1.
허만규, 허홍욱, 오광중, 1997, 중학교 환경 교과서의 질문방략, 한국환경과학회지, 6, 107-112
2.
Blosser, P. E., 1991, How to ask right question, Washington, DC, NSTA
3.
Mayer, W. V., 1978, Biology teacher's handbook, 3rd ed., BSCS, 501pp
4.
BouSchwab, J. J., 1962, The teaching of science as inquiry, Cambridge, Harvard University, Press, Mass, 103pp
5.
BouJaoude, S., 2000, Conceptions of science teaching revealed by metaphors and by answers to open-ended questions, J. Sci. Teacher Edu., 11, 173-186
6.
양미경, 1987, 교수학습 상황에서 질문이 갖는 의미와 역할, 교육개발, 9, 108-115
7.
Trowbridge, L. W. and R. W. Bybee, 1986, Becoming a secondary school science teacher, 4th ed., Columbus, Merill Publishing Company, OH, 278pp
8.
박승재, 1991, 과학적 탐구사고력 평가, 서울대학교 사범대학 물리교육과 물리학습연구실, 271pp
9.
김진만, 박승재, 1994, 물리 교과서의 질문 방략 비교 분석, 서울대학교 사범대학 과학교육 논총 19, 147-158
10.
이무, 1992, 과학적 탐구 사고력 문항 형태에 관한 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 251pp
11.
최돈형, 이상훈, 이민부, 허명, 장영기, 윤석희, 2004, 중학교 환경, 대한교과서(주), 239pp
12.
정완호, 박구태, 박태윤, 남상미, 2004, 중학교 환경. (주)중앙교육진흥연구사, 264pp
13.
김영민, 최병두, 정인철, 오용남, 곽상만, 2004, 중학교 환경, (주)교학사, 274pp
14.
Lowery, L. F. and W. H. Leonard, 1975, A study of questioning style among four width used biology textbooks, University of California Cooperative Teacher Preparation Program, Research Report QS-3, University of California, Berkeley, 199pp
15.
Shannon, C. E. and W. Weaver, 1949, The mathematical theory of communication, University Illinois Press, Urbana, IL, 326pp
16.
Currie, D. J., 1991, Energy and large-scale patterns of animal- and plant-species richness, American Naturalist, 137, 27-49
17.
Pielou, E. C., 1966, The measurement of diversity in different types of biological collections, J. Theroret. Biol., 13, 131-144
18.
Zar, J. H., 1984, Biostatistical analysis, 2nd, Pretice-Hall, Inc., New Jersey, 718pp