JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Lifelong Education and Lifelong Education Leader`s Characteristics in Vallage - Case of Gyeongsangbukdo Province -
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Lifelong Education and Lifelong Education Leader`s Characteristics in Vallage - Case of Gyeongsangbukdo Province -
Kim, Nam Sun; An, Hyun Sook;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study is to examine the relative variables between lifelong education practice and lifelong education leader`s characteristics in village that personal characteristics, educational participation, network characteristics and empowerment characteristics. The results of this are as follows: Firstly, the village lifelong education leaders of women, low ages, high educational background, longer living and much leadership experiences in village have been practicing the lifelong education in village. Secondly, the village lifelong education leaders who have participated much more the programs have been practicing the lifelong education in village. Thirdly, the empowerments for the village lifelong education leader are understand the residents in village, operation and management technology of program, positive attitude and voluntary thoughts.
 Keywords
village leader;lifelong education;village lifelong education;
 Language
Korean
 Cited by
1.
치유농업 전문가 양성을 위한 정책 우선순위 분석,홍지영;이병오;

농촌지도와개발, 2016. vol.23. 4, pp.419-429 crossref(new window)
 References
1.
경상북도평생교육진흥원. (2015). 경상북도 마을평생 교육지도자 역량강화 및 활용방안 연구. 대구: 경상북도평생교육진흥원.

2.
김경아. (2015). 마을평생교육지도자의 교육참여특성에 관한 연구. 대구대학교 석사학위논문.

3.
김계수. (2009). Amos 16.0 구조방정식 모형분석. 서울:한나래 아카데미.

4.
김남선, & 신민정. (2010). 마을평생학습리더 양성과정 참여자의 프로그램 만족도에 관한 연구. 평화통일연구. 7, 25-46.

5.
김남선. (2011). 경상북도 평생학습사업 네트워크 정비 방안 연구. 대구: 대구경북연구원.

6.
김남선. (2012). 마을평생교육지도자론. 경산: 대구대학교출판부.

7.
김남선. (2014). 마을평생교육지도자 양성과정 참여자의 특성에 따른 리더십유형과 프로그램 만족도와의 상관관계. 농촌지도와 개발, 21(1), 177-217.

8.
김남선, & 안현숙. (2015). 지역학습공동체 구축을 위한 주민조직 지도자의 역량에 대한 이론적 탐색. 한국평생교육학회 연차학술대회 자료집(305-312).

9.
김남선, 양흥권, 홍은진, 김은영, & 김경미. (2015). 경상북도 마을평생교육지도자 역량강화 및 활용방안 연구. 대구: 경상북도평생교육진흥원.

10.
김성의. (2010). 평생학습마을 만들기에 관한 주민의 요구 및 인식 연구. 숭실대학교 석사학위논문.

11.
김애련. (2004). 대학평생교육원 성인학습자의 학습성과 인식 연구. 단국대학교 대학원 박사학위논문.

12.
박서호, & 박장홍. (1993). 마을연구 방법론 정립에 관한 연구: 마을의 개념정립 및 인식방법을 중심으로. 한국지역개발학회지, 5(2), 71-90.

13.
배영주. (2014). 마을 공동체 조직화 사업으로서 '평생학습마을 만들기' 성공 추진을 위한 과제 탐색. 한국정책연구, 14(4), 155-172.

14.
이미정. (2011). 마을평생교육지도자 양성 프로그램 참여동기와 참여특성에 따른 학습성과에 관한 연구. 대구대학교 대학원 석사학위논문.

15.
이숙원. (2003). 대학부설 평생교육기관 성인학습자의 참여지속 결정요인 분석. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.

16.
정미경, & 김승용. (2009). 마을 평생학습지도자 양성프로그램 효과성에 관한 연구. 한국지역사회복지학, 31, 99-118.

17.
한성근. (2009). 평생학습마을 만들기에 나타난 평생 교육사의 직무분석: 경기도 시흥시 참이슬평생학습 마을 사례 중심으로. 한국방송대학교 석사학위논문.

18.
홍은진. (2015). 세 마을평생교육지도자 학습경험. 대구대학교 박사학위논문.

19.
Poplin, D. E. (1979). Community. New York: Macmillan Publishing Company.

20.
Putnam, R. (1993). Making democracy work: Civic tradition in modern Italy. NJ: Princeton University Press.

21.
Shaw. T. M. (1990). Popular participation in nongovernmental structures in Africa: Implications for democratic development. Africa Today, 56(3), 78-85.

22.
Smith, D. H., & Offerman, M. J. (1989). Handbook of adult and continuing education: The management of adult and continuing Education, San Francisco, LA: Jossey-Bass Publishers.

23.
Tyler, R. W. (1950). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago, IL: University of Chicago Press.

24.
Weisbrod, B. A. (1988). The nonprofit economy. Cambridge, MA: Harvard University Press.

25.
Weisbrod, B. A (ed.). (1998). To profit or not to profit: The commercial transformation of the nonprofit sector. Cambridge, England: Cambridge University Press.

26.
Wlodkowski, R. (1993). Enhancing adult motivation to learn. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.