JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on the Intention of the Use of Mobile Payment Services: Application of the Technology Acceptance Model
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
  • Journal title : Korean Management Science Review
  • Volume 33, Issue 2,  2016, pp.65-74
  • Publisher : The Korean Operations and Management Science Society
  • DOI : 10.7737/KMSR.2016.33.2.065
 Title & Authors
A Study on the Intention of the Use of Mobile Payment Services: Application of the Technology Acceptance Model
Lee, Soo Yeon; Park, Jowon;
  PDF(new window)
 Abstract
The present study applies the TAM (Technology Acceptance Model) to investigate the factors that affect the intention to use the mobile payment services. For this purpose five potential variables (perceived usefulness, perceived convenience, ubiquity, innovativeness, and safety risk) that are expected to affect the intention to use the mobile payment services were selected. An online survey was administered, and 339 questionnaires were analyzed. Structure Equation Model (SEM) Analysis revealed that TAM variables (perceived usefulness and perceived convenience) partially influenced the attitude. The perceived usefulness predicted the attitude while perceived convenience did not predict the attitude toward the mobile payment service. Personal characteristics variable (innovativeness) and mobile nature variables (ubiquity, and security risk) were identified as the predictors of the attitude toward the mobile payment service. While innovativeness and ubiquity affected the attitude positively, security risk affected the attitude negatively. Finally, the analysis substantiated the influence of attitude toward the mobile payment services on the intention to use the services. On the basis of findings, managerial implications and suggestions for further studies were discussed.
 Keywords
Mobile Payment Service;Technology Acceptance Model(TAM);Structure Equation Model(SEM) Analysis;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강재은, 김두경, "스마트폰의 지속적 사용 결정 요인에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제12권, 제3호(2011), pp.27-47.

2.
김규동, 유영목, 김정래, "모바일 커머스 특성 인식이 모바일 쇼핑 이용의도에 미치는 영향 연구", 한국인터넷방송통신학회, 제13권, 제6호(2013), pp.297-303.

3.
김기문, 김원우, 이호근, "모바일 뱅킹 서비스에 대한 사용자 초기 신뢰와 사용 의도에 영향을 미치는 요인들에 연구", 경영과학, 제22권, 제2호 (2005), pp.13-34.

4.
김종기, 김진성, 모 건, "모바일뱅킹 서비스에 대한 사용자 저항에 관한 연구 : 온라인 보안을 중심으로", 산업혁신연구, 제28권, 제2호(2012), pp.59-99.

5.
김종현, Fintech 3.0 핀테크 혁명과 금융의 미래, 한국금융연수원, 2015.

6.
노미진, "모바일뱅킹 특성과 만족 및 재이용 의도와의 관계분석 : 성별을 고려하여", 한국산업경영학회, 제25권, 제4호(2010), pp.305-344.

7.
노승훈, 권태경, "국내 모바일 환경 간편결제 서비스에 대한 비교 연구", 한국경영정보학회 추계학술대회 논문집, 2014.

8.
디엠시 미디어(DMC Media), "모바일 간편 결제 서비스 이용 실태", 2015.

9.
박이슬, 우형진, "개인용 클라우드 서비스 이용 의도에 관한 연구", 사이버커뮤니케이션학보, 제30권, 제2호(2013), pp.111-150.

10.
오영선, "국내 모바일뱅킹 이용자의 금융행동 분석과 시사점", Hana Finance Info, 제15호, 2013.

11.
윤승욱, "모바일 인터넷의 수용결정요인에 대한 연구", 한국언론학보, 제48권, 제3호(2004), pp.274-301.

12.
이국용 "스마트폰 앱스토에에 대한 지각 특성이 지속 이용에 미치는 영향", 경영과학, 제30권, 제3호(2013), pp.33-54.

13.
이유진, 곽기영, "모바일 뱅킹 사용 결정 요인에 관한 연구", 한국경영과학회 학술대회 논문집, 2005.

14.
이재신, 이민영, "확장된 기술수용모델을 이용한 IP-TV의 수용의도에 영향을 미치는 요인들에 대한 연구" 방송과 커뮤니케이션, 제7권, 제1호 (2006), pp.100-131.

15.
이정기, "맞춤형 스마트 광고 수용의도 결정요인 연구 : 보호동기이론, 기술수용모델, 계획행동이론을 중심으로", 스피치와 커뮤니케이션, 제26권(2015), pp.85-114.

16.
이태민, 전종근, "유비쿼터스 접속성과 상황기반 제공성이 모바일 상거래 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구-기술수용모델 적용을 중심으로", 경영학연구, 제33권, 제4호(2004), pp.1043-1071.

17.
조경섭, "모바일 서비스 특성이 모바일 광고에 대한 인식과 반응 및 방문의도에 미치는 영향에 관한 연구-티빙(Tving)의 모바일 콘텐츠 이용자 중심으로", 동의대학교 대학원 박사학위논문, 2014.

18.
진정숙, 조로사, 박주석, "모바일 마이크로블로깅 서비스의 사용 요인에 관한 연구", 경영과학, 제28권, 제3호(2011), pp.83-94.

19.
최정일, 정예진, "스마트 폰의 연령별 이용 행태와 보안의 필요성", 한국융합보안학회, 제15권, 제6호(2015), pp.89-97.

20.
한국은행, "2015년 중 국내 인터넷뱅킹서비스 이용현황", 2016.

21.
홍장원, "IT로 무장한 '핀테크 코리아' 골든타임을 사수하라", 매일경제, 2015.

22.
Agarwal, R. and J. Prasad, "A Conceptual and Operational Definition of Personal Innovativeness in the Domain of Information Technology," Information Systems Research, Vol.9, No.2(1998), pp.204-215. crossref(new window)

23.
Davis, F.D., R.P. Bagozzi, and P.R. Warshaw, "User Acceptance of Computer Technology : A Comparison of Two Theoretical Models," Management Science, Vol.35, No.8(1989), pp.982-1003. crossref(new window)

24.
Kim, C., M. Mirusmonov, and I. Lee, "An Empirical Examination of Factors Influencing the Intention to Use Mobile Payment," Computers in Human Behavior, Vol.26, No.3(2010), pp.310-322. crossref(new window)