JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on Forecasting Model based Weighted Moving Average for Cable TV Advertising Market
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
  • Journal title : The Journal of Information Systems
  • Volume 25, Issue 2,  2016, pp.153-171
  • Publisher : The Korea Association of Information Systems
  • DOI : 10.5859/KAIS.2016.25.2.153
 Title & Authors
A Study on Forecasting Model based Weighted Moving Average for Cable TV Advertising Market
Cho, Jae Hyung; Kim, Ho Young;
  PDF(new window)
 Abstract
Purpose This study suggests the development of forecasting model for local cable TV advertisement. In order to verify the expected effect of the suggestion, using the causal loop map of System Dynamics, the factors affecting the prospects of cable TV commercial market were divided into 5 groups. Then targeting 97 people involved in the cable TV commercial market in Busan, Ulsan, and Gyeongnam, a survey was conducted on their perception of the current status of local advertisement market and future prospect. Design/methodology/approach The analysis of the collected data shows that workers in advertising and advertisers perceive the influence of cable TV as an advertising media to be high, while clearly understanding the problems of cable TV commercial market. Based on this the effects on the prospects of cable TV commercial market were analyzed and a forecasting method called Weighted Moving Average was applied. In order to improve accuracy of the added value of Weighted Moving Average, the 5 factors were divided into qualitative factors and quantitative factors, and using Multi-attribute Decision Making method, all the factors were normalized and weighting factors were deduced. The result of simulating the prospects of cable TV commercial market using Weighted Moving Average, both qualitative and quantitative factors showed downward turn in the market prospect for the following 10 years. Findings The result reflects generally negative perception of advertisement viewers about the prospects of cable TV commercial market. Compared to the previous studies on domestic cable TV commercials that focused on policy suggestions and surveys on perception of current status, this study has its significance in that it used scientific method and simulation for verification.
 Keywords
Cable TV;Advertising Market;Forecasting Model;Weighted Moving Average;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
김봉철, "지역방송 광고시장의 현황과 개선방안," 한국언론학회 심포지엄 및 세미나, 2004, pp.33-50.

2.
김상우, "통합 뉴스룸 도입에 따른 뉴스 생산 및 품질의 변화에 대한 사례 연구 - JTBC 종사자들의 인식을 중심으로," 동국대학교 사회과학연구원, 사회과학연구, 제21권, 제1호, 2014, pp.158-185.

3.
권오범, 김봉철, 주지혁, 김기현, "케이블TV의 광고매체 기능 활성화 방안에 관한 연구," 한국광고업협회 연차보고서, 2001.

4.
미래창조과학부, 한국방송광고진흥공사, "2014 방송통신 광고비 조사," 2014.

5.
문철수, 윤호진, "국내광고산업 전망과 방송광고시장 활성화 방안," 한국콘텐츠진흥원, KOCCA포커스, 2011-08호(통권 36호), 2011.

6.
박경찬, 정종빈, 김성문, "지수가중이동평균법과 결합된 마코위츠 포트폴리오 선정모형 기반 투자 프레임워크 개발 - 글로벌 금융위기 상황 하 한국 주식시장을 중심으로," 한국경영과학회지, 제38권, 제2호, 2013, pp.75-93.

7.
박원기, "방송광고시장 예측에 관한 연구," 한국방송광고공사 연차보고서, 2012.

8.
박원기, 이상돈, "방송광고시장 예측에 관한 연구," 한국방송광고공사 연차보고서, 2010.

9.
박현수, 오만덕, 이제영, "지역의 방송광고는 어느 정도 효율성과 가치를 갖는가? 지역방송광고 실증적 가치분석 및 활성화 제안," 광고학연구, 제19권, 제1호, 2008, pp.135-156.

10.
신기혁, "부산지역 광고회사 현황, 문제점, 그리고 발전 방안 제안," 언론학연구, 제19권, 제1호, 통권30호, 2015, pp.143-196.

11.
안종배, "유료방송 광고시장의 활성화 방안 연구," 한국방송학회 세미나 및 보고서, 2003, pp.16-25.

12.
이강인, "엔트로피 척도를 이용한 MADM 문제의 선호대안 선정," 산업경영시스템학회지, 제26권, 제2호, 2003, pp.55-61.

13.
이은민, 이인수, "모바일 광고시장의 현황분석 및 전망," 정보통신정책, 제27권, 제6호, 통권 597호, 2015.

14.
이의자, 박태열, "부산지역 광고인의 지역 신문광고시장 인식 및 활성화 방향에 관한 심층면접 연구," 한국광고홍보학보, 제7권, 제4호, 2005, pp.218-261.

15.
이재영, 김남두, 박민성, "스마트시대의 지역방송 종합발전방안 연구," 방송통신위원회, 정보통신정책연구, 2012, pp.12-36.

16.
이제영, 이완수, "대학생 소비자들의 지역 방송광고에 대한 주관성 연구," 한국지역언론학회, 언론과학연구, 제10권, 제3호, 2010, pp.430-456.

17.
염수현, 정부연, 이경남, "방송광고 규제 변화에 따른 방송광고 시장 예측 모형 개발," 정보통신정책연구원, 기본연구 12-01, 2012.

18.
윤영섭, 송병재, "케이블 TV 산업의 현황과 문제점," 연세대학교 정보산업공학과, 석사학위논문, 2012.

19.
장은진, 김정군, 신용호, "모바일 IPTV 사용자 만족요인 연구: 디자인 심미성과 네트워크 품질의 조절효과를 중심으로," 정보시스템연구, 제21권, 제4호, 2012, pp.133-153.

20.
정걸진, "미디어환경의 변화와 지방광고산업:그 현황과 문제점 및 개선방안을 중심으로," 언론과학연구, 제1권, 제3호, 2001, pp.171-204.

21.
최경호, "방송광고 산업의 활성화 방안에 관한 연구 - 전북지역을 중심으로-," 원광대학교, 석사학위논문, 2010.

22.
한국케이블TV 방송협회, "2014 케이블TV 연간백서," 2014.

23.
한상필, "매체별 광고비 예측에 관한 연구," 한국광고홍보학회, 제13권, 제3호, 2011, pp.83-112.

24.
한상필, 차유철, 이희복, "경기불황기 광고 활성화 방안 연구," 커뮤니케이션학 연구:일반, 제18권, 제1호, 2010, pp.223-246.

25.
한국콘텐츠진흥원, "2015년 1분기 콘텐츠산업동향분석보고서," 2015.

26.
홍태호, 박지영, "사례기반추론을 이용한 다이렉트 마케팅의 고객반응예측모형의 통합," 정보시스템연구, 제18권, 제3호, 2009, pp.375-399.

27.
Choy, H. W., Garry, W.H., Tan, B., Ooi, K. B., "Mobile advertising: the changing landscape of the advertising industry," Telematics and Informatics, Vol.32, Issue 4, 2015, pp.720-734. crossref(new window)

28.
Lowrey, T. M., Shrum, L. J. and John A. M., "The Future of Television Advertising" in Marketing Communication: New Approaches, Technologies, and Styles," London:Oxford University Press, 2005, pp.113-132.

29.
Kim Hee-Woong, Jung Gi-Youn, Lee Ji-Eun, "An Exploratory Study of the IPTV Business in Korea: Issues and Suggestions of the Success," 정보시스템연구, 제20권, 제4호, 2011, pp.23-47.