JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Study on the Characteristics of Pop Art shown in Nam June Paik`s Media Art Focused on `Media Extension` and `Audience Participation` -
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
  • Journal title : Cartoon and Animation Studies
  • Volume , Issue ,  2016, pp.195-212
  • Publisher : Korean Society of Cartoon and Animation Studies
  • DOI : 10.7230/KOSCAS.2016.42.195
 Title & Authors
Study on the Characteristics of Pop Art shown in Nam June Paik`s Media Art Focused on `Media Extension` and `Audience Participation` -
Hong, Mi-Hee;
  PDF(new window)
 Abstract
An interest in `ordinary things` has been increased because public things become issues as the influence of mass media including mass production has been increased in the 1950s. And this phenomenon drew an art style of pop art in the world of art. Media art means that the fine arts are expressed by means of media such as TV and monitors because media has been developed in the modern society. It started emerging through the artists such as Nam June Paik, Bill Viola, and others in the 1960s. Recently, it can be easily accessible not only at the art museum but also in everyday life such as cafe, park, fashion show, performance, and etc. This study analyzed that how many different techniques of pop art were borrowed by especially Nam June Paik media art and how they influenced it. Accordingly, this study respectively analyzed expressive techniques and characteristics of both pop art and Nam June Paik`s media art and then searched for their similarities based on the analysis. Both Nam June Paik`s media art and pop art extended media by using various ordinary things in everyday life neglected previously as a material. Next, the characteristic of pop art shown in Nam June Paik`s media art is participation with audience. While the arts in the past were high-level culture that only certain people could understand and enjoy, pop art or Nam June Paik`s media art is an art trend that has led the popularity of fine arts and audience participation in order to let diverse classes enjoy without any specific knowledge.
 Keywords
Media art;Pop Art;Nam June Paik;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
김광우, 워홀과 친구들, 미술문화, 2007

2.
김홍희, 백남준과 그의 예술, 디자인하우스, 1992

3.
김홍희, 백남준 Happening Video Art, 디자인하우스, 2000

4.
이경희, 白南儁 이야기, 열화당, 2004

5.
진중권, 미디어 아트-예술의 최전선, 휴머니스트, 2009

6.
이용우, 비디오 예술론, 문예마당, 2005

7.
이용우, 백남준 그 치열한 삶과 예술, 열음사, 2000

8.
Battcock, Gregory, 채장석 역, 포스트모더니즘과 비디오 예술, 인간사랑, 2005.

9.
Ortega y Gasset, Jose, 예술의 비인간화, 안영옥 역, 고려대학교 출판부, 2004

10.
루시R. 리파드, 전 경희 엮, 팝아트, 미진사, 1993

11.
Tomkins, Calvin, 송숙자 역, 아방가르드 예술의 다섯 대가들, 현대미학사, 2000.

12.
Millet, Catherin, 박명욱 역, 현대미술, 영림카디널, 2000

13.
마크 트라이브, 뉴미디어 아트, 마로니에북스, 2008

14.
락시미 바스카란, 정무환 역, 한권으로 읽는 20세기 디자인

15.
실비아 마르틴, 안혜영, 비디오 아트, 마로니에 북스, 2010

16.
아놀드 하우저, 최성만 역, 예술의 사회학, 한길사, 1996

17.
노수진, 백남준과 빌 비올라의 비디오아트 작품 비교연구, 부산대학교, 2007

18.
박혜경, 백남준의 비디오 아트에 관한 연구, 경희대학교 교육대학원, 1995

19.
배산빈, 팝아트에서의 일상성에 관한연구, 강원대학교, 2007

20.
신인영, 앤디워홀을 중심으로 한 팝아트 기법연구, 홍익대학교교육대학원, 2007

21.
조매선, 매체확장으로 본 백남준 예술의 독자성, 홍익대학교 교육 대학원, 2007

22.
홍명진, 비디오 아트의 시간성에 대한 연구 : 들뢰즈(G. Deleuze)의 시간 이미지(Time-Image)를 중심으로, 홍익대 대학원, 2004

23.
홍성욱, 팝아트가 그래픽 디자인에 미친 영향에 관한 연구, 2003