JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Important Variables of Rural Tourism Destination that Discriminate Rural Tourism Perception, Experiences, and Intention to Behavior
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Important Variables of Rural Tourism Destination that Discriminate Rural Tourism Perception, Experiences, and Intention to Behavior
Han, Song-Hee; Yoon, Yoo-Shik;
  PDF(new window)
 Abstract
This study was to investigate if there are important variables of rural tourism destination for foreign tourists that discriminate rural tourism perception, experience, and intention to behavior. of the experience activity among the regions and the villages. From the literature review, the survey questionnaires was developed to measure important variables of rural tourism destination, rural tourism perception, experiences and intention to behavior. A total of 799 useful samples were collected and analyzed in SPSS. Factor analysis showed that there are four underlying dimensions (program, preparation to receive, service and regional products, and human service). the results of discriminate analysis showed that service and regional products are important variables in rural tourism perception and experiences. And also service and regional products and human service are important variables in intention to behavior. More detailed discussion and implications are provided in conclusion.
 Keywords
rural tourism;intention to behavior;discriminant analysis;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강신겸. (2010). 농촌민박 서비스품질이 고객만족과 재방문의사에 미치는 영향: 평창지역 농촌민박을 중심으로. 관광연구논총, 22(1), 205-221.

2.
강인원. (2009). 농촌관광 선택속성과 만족이 충성도에 미치는 구조관계 분석. 농촌관광연구, 16(4), 1-25.

3.
김경희, & 이선민. (2014). 생태체험마을 속성이 방문객의 만족에 미치는 영향: 성인과 초등학생 비교를 중심으로. 농촌지도와 개발, 21(4), 909-938.

4.
김경희, & 박덕병. (2013). 농촌관광객의 지역 농특산물 구매 선택속성, 만족, 충성도의 구조관계. 관광학연구, 37(1), 279-301.

5.
김기현⋅최연화, & 윤유식. (2015). 외국인 관광객의 농촌관광 선택속성에 따른 만족도 및 충성도 연구. 관광연구, 30(3), 21-40.

6.
김보균, 손호기, 이명숙, & 박인환. (2011). 농촌체험마을 방문객 선택속성에 대한 만족과 재방문의사에 미치는 영향. 농촌지도와 개발, 18(3), 531-550.

7.
농림축산식품부. (2013). 농업농촌에 창조를 담는 6차 산업화 본격 추진: 2013.7.26.일 보도자료.

8.
농촌진흥청. (2013). 키워드로 본 2013년 농산업. 수원: 농촌진흥청.

9.
민양기, & 이윤섭. (2012). 농촌관광 선택속성이 만족, 재방문의도, 추천의도에 미치는 영향 연구. 여행학연구, 33, 73-92.

10.
박덕병, 문선희, & 윤유식. (2010). 제주 농촌관광 방문객의 관광동기에 따른 시장세분화. 관광학연구, 34(4), 203-227.

11.
박덕병, & 이혜현. (2005). 농가숙박 서비스품질의 기대-만족 분석. 문화관광연구, 7(2), 7-25.

12.
윤유식, 양정임 & 장양례. (2013). 6차산업 농어촌관광마을 선택속성 세분시장에 따른 체험프로그램 선호도 및 행동의도 연구. 농촌지도와 개발, 20(3), 755-775.

13.
이승곤, & 오민재. (2007). 농촌관광 목적지 속성에 따른 관광객 유형별 동기 및 체험 분석. 관광연구저널, 21(4), 19-33.

14.
장경수. (2010). 농촌관광의 서비스품질이 방문자만족, 재방문의도, 추천의도에 미치는 영향. 관광연구, 24(6), 457-472. 15.

15.
최해용, 윤유식, & 박재덕. (2014). 6차 산업으로서 농촌체험관광의 선택속성과 체험 프로그램 선호도가 농촌관광 행동의도 및 개발 지지도에 미치는 영향. 관광연구저널, 28(2), 185-198.

16.
한국농촌경제연구원. (2005). 농촌관광 수요확대 방안연구. 서울: 한국농촌경제연구원.

17.
한국농촌경제연구원. (2012). 농촌관광의 새로운 방향과 정책과제. 서울: 한국농촌경제연구원.

18.
한국농촌경제연구원. (2013). 농촌 6차산업화를 위한 농촌관광의 발전 방향 . 서울: 한국농촌경제연구원.

19.
한상겸. (2009). 농촌관광지 선택속성이 만족도와 재방문 및 추천의도에 미치는 영향. 한국항공경영학회지, 7(2), 3-16.

20.
한송희, 윤유식, & 최윤지. (2012). 외래 관광객의 체험지향성이 체험활동 선호도에 미치는 영향연구. 관광연구저널, 26(1), 181-198.

21.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L.(2006). Multivariate date analysis (6 ed.), Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.

22.
Lewis, R. C. (1981). Restaurant advertising: Appeals and consumers' intention. Journal of advertising research, 21(5), 69-74.

23.
Lo, M. C., Mohamad, A. A., Songan, P., & Yeo, A. W. (2011). Rural destinations and tourists' satisfaction. Journal of Service research, 11(2), 59-74.

24.
Molera, L., & Alvaladejo, I. P. (2007). Profiling segments of tourists in rural areas of South-Eastern Spain. Tourism Management, 28, 757-767. crossref(new window)

25.
OECD. (1999). Cultivation rural amenities: An economic development perspective. Paris.

26.
Park, D. B., & Y. S. Yoon (2009). Segmentation by motivation in rural tourism: A Korean case study, Tourism Management, 30, 99-108. crossref(new window)

27.
Paunovic, I. (2014). Satisfaction of tourist in Serbia, destination image, loyalty and DMO service quality. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, Special Issue, 163-181.

28.
Reichel, A., Lowengart, O., & Milman, A. (2000). Rural tourism in Israel: service quality and orientation. Tourism Management, 21, 451-459. crossref(new window)

29.
Sirakaya, E., & Woodside, A. G. (2005). Building and testing theories of decision making by travellers. Tourism Management, 26: 815-832. crossref(new window)

30.
Som, A. P. M., Marzuki, A., Yousefi, M., & AbuKhalifeh, A. N. (2012). Factors influencing visitors' revisit behavioral intentions: A case study of Sabha, Malaysia. International Journal of Marketing Studies, 4(4), 39-50.

31.
Valle, P. O., Silva, J. A., Mendes, J., & Guerreiro, M. (2006). Tourist satisfaction and destination loyalty intention: A structural and categorical analysis. Journal of Business Science and Applied Management, 1(1), 25-44.