Cambridge, MA : Harvard University Press, 1963.

36.
Bacon, F.T., "Credibility of Repeated Statements : Memory for Trivia," Journal of Experimental Psychology : Human Learning and Memory, No.5(1979), pp.241-252.

37.
Baker, J., A. Parasuraman, D. Grewal, and G.B. Voss, "The Influence of Multiple Store Environment Cues on Perceived Merchandise Value and Patronage Intentions," Journal of Marketing, Vol.66(2002), pp120-141.

38.
Balmer, J.M.T. and E.R. Gray, "Corporate Brands : What Are They? What of Them?," European Journal of Marketing, Vol.37, No.7/8 (2003), pp.972-997. crossref(new window)

39.
Caldwell, C. and S. A. Hibbert, "The Influence of Music Tempo and Musical Preference on Restaurant Patrons' Behavior," Psychology and Marketing, Vol.19, No.11(2002), pp.895-917. crossref(new window)

40.
Cohen, J. and P. Cohen, Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Science, Lawrence Erlbaum Associates, 1983.

41.
Dube, L., J.C. Chebat, and S. Morin, "The Effects of Background Music on Consumers' Desire to Affiliate in Buyer-Seller Interactions," Psychology and Marketing, Vol.12, No.4(1995), pp.305-319. crossref(new window)

42.
Goldsmith, R.E., B. Lafferty, and S.J. Newell, "The Impact of Corporate Credibility and Celebrity Credibility on Consumer Reaction to Advertisements and Brands," Journal of Advertising, Vol.29, No.3(2000), pp.44-54.

43.
Kamins, M.A. and K. Gupta, "Congruence between Spokesperson and Product Type : A Matchup Hypothesis Perspective," Psychology and Marketing, Vol.11, No.6(1994), pp.569-586. crossref(new window)

44.
Keller, K.L., "Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-based Brand Equity," Journal of Marketing Research, Vol.57, No.1 (1993), pp.1-22.

45.
Keller, K.L., "Building Customer-Based Brand Equity," Marketing Management, Vol.10, No.2 (2001), pp.14-19.

46.
Keller, K.L, "Memory Factors in Advertising : The Effect of Advertising Retrieval Cues on Brand Evaluations," Journal of Consumer Research, Vol.14, No.3(1987), pp.316-333. crossref(new window)

47.
Kellaris, J.J., A.D. Cox, and D. Cox, "The Effect of Background Music on Ad Processing : A Contingency Explanation," Journal of Marketing, Vol.57, No.4(1993), pp.114-125. crossref(new window)

48.
Liouris, C. and A. Deffner, "City Marketing- A Significant Planning Tool for Urban Development in a Globalized Economy," European Regional Science Association Conference Paper, 2005.

49.
MacInnis, D.J. and C.W. Park, "The Differential Role of Characteristics of Music on High- and Low-involvement Consumers' Processing of Ads," Journal of Consumer Research, Vol.18, No.2(1991), pp.161-173. crossref(new window)

50.
Misra, S. and S.E. Beatty, "Celebrity Spokesperson and Brand Congruence," Journal of Business Research, No.21(1990), pp.159-173.

51.
Mowen, J.C. and M.S. Minor, Consumer Behavior : A Framework, Prentice-Hall, 2002.

52.
Raju, P.S., S.C. Lonial, and W.G. Mangold, "Differential Effects of Subjective Knowledge, Objective Knowledge, and Usage Experience on Decision Making : An Exploratory Investigation," Journal of Consumer Psychology, Vol.4, No.2(1995), pp.153-180. crossref(new window)

53.
Till, B.D. and M. Busler, "The Match-Up Hypotheses : Physical Attractiveness, Expertise, and the Role of Fit on Brand Attitude, Purchase Intent and Brand Beliefs," Journal of Advertising, Vol.29, No.3(2000), pp.1-13.

54.
Till, B.D., S.M. Stanley, and R. Priluck, "Classical Conditioning and Celebrity Endorsers : An Examination of Belongingness and Resistance to Extinction," Psychology and Marketing, Vol.25, No.2(2008), pp.179-196. crossref(new window)

55.
Zajonc, R., "The Attitudinal Effects of Mere Exposure," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.9, No.2(1968), pp.1-27.