JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on the Perception of Professionalism for Librarians in Korean Public Libraries
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A Study on the Perception of Professionalism for Librarians in Korean Public Libraries
Oh, Haeyeon; Kim, Giyeong;
  PDF(new window)
 Abstract
This study attempts to investigate the perception of professionalism of librarians in public libraries and difference in that regard between librarians and library users in terms of branding and brand communication. To achieve this goal, a series of statistical analysis was conducted using a questionnaire survey of librarians in public libraries and library users. The results showed that brand communication between public librarians and library users is inactivated for each element. Therefore, they need external branding that relates to the public libraries and librarians characteristics in professionalism for library users and internal branding that relates to librarian`s professionalism and the expertise of librarians so as to improve brand communication further.
 Keywords
public library;librarians in public libraires;library user;professionalism;perception;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강윤정 (2006). 도서관 조직구조가 대학원생의 도서관 이용행태 및 만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 사서교육학과. (Kang, Y. J. (2006). A study on the influence of the library uses and satisfactions of the graduate students as organization structure in the university library. Marster's D., Sungkyunkwan University.)

2.
구본영 (2002). 문헌정보학 전문직의 정체성과 미래의 전망. 한국문헌정보학회지, 36(3), 93-113. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2002.36.3.093 (Koo, B. Y. (2002). Identity and a view to the future of the library and information science profession. Koran Society for Library and Information Science, 36(3), 93-113. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2002.36.3.093) crossref(new window)

3.
권해경, 김문영 (2013). 국내 영 캐주얼 브랜드 광고에 나타난 브랜드이미지에 관한 연구. 한국복식학회지, 63(4), 143-157. http://dx.doi.org/10.7233/jksc.2013.63.4.143 (Kwon, H. K., & Kim, M. Y. (2013). A study on the brand image that appeared in the national young casual brand advertisement. Koran Biblia Society for Library and Information Science, 63(4), 143-157. http://dx.doi.org/10.7233/jksc.2013.63.4.143) crossref(new window)

4.
김기영 (2008). 전문직으로서의 사서직 논의를 위한 이론적 접근. 한국문헌정보학회지, 42(1), 313-333. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.1.313 (Kim, G. Y. (2008). Discussions on the theoretical background for librarianship as a profession. Koran Society for Library and Information Science, 42(1), 313-333. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.1.313) crossref(new window)

5.
김기영, 오해연 (2014). 공공도서관 이용자의 다문화서비스에 대한 인식 연구. 한국비블리아학회지, 25(3), 77-100. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.3.077 (Kim, G. Y., & Oh, H. Y. (2014). A study on the perception of public library users on multicultural services. Koran Biblia Society for Library and Information Science, 25(3), 77-100. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.3.077) crossref(new window)

6.
김용근 (2002). 한국 사서직의 전문성에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 33(4), 283-306. (Kim, Y. G. (2002). A study on the professionalism of librarianship in Korea. Koran Library and Information Science Society, 33(4), 283-306.)

7.
김정희 (2013). 지방정부의 내부 마케팅과 리더십이 구성원의 장소 브랜딩에 미치는 영향. 박사학위논문, 전남대학교 대학원, 경영학과.

8.
김지영 (2001). 대학도서관의 정보기술 환경과 이용자의 정보기술 이용능력이 이용행태에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과. (Kim, J. Y. (2001). A study on the influence of the information technologies and their using skills on the user's information behavior at the academic libraries. Marster's D., Sungkyunkwan University.)

9.
김하야나, 김기영 (2014). 공공도서관 비이용 요인에 관한 연구: 이용자, 이용중단자, 비이용자를 중심으로. 정보관리학회지, 31(3), 201-226. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.3.201 (Kim, H. Y. N., & Kim, G. Y. (2014). A study on factors to the non-use of public libraries in users, former users and non-users. Koran Society for Information Management, 31(3), 201-226. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.3.201) crossref(new window)

10.
김헌식 (2006). 전문직으로서의 사서직에 관한 연구. 혜천대학 논문집, 32, 233-258.

11.
김혜린 (1993). 유치원 교사들의 교직전문성 인식과 역할수행. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 교육학과. (Kim, H. R. (1993). Kindergarten teachers' recognition of teaching professional and role performance. Marster's D., Ewha Woman's University.)

12.
김혜선 (1994). 사서직 윤리에 관한 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과. (Kim, H. S. (1994). A study on ethics in librarianship. Marster's D., Ewha Woman's University.)

13.
남태우 (1988). 사서직의 전문직성. 문헌정보학보, 3(2), 21-43.

14.
박상근 (2014). 도서관 브랜드 이미지 측정 모델 개발에 관한 연구. 박사학위논문, 경기대학교 대학원, 문헌정보학과.

15.
박상근, 박주석, 조현양 (2013). 대학도서관 브랜드이미지 구성요인 분석. 한국문헌정보학회지, 47(3), 295-320. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.3.295 (Park, S. G., Park, J. S., & Jo, H. Y. (2013). Understanding the elements of academic library brand image: Based on Key Branding Concepts. Koran Society for Library and Information Science, 47(3), 295-320. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.3.295) crossref(new window)

16.
박현영 (2008). 독서치료프로그램이 공공도서관과 사서의 이미지에 미치는 영향. 석사학위논문, 부산대학교 대학원, 사서교육학과. (Park, H. Y. (2008). Effects of bibliotherapy programs on the image of public library and librarians. Marster's D., Busan University.)

17.
박흥식, 최승범 (2009). 정부기관 브랜드이미지와 정체성 간의 갭 및 고객 만족도와의 관계. 한국거버넌스학회보, 16(3), 161-185. (Park, H. S, & Choi, S. B. (2009). Relationships between brand image, identity and customer satisfaction in government agencies. The Korean Association for Governance, 16(3), 161-185.)

18.
손현진 (2012). 브랜드 커뮤니케이션 전략을 적용한 북 스토어 공간계획에 대한 연구. 석사학위논문, 홍익대학교 대학원, 실내설계학과.

19.
신현경 (2001). 사회복지사의 전문직 확립방안에 관한 연구: 전문직 제 요인을 중심으로. 석사학위논문, 경희대학교 대학원, 사회복지학전공.

20.
오경묵 (2011). 공공도서관 브랜드 강화를 위한 영어장서 독서프로그램 모형 개발 연구. 정보관리학회지, 28(4), 221-242. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.4.221 (Oh, K. M. (2011). Developing english reading program model for strengthening public library brand. Koran Society for Information Management, 28(4), 221-242. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.4.221)

21.
오지은, 정연경 (2013). 사서 자격시험 제도의 도입 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 24(4), 239-258. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.4.239 (Oh, J. E, & Jung, Y. K. (2013). A study on introducing librarian license examination in Korea. Koran Biblia Society for Library and Information Science, 24(4), 239-258. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.4.239) crossref(new window)

22.
유은비 (2014). 대학생의 도서관서비스 이용행태에 관한 분석 연구: 인문계열과 공학계열 이용자를 중심으로. 석사학위논문, 중앙대학교 대학원, 문헌정보학과.

23.
유홍준 (2000). 경제위기가 직업세계 및 일상생활의 사회적 관계에 미친 영향. 한국비교사회학회, 3, 164-205.

24.
윤희윤 (2010). 대구시 공공도서관의 공간 및 시설이용에 대한 인식 연구. 한국문헌정보학회지, 44(2), 73-95. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.073 (Yoon, H. Y. (2010). A study on the perception of space and facility use of public libraries in Daegu metropolitan city. Koran Society for Library and Information Science, 44(2), 73-95. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.073) crossref(new window)

25.
이덕희 (1995). 공공도서관 사서의 전문직성에 관한 연구: 서울특별시내 공공도서관을 중심으로. 석사학위논문, 고려대학교 대학원, 교육행정학과.

26.
이영희 (2008). 공공도서관 사서직의 전문성 강화에 관한 연구. 석사학위논문, 청주대학교 대학원, 문헌정보학과. (Lee, Y. H. (2008). A study of reinforcement for the public librarian professional. Marster's D., Chungju University.)

27.
이은영 (2000). 패션마케팅. 서울: 교문사.

28.
이제환 (2003a). 다시 생각해보는 사서직의 전문성. 한국문헌정보학회 학술발표논집, 15, 79-110.

29.
이제환 (2003b). 전문직 이론을 통해 본 사서직의 전문성. 한국문헌정보학회지, 37(2), 57-87. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2003.37.2.057 (Lee, J. H. (2003b). Is the librarianship in Korea a profession? Koran Society for Library and Information Science, 37(2), 57-87. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2003.37.2.057) crossref(new window)

30.
이창환 (2010). 이용행태 분석을 통한 공공도서관의 건축 계획적 연구. 박사학위논문, 계명대학교 대학원, 문헌정보학과. (Lee, C. H. (2010). Architectural planning of the public library based on the analysis of user behavior. Ph.D. Kyemyung University.)

31.
이홍직 (2007). 사회복지사의 전문직업성에 대한 인식 연구. 사회과학연구, 23(3), 151-172. (Lee, H. J. (2007). A study on the college students' perceptions of the social worker as a profession in Korea. Social Science Research Institute Kyungsung University, 23(3), 151-172.)

32.
전병재, 안계춘, 박종연 (1995). 한국사회의 전문직업성 연구. 서울: 사회비평사.

33.
통계청 (2007). 한국표준직업분류(KSCO). [online]. [cited 2015.4.2]. https://kssc.kostat.go.kr:8443/ksscNew_web/index.jsp#

34.
하영은 (2013). 공공 어린이도서관 브랜딩 연구: 서울시 성북구 해오름어린이도서관을 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 광고/브랜드디자인학과.

35.
한용희, 손인순, 박광옥, 강경화 (2010). 병원간호사의 전문직업성, 직무몰입, 조직몰입과 이직의도와의 관계. 임상간호연구, 16(2), 17-31. (Han, Y. H., Son, I. S., Park, K. O., & Kang, K. H. (2010). The relationships between professionalism, job involvement, organizational commitment and turnover intention among clinical nurses. Clinical Nursing Research, 16(2), 17-31.)

36.
한국문헌정보학회 최신 문헌정보학의 이해 편찬위원회 (2011). 최신 문헌정보학의 이해. 개정증보판, 서울: 한국도서관협회.

37.
한복희 (2003). 지식기반사회에서 이자연구의 최신동향. 한국문헌정보학회지, 37(4), 295-310.(Han, B. H. (2003). A study on the current trends of user study at the knowledge based information society. Koran Society for Library and Information Science, 37(4), 295-310.)

38.
한종엽 (2013). 도서관 홍보와 브랜딩, SNS와 함께 날아라!. 도서관문화, 54(4), 22-27.

39.
홍성옥 (2010). '책 읽는 도시'의 브랜딩과 공공도서관 운영에 관한 연구: 김해시 사례를 중심으로. 석사학위논문, 부산대학교 대학원, 행정학과.

40.
Abdolreza, S. J., Mehrnoosh, M., Fateme, M., Alireza, Y., & Abdoulhossein, M. (2014). Medical ethics course improves medical professionalism: Medical students' opinions. Journal of Social Sciences, 10(2), 74-76. crossref(new window)

41.
Barlow, J., & Stewart, P. (2004). Branded Customer Service. San Francisco, CA: Berrett- Koehler Publishers.

42.
Barich, H., & Kothler. P. (1991). A framework for marketing image management. Sloan Management Review, 32(2), 94-104.

43.
Basil, E. I., Josiah, O. R., & Aroghene, E. (2010). Mobile phones for library services: Prospects for delta state university library, Abraka. Library Philosophy and Practice, 6(4), 1-8.

44.
Bergstrom, A., Blumental, D., & Crothers, S. (2002). Why internal branding matters: The case of saab. Corporate Reputation Review, 5(2), 133-142. crossref(new window)

45.
Bill, D., & Arther, T. (2014). Aspects of professionalism, ethics and lifelong learning for australian ICT professionals. Journal of Business Systems, Governance and Ethics, 4(3), 27-42.

46.
Calhoun, Craig (2002). Dictionary of the Social Sciences. ed. Oxford, UK: Oxford University Press.

47.
Carr-Saunders, & Wilson, P. A. (1933). The Professions. London, UK: Oxford University Press.

48.
Davies, G., & Chun, R. (2002). Gaps between the internal and external perceptions of the corporate brand. Corporate Reputation Review, 5(2), 144-158. crossref(new window)

49.
Friedlander, W. A., & Apte, R. Z. (1980). Introduction to Social Welfare, 5th, ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.

50.
Ghodeswar, B. M. (2008). Building brand identity in competitive markets: A conceptual model. Journal of Product and Brand Management, 17, 4-12. crossref(new window)

51.
Greenwood, E. (1957). Attributes of a profession. Social Work, 2, 45-55.

52.
Hiller, S. (2002). How different are they? A comparison by academic area of library use, priorities and information needs at the university of Washington. Issues in Science and Technology Librarianship, 33 [online]. [cited 2015.04.10]. www.istl.org/02-winter/article1.html

53.
Keller, K. L. (2003). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity, 2nd ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice-Hall, Inc.

54.
Linsay, P., & Linsay, C. H. (1987). Teachers in preschools and child care centers: Overlooked and undervalued. Child and Youth Care Quarterly, 16(16), 91-100. crossref(new window)

55.
Massey, M. E. (1976). Market analysis and audience research for libraries. Library Trends, 24(3), 473-481.

56.
Matthews, J. R. (2007). The evaluation and measurement of library services. Westport, CN: Libraries Unlimited Inc. 오동근 역 (2010). 도서관 서비스의 평가와 측정. 대구: 태일사.

57.
Montagna, P. D. (1977). Occupations and society: Towards a sociology of the labour market. New York, NY: John Wiley and Sons Inc.

58.
Morrill, J. H. (2007). The Wisconsin library user (and Non-User) II: Outcome of a second statewide survey (2003-2007 comparisons). Madison, WI: Morrill Solutions Research.

59.
Pavalko, R. M. (1971). The sociology of occupations and professions. Itasca, IL: F.E. Peacock.

60.
Prins. H., & Gier, W. De. (1992). Image, status and reputation of librarianship and information work. IFLA Journal, 18, 108-118. crossref(new window)

61.
Richard, H. H. (1975). Occupations and the social structure, 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall, Inc.

62.
Ritzer, G. (1972). Man and his work: Conflict and change. New York, NY: Appleton Century Crofts.

63.
Rosa, C. D., Cantrell, J., Cellentani, D., Hawk, J., Jenkins, L., & Wilson, A. (2005). Perceptions of libraries and information resources: A report to the OCLC membership. Dublin, OH: OCLC Online Computer Library Center Inc.

64.
Rose, G. (1974). Issues in professionalism: A design for social work practice. New York, NY: Columbia University Press.

65.
Trull, J., & Cater, E. (1993). Ministry ethics: Being a good minister in a not so-good world. Nashville, TN: Broadman & Holman.

66.
Wilensky, H. (1964). The professionalization of everyone?. American Journal of Sociology, 70(2), 137-158. crossref(new window)