JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Development of STEAM Education Textbook on Water Pollution
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Development of STEAM Education Textbook on Water Pollution
Hong, Min-Ah; Hwang, Book-Kee; Choi, Jung-Hoon;
  PDF(new window)
 Abstract
It is an after-school material for elementary school student based on STEAM education which has a theme of water pollution as a global issue. First of all, we take a look at various ways of measuring water pollution and among them, we include experiment for student to know about the water pollution by using indicator organisms. Next, we examine how some elements in our daily life affect on water and provide class with systematically technological and engineering solution. With this text book, we let the student recognize environmental problem and seek for the solution about it. Therefore, it helps student to connect with stream of thought.
 Keywords
Steam education;Convergence;Combination;Link;Story-telling;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
교육과정평가원, 2007, 2007개정 교육과정(초등학교 과학).

2.
교육과정평가원, 2011, 2009 개정 교육과정(초등학교 과학).

3.
교육과학기술부, 2010, 2011년 업무보고. 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국.

4.
김경희, 2010, OECD 학업성취도 국제비교 연구(PISA 2009) 결과보고서, 한국교육과정평가원.

5.
김진수, 2011, STEAM 교육을 위한 피라미드 모형과 큐빅 모형. 한국현장과학교육학회 학술대회 주제발표논문, 한국교원대학교, 57-62.

6.
문대영, 2008, STEM통합 접근의 사전 공학 교육 프로그램 모형 개발, 공학교육연구, 11(2), 90-101.

7.
박소영, 2004, [미국]PISA결과와 미국의 교육정책, 한국교육개발원-외국교육동향.

8.
배선아, 금영충, 2009, 공업계열 전문계 고등학교 활동 중심 STEM 교육프로그램 개발 모형, 한국실과교육연구, 15(4), 345-368.

9.
송정범, 2010, 통합적 STEM 교육을 위한 교실 친화적 로봇교육 모형 및 프로그램 개발에 관한 연구, 박사학위 논문, 한국교원대학교.

10.
이미경, 2007, PISA 2006 결과 분석 연구-과학적 소양, 읽기 소양, 수학적 소양 수준 및 배경 변인 분석-, 연구보고 RRE 2007-1, 한국교육과정평가원.

11.
이성철, 2011, 창의.인성교육을 위한 학부모대상 교육 프로그램 실천방안, 2010-005, 한국과학창의재단 영재교육.

12.
이용섭, 2012, 자유탐구 방법을 활용한 환경 수업이 과학 탐구 능력 및 환경친화적 태도에 미치는 효과, 한국환경과학회지, 21(3), 351-362

13.
이철현, 한선관, 2011, 실과 교과 중심의 STEAM 융합인재 교육 모형 개발, 한국실과교육학회지, 24(4), 139-161.

14.
이효녕, 조현준, 2008, 과학영재 교육에서 자율탐구활동의 의미와 중요성에 대한 이론적 고찰, 경북대학교 과학교육연구소, 32(2), 33-50.

15.
이효녕, 2011, 창의적 융합 인재 양성을 위한 STEAM 교육: 미국의 사례를 중심으로, 이화여대 세미나.

16.
조재주, 최유현, 김소연, 2011, 화학영역의 통합적 STEM 발명교육 프로그램 모형 개발, 한국실과교육학회지, 17(1), 165-188.

17.
최정훈, 2011a, 미래과학교육의 혁신: 융합을 기반으로 하는 STEAM 교육, 위즈덤교육포럼.

18.
최정훈, 2011b, 융합을 기반으로 하는 STEAM 교육이란? (상), (하), 한국과학창의재단-월간 과학창의 2월호.

19.
Mark, S., 2009, STEM, STEM Education, STEM mania, The Technology Teacher, 68(4), 20-26.

20.
Yakman, 2007, STEAM Education: an overview of creating a model of integrative education, ITEEA's 69th Annual Conference PATT Session.