JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Comparative Study on the Effects of Environmental Education in Middle School Students, Mokpo City
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A Comparative Study on the Effects of Environmental Education in Middle School Students, Mokpo City
Park, Hyun-Ju; Jeong, Jin-Hwa; Chung, Il-Hyun; Na, Choon-Ki;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study was to clarify the effects of the environmental education system focusing on the knowledge, attitude and practice in relation to environmental education to the students in Mokpo middle school. The study is accomplished by the survey which includes a total of 268 inquiry lists sampled from four groups of the middle school, one of which composing of two middle schools having the environmental curriculum, hereafter referred as 'the case group' and the other group of two middle schools without the curriculum, hereafter referred as the 'the control group'. From the results of the average scores on the environmental knowledge, attitude and practice between the two groups, the case group showed better knowledge scores than the control group (p<0.05). The case group with environmental education were relatively high to the control group without environmental education to the attitude(p<0.05), and did not showed signifiant differences in the environmental practice. From the results of stepwise multiple regression analysis, the factor affecting the environmental knowledges was the interest in the environment problems (), economic status, academic achievement and the necessity of environment conservations in order. The factor most affecting to environmental attitude and practice were the interest in environmental problems of the parents.
 Keywords
Environmental education;Middle school;Selected subject;Knowledge;Attitude;Practice;
 Language
Korean
 Cited by
1.
물재이용 활성화를 위한 결정요인분석,박현주;김충일;한무영;

대한환경공학회지, 2014. vol.36. 4, pp.271-276 crossref(new window)
 References
1.
한국교육개발원, 1995, 중학교 환경 교사용 지도서, 교육부, 5-10

2.
한국외국어대학교, 1998, 환경과 삶, 광림사

3.
이종훈, 2002, 생태 중심적 환경교육을 위한 교과간 통합적 접근에 관한 고찰, 국민윤리연구, 5, 191-217

4.
최돈형, 1991, 초.중등학생 및 교사의 환경교육에 관한 의식조사, 한국환경교육학회지, 2, 5-33

5.
김규응, 1990, 한국의 환경정책과 환경교육, 한국환경교육학회지, 1, 44-61

6.
http://cesi.kedi.re.kr /jcgi-bin/publ/

7.
교육부, 1997, 초.중학교 교육과정, 교육부고시 제 1992-11호, 194

8.
최석진, 1992, 중학교 '환경'과의 성격과 과제, 한국환경교육학회지, 3, 17-23

9.
환경처, 1992, 제6차 교육과정 개정에 대비한 학교 환경교육 강화방안에 관한 연구, 28-42

10.
http://www. jne.go.kr

11.
정은영, 1992, 환경오염에 대한 중학생의 태도 평가 도구 개발, 석사학위 논문, 서울대 교육대학원

12.
Leeming F. C., Dwyer W. O., Porter B. E., Cobern M. K., 1993, Outcome Research in Environmental Education, A Critical Review, Jour. Environ. Edu., 26, 22-31

13.
김정은, 1991, 환경교육에 관한 연구, 초.중등학교 사회과 교육을 중심으로, 석사학위논문, 이화여대 교육대학원

14.
우현경, 1993, 환경문제에 대한 초등학생과 중학생의 태도연구, 석사학위논문, 이화여대 교육대학원

15.
김대성, 1995, 환경친화적 행태의 결정요인과 학교 환경교육의 정책방향에 관한 연구, 박사학위논문, 행정학과, 부산대학교

16.
박주원, 이명선, 1998, 중학교 환경교과교육 실시효과에 관한 비교 조사연구 - 환경에 관한 지식, 태도, 실천을 중심으로, 한국환경위생학회지, 24(1), 9- 18

17.
강성호, 1998, 마케팅의사결정지원시스템의 채택의도 형성과 사용자 만족에 관한 연구, 석사학위논문, 경영학과, 연세대학교