JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on Development of a Curriculum for Teachers in Culture & Art Education: Focused on Cartoon & Animation Courses
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
  • Journal title : Cartoon and Animation Studies
  • Volume , Issue ,  2016, pp.387-433
  • Publisher : Korean Society of Cartoon and Animation Studies
  • DOI : 10.7230/KOSCAS.2016.43.387
 Title & Authors
A Study on Development of a Curriculum for Teachers in Culture & Art Education: Focused on Cartoon & Animation Courses
Park, Yoo Shin;
  PDF(new window)
 Abstract
The ability to develop curriculums is a crucial factor in evaluating the expertise of a teacher who teaches culture & art education. Establishing a one-year plan for classes is an effort to create a well-designed curriculum for the year and also to foresee the big picture of classes in the corresponding year. A curriculum should not be composed of merely educational content or a series of knowledge and skills. It should be well-designed, based on principles of a coherent plan. This study examines organizational principles on which common curriculums are based on and looks at how a curriculum can be designed, especially for cartoon & animation classes, as part of Culture & Art education, and which factors should be considered in planning. In the process of forming such a curriculum, these steps should be followed: considering educational standards for cartoon animation classes; determining the learning experience, organizing the learning experience; and, lastly, evaluating the level of learning. In addition, effective teaching strategies that reflect the characteristics of a class on cartoon animation should be formulated. This study suggests actual examples of an effective annual curriculum for cartoon animation classes based on all the factors presented above.
 Keywords
Cartoon & Animation Education;Culture & Art Education;Curriculum Developement;Backward Design;Artist Teacher;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강현석.이지은. 백워드 설계의 초등 수업 적용 가능성 탐색. 초등교육연구, 2010, 23.2: 383-409.

2.
교육인적자원부, 초중등학교 교육과정, 교육부 고시 제 2015-74호. 2015.

3.
김경자, 교육과정 개발 및 운영자로서의 초등교사, 교육과학 연구 제34집 1호, 145-161, 2003.

4.
김경자.온정덕 이해중심 교육과정, 2014, 교육아카데미, p13,

5.
김경자.온정덕, 초등학교 저학년 교사의 통합교과 교육과정의 교육적 의도에 대한 인식과 수업분석, 초등교육연구, 2011, 24(3), 73-95.

6.
김재웅.박유신.조정래, 문화예술교육표준 만화.애니메이션, 한국문화예술교육진흥원, 2011.

7.
김재웅.박유신, 애니메이션 교육 표준 분석 및 개선점 연구. 만화애니메이션연구 통권 제 32 호, 63-90.

8.
김재웅 외, 2012 문화예술교육 우수학습지도안 연구 한국문화예술교육진흥원, 2012.

9.
류재만 외, 초등학교 5-6학년 미술 교과서, 천재교육, 2016.

10.
박민규.최종후.정명철.이동희.이영철.이홍철, 2010 문화예술교육 통계조사, 한국문화예술교육진흥원, 2010

11.
박유신, 시각문화교육과 디지털 미디어 시대의 애니메이션 교육의 방향, 만화애니메이션연구, 통권 제 35호, 29-65.

12.
온정덕. 이해중심 교육과정과 맞춤형 수업의 통합:초등예비교사들의 현장 적용을 중심으로, 한국초등교육, 24.1, 2013, 25-41

13.
이기성.강성룡.김기혁.서혜란 2010 예술강사 핵심역량 모델 구축 연구, 한국문화예술교육진흥원, 2010.

14.
신승환, 문화예술교육의 철학적 지평, 서울: 한길아트, 2008

15.
정현선.박유신.전경란.박한철.이지선.노자연(2015), 미디어 문해력(Media Literacy) 향상을 위한 교실수업 개선 방안 연구, 교육부 2015-1.

16.
조정래, 문화예술교육에서 애니메이션에 대한 논의 분석, 만화 애니메이션 연구, 2013.6.29-55,

17.
황금숙, 도서관에서의 통합형 문화예술교육 프로그램 모형 개발에 관한 연구, 한국도서관.정보학회지, 39(3), 73-94.

18.
황연주.정연희, 문화예술교육정책의 분석과 전망, 미술교육논총 제18권 3호, 2004.

19.
황정현.박정애.민경원.강현주.오레지나.박유신, 2009 문화예술교육과정기초연구, 한국문화예술교육진흥원, 2009.

20.
Assessment, I. T., & Support Consortium. (2011). InTASC model core teaching standards: A resource for state dialogue. Washington, DC: Council of Chief State School Officers.

21.
Association of Teaching Artist www.teachingartist.com (검색일자, 2016. 1.15)

22.
Bobbit, F. (1924). How to make a curriculum. Houghton Mifflin Company.

23.
Elbaz, F. (1983). Teacher Thinking. A Study of Practical Knowledge. NY: Nichols.

24.
Drake.S.M,박영무,허영식,유제순 역, 교육과정 통합의 기초, 교육과학사.2009/원저:1998

25.
Schubert, W. H., Lopez Schubert, A. L., Thomas, T. P., & Carroll, W. M, 강익수 외 역, 교육과정 100년,(2009/ 원저 1980) p164

26.
Susan M Drake, 박영무 외 역, 교육과정 통합의 기초, 교육과학사, 2009.

27.
Tyler, R. W. (2013). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago press.

28.
Wiggins, G. P. & McTighe, J, 강현석 외 역, 백워드로 시작하는 창의적인 학교교육과정 설계,(2015/원저 2007)