JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Secondary School Science Teachers' Understanding and Suggestion on Implementation of the New Science Curriculum
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Secondary School Science Teachers' Understanding and Suggestion on Implementation of the New Science Curriculum
Lim, Jai-Hang; Kang, Soon-Min; Kong, Young-Tae; Nam, Jeong-Hee;
  PDF(new window)
 Abstract
This study was conducted to find out how many secondary school science teachers are aware and ready to implement new science curriculum as well as its revision process. For the purpose of this study, teachers had been asked to fill in a questionnaire. The results showed that teachers' overall understanding and readiness was low and that the implementation of new curriculum was a burden to a large number of teachers. Some teachers even expressed a negative opinion. Furthermore, it turned out that teachers didn't have an important role in revising the curriculum as a only small number of teachers participated. So, the second questionnaire and interviews were provided in order to ask for various opinions as to how new science curriculum should be communicated to schools and when school teachers should participate in the revision of curriculum, along with their role and participation methods.
 Keywords
Curriculum Revision;Teacher's Understanding;Teacher's Participation and Role;
 Language
Korean
 Cited by
1.
화학 I 교과에 대한 화학 교사들의 인식과 학습 지도 방식에 대한 조사,이은주;조영자;김은숙;유란영;김동진;박국태;

대한화학회지, 2007. vol.51. 1, pp.73-81 crossref(new window)
 References
1.
Millar, R.; Osborn, J. Beyond 2000:Science Education for The Future, The Report of a Seminar Series Funded by the Nuffield Foundation, 1998.

2.
Hodson, D. Studies in Science Education, 1985, 12, 25. crossref(new window)

3.
김승익 제 7차 교육과정과 과학교육, 교육인적자원부 홈페이지, 2000.

4.
윤영선 교육과정과 평가, 박영사, 1986.

5.
김범기; 권재술; 김효남; 백성혜; 정완호; 정진우; 최병순제7차 과학과 교육과정 개정 시안 개발 연구, 한국교원대학교 과학과 교육과정 개정연구위원회, 1997.

6.
교육부 과학과 교육과정, 대한교과서 주식회사, 1997.

7.
김종두 중등학교 과학 교사의 제7차 교육과정에 대한 인식 조사, 한국교원대학교 석사학위논문, 2001.

8.
신정자 제7차 과학과 수준별 교육과정에 대한 초등학교교사들의 인식 조사, 한국교원대학교 석사학위논문,2002.

9.
구수길 고등학교 과학과 교육과정 개정에 대한 과학교사들의 인식과 준비도 연구, 한국교원대학교 석사학위논문,1993.

10.
Riquarts, K.; K. H. Journal of Curriculum Studies,1998, 30, 661. crossref(new window)

11.
Neves, I. P.; Morais, A. M. Journal of Curriculum Studies,2001, 33, 451. crossref(new window)

12.
Kirk, D.; MacDonald, D. Journal of Curriculum Studies,2001, 33, 551. crossref(new window)

13.
Lubben, F.; Campbell, B.; Maphalala, T.; Putsoa, B.Research in Science & Technological Education, 1998,16, 217. crossref(new window)

14.
Kirk, D. Journal of Curriculum Studies, 1990, 22, 409. crossref(new window)

15.
최병옥 교육이론과 실천, 1997, 7, 65.

16.
최규철 제6차 교육과정의 공통과학에 관한 과학 교사들의 인식 조사, 한국교원대학교 석사학위논문, 1999.

17.
박지영 중학교 신.구 과학 교과 교과서가 요구하는 인지 수준 분석, 이화여자대학교 석사학위 논문, 2001.