JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Development of Particle-level Computer Assisted Instruction Materials for the ‘Solution’ Chapter in High School Chemistry Textbook and Analysis of the Educational Effects
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Development of Particle-level Computer Assisted Instruction Materials for the ‘Solution’ Chapter in High School Chemistry Textbook and Analysis of the Educational Effects
Baek, Seong-Hye; Kim, Jong-Hyeon; Kim, Jeong-Won; Park, Chan-Geun;
  PDF(new window)
 Abstract
Alpha Nickel hydroxide samples have been synthesized by electrodeposition on platinum and nickel substrates at current densities of 1, 5, 6, 7 and 10 mAcm?2 at a controlled temperature of 30.00 oC from Ni(NO3)2 bath. Platinum substrate shows a tendency to incorporate less nitrate ions with increase in current density thus producing less hydroxy-deficient nickel hydroxide layers. On the whole the interlayer distance (d003) is found to be inversely proportional to the amount of nitrate ions incorporated in-between the lattice. For the first time we have observed a decrease in lattice spacing with increase in concentration of intercalant (anions) and the reason for lattice contraction is attributed to the columbic attractive forces exerted by the oppositely charged nitrate ion and positively charged slabs. The Infrared spectra of the samples with expanded interlayers show two types of OH vibrations corresponding to hydrogen bonded and non-hydrogen bonded OH groups whereas the contracted interlayers show only hydrogen-boded OH groups. Although the faradaic efficiency is found to increase with increase in applied current there is a local minimum at 6.0 mAcm?2 current density on both platinum and nickel substrates. In this manuscript, GC-MS data is provided which clearly demonstrates the electrodeposited nickel hydroxide sample to consist of huge amount of carbonate ions although the electrolyte solution in nickel nitrate.
 Keywords
Alpha Nickel Hydroxide, Nitrate Bath, Anion-deficient Layers, Interlayer Spacing, GC-MS
 Language
Korean
 Cited by
1.
용해와확산에 관련된 혼합 현상에 대한 중등 과학교사들의 사고 특성,허미연;백성혜;

대한화학회지, 2009. vol.53. 5, pp.585-608 crossref(new window)
2.
중학생들의 이온화식에 대한 지식상태분석,윤회정;이윤하;김영신;

대한화학회지, 2015. vol.59. 6, pp.499-507 crossref(new window)
1.
Secondary School Science Teachers' Perceptions about the MixingPhenomenon Related to Dissolution and Diffusion, Journal of the Korean Chemical Society, 2009, 53, 5, 585  crossref(new windwow)
2.
Knowledge State Analysis of Ionic Equation for Middle School Students, Journal of the Korean Chemical Society, 2015, 59, 6, 499  crossref(new windwow)
 References
1.
백성혜. 교원교육. 1999, 15(1), 160

2.
Bar, V.; Galili, I., International Journal of Science Education. 1994, 16(2), 157 crossref(new window)

3.
Chang, J-Y., Science Education. 1999, 83(5), 511 crossref(new window)

4.
Johnson, P., International Journal of Science Education. 1998, 20(5), 567 crossref(new window)

5.
Stavy, R. Journal of Research in Science Teaching. 1990, 27(3), 247 crossref(new window)

6.
Tytler, R., International Journal of Science Education. 2000, 22(5), 447 crossref(new window)

7.
김진규. 중학교 과학에서 애니메이션 자료 개발 및 컴퓨터 보조 수업의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문, 2002

8.
Noh, T. H.; Kim, C. M.; Cha, J. H.; Jeon, K. M., The Korean Association for Research in Science Education. 1998, 18(3), 337

9.
윤 용; 정지오; 박종석; 김영호. 고등학교 화학 II. (주)교학사: 서울, 2002; p 68

10.
서정쌍, 허성일, 김출배, 박종욱, 하윤경, 임영종, 배병일. 고등학교 화학 II. (주)금성출판사: 서울, 2002; p 56

11.
우규환, 최석남, 오두환, 한은택, 김봉래, 강봉주. 고등학교 화학 II. (주)중앙교육진흥연구소: 서울, 2002; p 48

12.
여상인, 이진승, 김홍석. 고등학교 화학 II. (주)지학사: 서울, 2002; p 48

13.
김희준, 윤경병, 이준용, 황성용, 이복영, 전화영. 고등학교 화학 II. (주)천재교육: 서울, 2002; p 46

14.
여수동, 여환진, 장영근, 이규옥, 조춘현, 박헌영, 양도권, 이충길. 고등학교 화학 II. 청문각: 서울, 2002; p 54

15.
송호봉, 이재호, 이진현, 강금덕, 양기열, 구인선, 정관영. 고등학교 화학 II. 도서출판 형설: 서울, 2002; p 50

16.
고영환. 화학과 생물 교과서에 제시된 삼투 개념과 고등학교 과학 교사와 학생의 삼투 개념 분석. 한국교원대학교 박사학위논문, 2002

17.
윤영기. 조별토론 수업을 통한 증기압력 내림에 대한 개념 형성 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 1997

18.
정애경. 증발과 끓음에 대한 중등 교과서의 개념간 관련성 분석 및 과학 교사들의 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위논문, 2003

19.
김주현; 이동준; 김선경; 강성주; 백성혜. 대한화학회지, 2000, 44(6), 611

20.
Williamson, V. M.; Abraham, M. R. Journal of Research in Science Teaching, 1995, 32(5), 521 crossref(new window)

21.
Gabel, D. L. Journal of Chemical Education, 1993, 70(3), 193 crossref(new window)

22.
김수현. 초등학교 자연과 분자 단원 학습에서 입자성을 강조한 동적 자료와 정적 자료의 교수 효과 비교. 청주교육대학교 석사학위논문, 2000

23.
김선자. 초등학교 자연과 용해단원 학습에서 입자성을 강조한 컴퓨터 애니메이션 자료의 교수효과. 청주교육대학교 석사학위논문, 1998

24.
채종락. Anderson의 요술안경 교수방법이 초등학교 6학년 아동들의 자연학습에 미치는 효과분석. 한국교원대학교 석사학위논문, 1997

25.
남금표. 중학교 과학과 전기 단원 학습에서 입자성을 강조한 컴퓨터 보조자료의 개발 및 적용. 한국교원대학교 석사학위논문, 2002

26.
서형근. 컴퓨터 시뮬레이션을 이용한 수업이 화학평형 개념형성에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문, 2001