JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Effects on Science Process Skills and Environment-Friendly Attitudes by Environmental class Using Free Inquiry Method
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Effects on Science Process Skills and Environment-Friendly Attitudes by Environmental class Using Free Inquiry Method
Lee, Yong-Seob;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study is to make a Result analysis on the free inquiry Method of elementary school student. also, this study investigates how free inquiry activities effect the science Process skills and environment-friendly attitudes of elementary school student For this study 150, sixth year, elementary school students from Busan city were selected. The inquiry examined the effectiveness of each of the following free inquiry methods: the PBL inquiry, the Project inquiry, the IIM inquiry, the small group inquiry and the science notebooks inquiry. The students were divided into groups in which they incorporated the respective methods into their practice. Test showed the following results: The environmental class which applies a free inquiry method(PBL inquiry, Project inquiry, IIM inquiry, small group inquiry and science notebooks) was effective in science process skills improvement. Second, The environmental class which applies a free inquiry method((PBL inquiry, Project inquiry, IIM inquiry, small group inquiry and science notebooks) was effective in environment-friendly attitude improvement.
 Keywords
Free inquiry method;PBL inquiry;Project inquiry;IIM inquiry;Small group inquiry;Science notebooks;Environment-friendly attitudes;
 Language
Korean
 Cited by
1.
물의 오염도 측정에 대한 STEAM 교육 교재개발,홍민아;황북기;최정훈;

Journal of Environmental Science International, 2012. vol.21. 8, pp.909-929 crossref(new window)
2.
초등예비교사의 생태동아리 멘토 활동이 초등학생의 환경감수성 및 환경친화적 태도에 미치는 효과,이용섭;

대한지구과학교육학회지, 2015. vol.8. 3, pp.378-386 crossref(new window)
 References
1.
고경석, 2009, 기초탐구과정 프로그램 적용이 과학탐구 능력 및 자유탐구수행에 미치는 효과, 석사학위논문, 청주교육대학교.

2.
곽병선, 2002, 교실교육의 개혁과 교사의 수업 전문성, 한국교사교육, 18(1), 5-13.

3.
교육과학기술부, 2010, 초등학교 교사용 지도서 3-1, 금성출판사, 94-101.

4.
권재술, 김범기, 1994, 초, 중학생들의 과학 탐구능력 측정 도구의 개발, 과학교육, 92-93.

5.
김대현, 임채성, 1999. 협동활동이 초등학교 아동의 과학적 사고에 미치는 영향, 한국생물교육학회지, 27(3), 233-245.

6.
김성희, 김종우, 이상원, 2008, 2007년 개정 중학교 환경교육 과정과 연계성을 고려한 초등학교 환경교육 내용 체계 개발, 한국실과교육학회지, 21(4), 221-240.

7.
김승현, 홍승호, 2010, 습지 생태 체험 학습이 초등학생의 환경 친화적 태도에 미치는 영향, 환경교육, 23(2), 32-45.

8.
박종호, 2000, 자유탐구활동이 초등학생의 과학탐구능 력과 과학적 태도에 미치는 영향, 석사학위논문, 서울교육대학교.

9.
박종호, 김재영, 배진호, 2001, 자유탐구활동이 초등학생 의 과학탐구능력과 과학적 태도에 미치는 영향, 초등과학교육, 20(2), 271-280.

10.
배준모, 2009, 제 7차 개정 과학과 교육과정 중 자유탐구 교육의 효율적 활용 방안, 석사학위논문, 부경대학교.

11.
서우석, 2000, 제7차 초등학교교육과정에 반영된 환경교육내용 분석, 과학교육논총, 12(1), 164-182.

12.
손미희, 박혜경, 정철, 2011, 친환경학교 가꾸기 프로젝트 활동이 중학생의 환경 인식에 미치는 영향, 환경교육, 24(3), 34-43.

13.
신영민, 2009, 학습자의 인지수준 및 학습동기수준에 따른 자유주제 과학탐구의 효과 및 탐구 단계별 상호작용 특성 연구, 석사학위논문, 한국교원대학교.

14.
심상미, 이상원, 2010, 대기 환경교육이 초등학생의 환경 친화적 태도에 미치는 영향, 환경교육, 23(2), 16-31.

15.
안재정, 2010, 좋은 환경수업의 관점에서 본 고등학교 환경수업 분석, 석사학위논문, 한국교원대학교.

16.
안주현, 이연숙, 2010, 청소년의 환경문제에 대한 지식 및 인식이 환경친화적 행동에 미치는 영향, 한국가정과교육학회, 22(2), 45-60.

17.
오영찬, 2001, 초등환경교육의 교과간 역할분담과 보강 가능성 연구, 석사학위논문, 서울교육대학교

18.
유선미, 김선영, 2011, 부산 지역 과학 교육 자원 지도를 활용한 체험학습의 환경교육적 효과. 환경교육, 24(3), 44-55.

19.
윤진숙, 2009, 2007년 개정 초등 과학과 교육과정에 따른 '자유탐구' 활동 프로그램 개발, 석사학위논문, 진주교육대학교.

20.
이옥희, 곽홍탁, 2006, 유형별 체험학습활동 프로그램 구안.적용을 통한 환경 친화적인 생활 태도 함양, 환경교육, 1, 201-203.

21.
이용섭, 2009, 초등 예비 교사의 자유탐구 방법에 대한 선호도 및 실행 결과 분석, 초등과학, 28(4), 440-449.

22.
이정화, 2010, 자유 탐구가 초등학생의 과학적 태도와 과학탐구능력에 미치는 영향과 자유 탐구에 대한 교사들의 인식 연구, 석사학위논문, 부산교육대학교.

23.
이정화, 강혁주, 류재인, 정진수, 권용주, 박국태, 2004, 초등학교 3학년 학생들의 환경관련 독서활동이 환경에 대한 태도에 미치는 영향, 환경교육, 17(1), 57-66.

24.
이회란, 2009, 초등과학에서 '자유탐구'의 교수 학습 방법 및 평가 방안 모색, 석사학위논문, 부산교육대학교.

25.
임성만, 김순미, 홍은주, 임재근, 2010, 초등 예비교사들이 자유 탐구활동 중에 겪은 어려움 조사, 과학교육, 30(2), 291-303.

26.
임수진, 2009, 자유탐구활동이 초등학생의 과학적 탐구 능력과 창의성 신장에 미치는 영향, 석사학위논문, 한국교원대학교.

27.
임혜진, 이상원, 2011, 에너지 캠페인 환경교육이 초등학생의 환경친화적 태도에 미치는 영향, 환경교육, 24(2), 70-85.

28.
전영석, 전민지, 2009, 과학 자유탐구를 지도할 때 발생하는 어려움, 한국초등교육, 20(1), 105-115.

29.
조연순, 2006, 문제중심학습의 이론과 실제, 학지사, 19.

30.
지옥정, 1997, 유아교육 현장에서의 프로젝트 접근법, 1-218.

31.
황혜영, 이상원, 2011, 지속가능발전교육에 기반을 둔 환경친화적 주생활교육 프로그램 개발 및 적용 효과, 환경교육, 24(3), 1-17.

32.
Butler, M. B., Nesbit, C., 2008, Using Science Notebooks to Improve Writing Skills and Conceptual Understanding, Science Activities, 44(4), 137-146.

33.
Cindy, N., Virginia, M., 2003, 7 Easy steps to Successful Research for Student in Grades K-12 Teacher Manual, Active Learning Systems LLC, 1-37.

34.
Howell, R., Mordini, R., 2003, The Project method increases student learning and interest, Tech Directions, 62(8), 31.

35.
Klentschy, M. P., 2008, Using science notebooks in elementary classrooms, Reference and Research Book News, 126.

36.
Koray, O., Presley, A., Koksal, M. S., Ozdemir, M., 2008, Enhancing problem-solving skills of preservice elementary school teachers through problembased searning(EJ832123), Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(2), 18.

37.
Parlo, A. T., Butler, M. B., 2007, Online Submission; International, Journal of Environmental & Science Education, 2(1), 32-37.

38.
Stepath, C., Stepath, C. M., 2011, Online Submission; Paper presented at the National Marine Education Association Conference(Maui, HI, 2005), http://search.proquest.com.

39.
Wiseman, C. L. S., Stefanovic, I. L., 2009, Children's Health and Environment Education and Training for Health Care Professionals in Canada: Assessing Gaps, Barriers, and Needs, International Journal of Occupational and Environmental Health, 15(4), 410-415. crossref(new window)