JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effect of SNS Fatigue and Negative Emotions on SNS Discontinuance Intention
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
  • Journal title : The Journal of Information Systems
  • Volume 25, Issue 2,  2016, pp.111-129
  • Publisher : The Korea Association of Information Systems
  • DOI : 10.5859/KAIS.2016.25.2.111
 Title & Authors
The Effect of SNS Fatigue and Negative Emotions on SNS Discontinuance Intention
Son, Dal-Ho; Kim, Kyung-Sook;
  PDF(new window)
 Abstract
Purpose Today, world-wide societies share their daily life and many communities exchange their information through the explosive developed SNS and the social media systems. However, many SNS fatigue related factors forced the discontinuance of SNS. This paper is aim to examine effect of SNS feature and negative emotion to figure out the reason of SNS discontinuance. This is verifying the effect of maintenance of SNS, security concern and psychological concern on SNS fatigue and the effect of upward/lateral comparison on negative emotion. Moreover, the effect of SNS fatigue and negative concern on the SNS discontinuance intention was examined. Design/methodology/approach This research used to the survey method to test its hypotheses and the survey population is Facebook SNS users. A software tool called AMOS 18 is used to analyze the structural equation model. Findings The results showed that maintenance of SNS, security concern and psychological concern had a positive effect on SNS fatigue respectively and upward/lateral comparison did on negative emotion. In addition, SNS fatigue and negative emotion had significant effect on discontinuance intention.
 Keywords
SNS Discontinuance Intention;SNS Fatigue;Negative Emotions;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
권혜선, 김성철, "사생활 침해에 대한 불안감이 폐쇄형 SNS이용에 미치는 영향: 밴드, 카카오그룹톡 등의 사례를 중심으로," 사이버커뮤니케이션학보, 제32권, 제1호, 2015, pp. 5-49.

2.
고영관, 김근형, 오성렬, "해석수준이론에 기반한 SNS유형별 특성분석," 인터넷전자상거래연구, 제15권, 제1호, 2015, pp. 265-283.

3.
김종기, 김진성, "SNS에서 그룹형성이 정보공유활동에 미치는 영향에 관한 연구," 정보시스템연구, 제22권, 제2호, 2013, pp. 25-49.

4.
민진영, 김병수, "프라이버시 계산모형을 적용한 SNS 지속사용의도에 관한 연구: 페이스북과 카카오톡 사례중심으로," Information Systems Review, 제15권, 제1호, 2013, pp. 105-122.

5.
박경자, 유일, 김재전, "SNS지속사용에 관한 연구: 사용자의 SNS리터러시 조절효과를 중심으로," 정보시스템연구. 제22권, 제1호, 2013, pp. 65-87.

6.
박현선, 김상현, "SNS 스트레스와 이용의도저하에 관한 연구," 한국지능정보시스템학회 발표논문집, 2015, pp. 139-152.

7.
박차라, 임성택, 차상윤, 이인성, 김진우, "소셜미디어에서 약한 유대관계의 형성," 한국컨텐츠학회논문지, 제14권, 제4호, 2014, pp. 97-109.

8.
소택화, 고준, "모바일 폐쇄형 SNS의 지속적 이용의도에 영향을 미치는 요인: 심층 인터뷰와 실증분석," 정보시스템연구, 제24권, 제3호, 2015, pp. 21-46.

9.
양창규, 이충권, 황운초, "SNS 이용자의 재방문 의도와 전환의도에 영향을 미치는 선행요인에 관한 연구," 한국전자거래학회지, 제19권, 제2호, 2014, pp. 125-142.

10.
이정권, 최영, "소셜미디어 이용동기 연구: 개방형 SNS와 폐쇄형 SNS 비교를 중심으로," 한국언론학보, 제59권, 제1호, 2015, pp. 115-148.

11.
이재용, 성동규, "SNS품질특성에 대한 대학생들의 인식이 SNS 사용중단 의도에 미치는 영향: SNS피로감의 매개효과를 중심으로," 언론정보연구, 제52권, 제2호, 2015, pp. 64-102.

12.
임병하, 강동원, "폐쇄형 SNS에서 프라이버시가 지속적인 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구: 밴드 사용자를 중심으로," Information Systems Research, 제16권, 제3호, 2014, pp. 191-214

13.
정연수, 이승엽, 정대율, "SNS의 이용동기가 활동성에 미치는 영향: 평판인지와 몰입의 매개효과," 인터넷전자상거래연구, 제15권, 제4호, 2015, pp. 265-283.

14.
차경진, 이은목, "사회비교이론 관점에서 살펴본 SNS 이용중단의도," 한국전자거래학회지, 제20권, 제3호, 2015, pp. 59-77.

15.
차유빈, "SNS의 역기능을 통한 우울감 확산의 방향성과 확대성," 연세상담코칭연구, 제3권, 2015, pp. 287-308.

16.
한상연, 마은정, 홍대순, 김은영, 박주현, 이인성, 김진우, "SNS사용을 토안 자기표현이 대인관계 및 삶의 질에 미치는 영향분석 연구: 개인 커뮤니케이션 능력의 조절효과를 중심으로" 정보시스템연구, 제22권, 제1호, 2013, pp. 29-64.

17.
Barker, V., "Older adolescents' motivations for social network site use: The influence of gender, group identity, and collective self-esteem," Cyber Psychology and Behavior, Vol.12, No.2, 2009, pp. 209-213. crossref(new window)

18.
Mohamed, N. and Ahmad, I.H., "Information privacy concerns, antecedents and privacy measure use in social networking sites: evidence from Malaysia," Computers in Human Behavior, Vol .28, No.6, 2012, pp. 2366-2375 crossref(new window)

19.
Mu, H.M., Choi, S.M. and Moon, T.S., "An empirical study on SNS characteristics and user acceptance on continuous intention to use SNSs," The Journal of Internet Electronic Commerce Research, Vol.14, No.1, 2014, pp. 143-163.

20.
Shin, D., "The effects of trust, security and privacy in social networking: A security-based approach to understand the pattern of adoption," Interacting with Computers, Vol.22, No.5, 2010, pp. 428-438. crossref(new window)

21.
Zhou, T., Hongxiu, L. and Yong, L., "The effect of flow experience on mobile SNS users' loyalty," Industrial Management and Data Systems, Vol.110, No.6, 2010, pp. 930-946. crossref(new window)