JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effects of Recreation Forest Visitors' Satisfaction on Loyalty : A Case of 33 National Natural Recreation Forests
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Effects of Recreation Forest Visitors' Satisfaction on Loyalty : A Case of 33 National Natural Recreation Forests
Jeon, Mun-Jang; Sim, Kyu-Won;
  PDF(new window)
 Abstract
This study was carried out to analyze conceptional structure between visitor's satisfaction and loyalty in the national natural recreation forests. The results of this study showed that facility, natural resources and view, staff service of recreation forest had positive effect on visitor's satisfaction. Reservation system, accessibility, and usage fee of recreation forest was not related to visitor's satisfaction. In addition, visitor's satisfaction was found to have positive effect on visitor's loyalty such as revisiting intention and word of mouth. As a result, managers of recreation forest need to enhance visitor's satisfaction, to improve rate of revisiting intention and to incite word of mouth through building management strategy.
 Keywords
National natural recreation forests;Visitor's satisfaction and loyalty;
 Language
Korean
 Cited by
1.
자연휴양림의 서비스 품질이 이용자 만족도 및 재방문 의도에 미치는 영향 분석 - 경북지역 5개 자연휴양림을 중심으로 -,이종진;이현택;조현주;

한국조경학회지, 2012. vol.40. 2, pp.64-73 crossref(new window)
2.
이용객 모니터링을 통한 홍릉숲 관리방안 연구,최가영;김통일;

한국임학회지, 2015. vol.104. 3, pp.443-453 crossref(new window)
 References
1.
강건우, 이주희, 2002, 자연휴양림 이용자 만족도 연구, 한국임학회지, 91, 733-741.

2.
국립자연휴양림관리소, 2010, http://www.huyang.go.kr.

3.
국토해양부, 2010, http://www.mltm.go.kr.

4.
김기동, 한상열, 최관, 2004, 자연휴양림 이용객 재방문 결정요인 분석, 한국산림휴양학회지, 8(2), 47-53.

5.
김상무, 1996, 관광개발론, 계명대학교 출판부, 483.

6.
김의경, 김대현, 2000, 금원산 자연휴양림 봄철 이용객의 이용동기와 만족도에 관한 연구, 산림경제연구, 8(1), 52-63.

7.
노형진, 2005, SPSS/AMOS에 의한 사회조사분석, 형설출판사.

8.
산림청, 2006, 통계연보.

9.
서주환, 최현상, 전형석, 2003, 도시근교형 자연휴양림 이용행태와 만족도 분석, 한국조경학회지, 30(6), 57-65.

10.
송지준, 2008, SPSS/AMOS 통계분석방법, 21세기사.

11.
이기철, 강기래, 2007, 자연휴양림 숙박시설만족도 모형 연구, 한국조경학회지, 34(6), 78-86.

12.
이창헌, 2001, 자연휴양림 숙박시설 이용자의 휴양 만족도에 관한 연구, 한국정원학회지, 19(35), 96-103.

13.
이창헌, 정향숙, 시종근, 2004, 이용객이 선호하는 자연휴양림내 숙박시설의 형태, 한국산림휴양학회지, 8(3),31-39.

14.
장병문, 2000, 이용 만족도에 영향을 미치는 자연휴양림의 자원요소, 산림휴양학회지, 4(3), 27-41.

15.
장병문, 배민기, 2001, 공공 휴양림과 민간 휴양림의 휴양자원의 차이, 한국조경학회지, 29(2), 29-31.

16.
정충영, 최이규, 1996, SPSSWIN을 이용한 통계분석, 무역경영사.

17.
한상열, 2006, 기대불일치이론에 의한 자연휴양림 이용객의 만족 및 재방문 결정경로, 한국임학회지, 95(3),291-298.

18.
한상열, 설정욱, 2008, 산촌지역축제의 서비스품질이 방문객의 만족도와 충성도에 미치는 영향분석 : 주왕산 수달래축제를 대상으로, 한국임학회지, 97(3),340-347.

19.
허경태, 김대현, 2004, 북부지방산림관리청 관리 자연휴양림의 겨울철 이용객의 이용만족도와 개선방향에 관한 연구, 산림경제연구, 12(2), 48-57.

20.
Csikszentmihalyi, M., 1975, Beyond boredom and anxiety, San Francisco: Jossey-Bass.

21.
Gunn, Clare, A., 2002, Tourism Planning, 4th ed., Washington Taylor&Francis, 429.

22.
Jang, S. C., & Feng, R., 2007, Temporal destination revisit intention: The effects of novelty seeking and satisfaction, Tourism Management, 28, 580-590. crossref(new window)

23.
Kozak, M., 2001, Repeaters' behavior at two distinct destinations, Annals of Tourism Research, 28(3), 784-807. crossref(new window)

24.
Oliver, R. L., 1993, Cognitive, affective, and attribute bases of the satisfaction response, Journal of Consumer Research, 20(3), 418-430. crossref(new window)

25.
Petrick, J. F., Backman, S. J., 2002, An examination of the destinations of golf travelers' satisfaction, Journal of Travel Research, 40, 252-258.

26.
Zeithmal, V. Z., Berry, L. L., Parasuramam, A., 1996, The behavioral consequences of service quality, Journal of Marketing, 60, 31-46.