JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effects of Personality Types of Flight Instructor and Student Pilot on the Introductory Flight Training Results
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Effects of Personality Types of Flight Instructor and Student Pilot on the Introductory Flight Training Results
Yoon, Youkyung; Lee, Seungwon; Park, Seikwon;
  PDF(new window)
 Abstract
In this study, MBTI(Myers-Briggs Type Indicator) test was carried out targeting flight instructors and student pilots in charge of introductory flight training course. The results was analyzed in accordance with the personality type, the preferred indicator, and the combination of preferred indicators in order to see how these characteristics affect the flight training results. Most of personality types of the instructor, regardless of the attitude category such as E or I, were -STJ(70.6%), however the student pilot showed a variety of personality types, rather than professors. Sensing-type(S) students showed higher academic achievement scores than Intuition-type(N), and Judging-type(J) students showed higher academic achievement scores and pilot qualification scores than Perceiving-type(P). The success rate of Extraversion-type(E) student pilots was higher than that of Introversion-type(I) student pilots. As the personality combinations of instructor and student pilot, the academic achievement scores of Judging-Judging(J-J) type were higher than those of Perceiving-Perceiving(P-P) type. The combination of Extraversion-Extraversion(E-E) type showed higher success rate than Extraversion-Introversion(E-I). This result suggests that if both instructor and student pilot have same attitude of Extroversion(E), good training results can be expected.
 Keywords
Introductory flight training course;Pilot aptitude;Personality type;MBTI;Flight training results;
 Language
Korean
 Cited by
1.
Analysis of Mental Workload in Online Shopping: Are Augmented and Virtual Reality Consistent?, Frontiers in Psychology, 2017, 8, 1664-1078  crossref(new windwow)
 References
1.
김현주, "훈련급 조종사의 정신적 작업부하와 심리적 특성과의 관계", 석사학위 논문, 충북대학교, 2001.

2.
손소영, 조용관, 최성옥, 김영준, "단계별 비행훈련 성공 및 예측모형에 관한 연구", 한국경영과학회/대한산업공학회 춘계학술대회, 2007, pp.829-832.

3.
윤유경, 김영호, "비행입문과정 학생조종사의 비행교수에 대한 바람직한 특성인식 및 소통노력 연구", 한국심리학회지: 일반, 32(4), 2013, pp.949-966.

4.
최일규, 최연철, "조종학생의 학업성적과 조종실기성적에 대한 담당교수의 인식도에 관한 연구", 한국항공운항학회지, 11(1), 2003, pp.1-14.

5.
노요섭 , "학생조종사의 학업성취도가 비행적성에 미치는 영향에 관한 연구", 한국항공운항학회지, 17(3), 2009, pp.1-6.

6.
노요섭 , "비행적성에 영향을 미치는 대학수학능력시험에 관한 연구", 한국항공운항학회지, 18(1), 2010, pp.85-90.

7.
윤유경, 김영호, "비행입문과정 학생조종사의 심리적 특성과 비행성적의 관련성 연구", 공사논문집, 64(2), 2013, pp.25-39.

8.
김태훈, 조한진, "기술적 문제해결에서 MBTI 성격유형과 팀 상호간의 관계 분석", 한국기술교육학회지, 12(2), 2011, pp.160-182.

9.
Sharan, S., "Cooperative Learning in Small Groups : Recent Method and Effects on Achievement, Attitude and Ethic Relations", Review of Educational Research, 50(2), 1980, pp.241-271. crossref(new window)

10.
Webb, N.M., "Peer Interaction and Learning in Cooperative Small Groups", Review of Educational Research, 52(3), 1982, pp.421-445. crossref(new window)

11.
김태훈, "Freshman을 위한 공학설계입문", 한티미디어, 2012.

12.
류군, 김태훈, "기술교육과 설계 학습활동에서 팀 기반 학습이 학업성취도와 흥미도에 미치는 영향분석", 한국기술교육학회지, 12(1), pp.92-109.

13.
김세영, "MBTI 성격유형과 청소년의 학교 적응과의 관계", 석사학위 논문, 숙명여자대학교, 1998.

14.
채규자, "직무유형과 MBTI 성격유형별 직무 만족 및 조직몰입에 관한 연구-공기업, 사기업을 중심으로", 석사학위 논문, 아주대학교, 2000.

15.
신지연, "집단 창의성과 MBTI와의 관계- 문화콘텐츠 기획집단을 중심으로", 석사학위논문, 한국과학기술원, 2007.

16.
한경근, "항공운항전공학생의 성격유형과 학업성취도의 관계에 대한 연구", 한국항공운항학회지, 13(3), 2005, pp1-8.

17.
Yeakly, F.R. Jr., "Implications of Communication Style Research for Psychological Type Theory", Research in Psychological Type. 1983.

18.
Carey, J.C. and Hamilton, D.I., " Psychological type and interpersonal compatibility : Evidence for a relationship and relational satisfaction in college roommates," Journal of Psychological Type, 10, 1985, pp.36-40.

19.
윤호균, 이선희, "부부의 MBTI 성격유형의 유사성과 의사소통 및 결혼만족도의 관계", 한국심리유형학회지, 7(1), 2000, pp.1-21.

20.
조영선, "상담자, 내담자 성격유사성이 상담자 평가에 미치는 영향", 석사학위 논문, 연세대학교, 1994.

21.
Myers, I.B. & Myers, P.B., "Gifts differing : Understanding Personality Type", CPP Books, Palo Alto, CA., 1991.

22.
Jung, C.G., "Psychological Types", Princeton University Press, New Jersey, 1971.

23.
이상순, 심리경향에 따른 의사소통 유형 분석, 석사학위 논문, 부산대학교, 1998.

24.
한훈희, 장민식, 신대원, "학생조종사의 성격유형 및 비행교관과의 성격유형 조합이 비행훈련성취도에 미치는 영향", 한국항공운항학회지, 17(3), 2009, pp.9-13.