JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A research of the Difference in Teaching Styles and Understanding of 9th Grade Students About Lead-iodide Precipitation Reaction Experiment
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A research of the Difference in Teaching Styles and Understanding of 9th Grade Students About Lead-iodide Precipitation Reaction Experiment
Baek, Seong-Hye; Jeong, Seon-Ja;
  PDF(new window)
 Abstract
this study, the teaching methods of three science teachers for lead-iodide precipitation reaction experiment were compared. The difference of 9th grade students` understanding was searched according to the science teachers teaching styles, also. Among the three teachers, Teacher A taught students based on the science textbook and allowed students to think themselves and to get out conclusion by the experiment. Teacher B and Teacher C gave students a lot of explanations related to interpretation of the experiment. The percentage of no response on the experiment report of Teacher A was higher than those of Teacher B and Teacher C. But the students of Teacher B and Teacher C tended to have limited thoughts because of the teachers explanations. In spite of the difference, it was common phenomenon that few students understood concepts through the experiment. A lot of students were interested in the experiment, but it was hard to understand Law of definite proportions according to the experiment.
 Keywords
Law of definite proportions;Lead-Iodide precipitation reaction;9th grade students;Understanding of students;Science teacher;Teaching style;Science textbook;Experiment
 Language
Korean
 Cited by
1.
교과서 실험 종류에 따른 중3 학생들의 "일정성분비의 법칙"에 관한 이해도 비교,한유화;이민숙;백성혜;

한국과학교육학회지, 2007. vol.27. 1, pp.50-58
2.
일정성분비의 법칙에 관련된 앙금생성실험과 모형실험수업의 효과 비교,백성혜;김형삼;한유화;김성혜;

대한화학회지, 2010. vol.54. 3, pp.338-349 crossref(new window)
3.
9학년 과학교과서 물질변화에서의 규칙성 단원 실험 분석과 Small-Scale Chemistry를 적용한 실험 개발,유란영;김동진;황현숙;박세열;이상권;박국태;

대한화학회지, 2011. vol.55. 3, pp.529-540 crossref(new window)
1.
Analysis of Experiments for the Rules of Material Change Unit in 9th Grade Science Textbooks and the Development of Experiments Applying Small-Scale Chemistry, Journal of the Korean Chemical Society, 2011, 55, 3, 529  crossref(new windwow)
 References
1.
권혜숙. 중학생들의 인지 수준과 과학 교과 내용이 요구하는 사고력 수준과의 비교 연구. 한국교원대학교 석사학위 논문. 1993

2.
Abraham, M. R.; Grzybowski, E. B.; Renner, J. W.; Mark, E. A. Journal of Research in Science Teaching. 1992, 29(2), 105-210 crossref(new window)

3.
강심원; 우종옥. 한국과학교육학회지. 1995, 404-416

4.
김영준; 김선자; 최미화; 최병순. 한국과학교육학회지. 2004, 24(5), 987-995

5.
김은정; 신애경; 이상권; 최미화; 최병순. 한국과학교육학회지. 2005, 25(7), 787-793

6.
우종옥; 김종일. 한국과학교육학회지. 1993, 13(2), 296-307

7.
권난주. 인지갈등에 의한 중학생의 과학 개념변화에서 학습자특성의 영향. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문. 2000

8.
전태식. 수업 전략과 학습자 특성이 삼투 개념의 이해에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문. 1998

9.
권치순; 허 명; 양일호; 김영신. 한국과학교육학회지. 2004, 24(6), 1256-1271

10.
조부경; 고영미. 한국과학교육학회지. 2004, 24(5), 833-842

11.
심규철; 소금현; 김현섭; 장남기. 한국과학교육학회지. 2001, 21(1), 135-148

12.
김장환. 중.고등학교 과학 교과서와 대학교 일반 화학 교재에 제시된 물질 관련 개념의 문제점 분석. 한국교원대학교 석사학위논문. 2001

13.
류오현. 대한화학회지, 2004, 48(1), 53-65

14.
윤광현. 중.고등학교 과학 교과서 및 대학 일반화학 교대에 제시된 입자 및 입자관련 개념의 문제점 분석: 원자, 원소, 홑원소, 이온, 분자개념을 중심으로. 한국교원대학교 석사학위논문. 2001

15.
윤완석. 중학교 3학년 화학 관련 단원의 가설과 법칙에 대한 교과서, 과학교사 및 학생의 과학철학적 관점에 대한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문. 2006

16.
송영보. 중학교 화학 실험의 분석과 개선에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위 논문. 2000

17.
백성혜; 박미현. 교원교육, 2005, 21(3), 63-82

18.
Veal, W. R. Journal of Curriculum and Supervision, 2003, 18(4), 334-352