JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
Convergence of Information Technology and Corporate Strategy
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
Convergence of Information Technology and Corporate Strategy
Kim, Lark Sang;
  PDF(new window)
 Abstract
Firms that have adopted internet technology have been confused by distorted market signals. It is natural to look at marketplace outcomes for guidance, when confronted with a new business phenomenon. However, market signals can be unreliable in the early states of any important new information technology. New technologies trigger rampant experimentation, and the experimentation is often unsustainable. As a result, market behavior is distorted and must be interpreted cautiously. In Chapter 1, we review a concept of business model and roles of strategies in a business model. In Chapter 2, we discuss a strategic auditing method for analyzing market/channel positioning, product/service positioning, value chain/value network positioning and external environmental factors. In chapter 3, we introduces major frameworks for understanding factors forming strategies. The strategic grid model categorizes four quadrants depending on the level of impacts of information technology on operation and strategy. The strategic alignment model presents a new method of assessing an alignment of information technology and business throughout all elements of a business model. In this research, we review the concept of a business model. This research introduces factors that shape strategies and new frameworks for understanding these factors. The research objective of this manuscript is to present a guidance for firms how to use information technology for attaining sustainable competitive advantages.
 Keywords
Business Model;Value Proposition;Competitive Forces;Strategic Shift;Strategic Alignment;
 Language
Korean
 Cited by
1.
ICT와 인성교육 융합 프로그램 개발 및 수업설계,이명숙;장진영;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 9, pp.9-18 crossref(new window)
2.
퍼지 TOPSIS를 이용한 신임교수선택을 위한 집단의사결정,김기윤;양동구;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 9, pp.229-239 crossref(new window)
3.
수소수를 위한 수소분리 및 생성기 성능 평가,김귀정;한정수;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 9, pp.281-286 crossref(new window)
4.
국내 인터넷 전문은행의 도입과 발전 방향 제안,최정일;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 9, pp.139-147 crossref(new window)
5.
정보시스템 성공요인이 카지노정보시스템의 보안신뢰와 직무만족을 통해 경영성과에 미치는 영향,이대근;황찬규;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 9, pp.181-198 crossref(new window)
6.
중소·소상공인을 위한 모바일 스마트커머스 및 O2O 유통 비즈니스모델 융합 연구,김병완;

한국융합학회논문지, 2016. vol.7. 5, pp.161-167 crossref(new window)
7.
시나리오 기반의 정보화전략 계획 수립을 위한 환경 분석 방법 연구,홍진우;박구락;김동현;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 10, pp.195-203 crossref(new window)
8.
마켓메이븐이 신제품의 구전의도에 미치는 조절효과에 관한 연구,송용태;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 10, pp.241-252 crossref(new window)
9.
캐즘마케팅 관점으로 바라본 최첨단 무기체계 수주를 위한 고려요소에 관한 연구,김영복;김홍기;이승희;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 11, pp.81-90 crossref(new window)
10.
창의형 융합기술분야 산학협력방안,조한진;김근채;김기봉;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 2, pp.271-278 crossref(new window)
11.
스마트 농업을 위한 ICT 융합형 농업 자동화 기계 설계,김병철;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 2, pp.141-148 crossref(new window)
12.
스마트워크 환경을 위한 구조와 서비스 응용,강성열;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 2, pp.265-270 crossref(new window)
13.
서비스경영에 있어 모바일 애플리케이션의 편익이 사용-확산과 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구,임기흥;권진희;전지현;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 3, pp.63-69 crossref(new window)
14.
중소기업의 융복합 경영전략을 위한 기술이전의 결정요인에 관한 연구,이대용;김선근;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 3, pp.83-94 crossref(new window)
15.
핀테크의 비즈니스 모델에 관한 연구 - 비즈니스 모델 캔버스를 중심으로-,류정민;서용모;조한진;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 3, pp.171-179 crossref(new window)
16.
플랫폼비즈니스 성공요소의 경쟁력 비교 분석에 관한 연구,장정훈;이광형;노규성;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 3, pp.243-250 crossref(new window)
17.
관광소셜커머스상의 관광객 조절초점의 조절효과에 대한 연구: 고객가치, 만족도, 지속적 이용의도간의 관계를 중심으로,박현지;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 3, pp.143-150 crossref(new window)
18.
융복합시대 설계의 경제성 등 검토(VE) 발주 및 입찰시 문제점과 개선방안에 관한 연구,박명수;양해술;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 3, pp.25-33 crossref(new window)
19.
사물인터넷 기반의 스마트 융합 산업 사례 연구,이성훈;이동우;

한국융합학회논문지, 2016. vol.7. 2, pp.1-6 crossref(new window)
20.
인터넷 환경하에서 정보속성이 인터넷이용자의 웹 기반 커뮤니케이션에 미치는 영향 : 내재화와 동조를 중심으로,송용태;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 7, pp.117-126 crossref(new window)
21.
AHP 기반의 빅데이터 활용을 위한 산업 탐색,이상원;김성현;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 7, pp.21-27 crossref(new window)
22.
Fuzzy-AHP에 기반을 둔 벤처기업의 기술력 평가 모델,전향순;이상용;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 7, pp.363-371 crossref(new window)
23.
라이프스타일 유형에 따른 대학생의 환경의식이 친환경제품의 구매의도에 미치는 영향,한동여;이정임;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 7, pp.83-91 crossref(new window)
24.
온라인 기반 원스톱 실손의료보험료 청구에 관한 연구,이경학;강민수;이재열;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 4, pp.231-237 crossref(new window)
25.
자동차 모니터를 이용한 스마트폰 미러링크 방법 및 효용성에 관한 융복합 연구,강희라;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 4, pp.379-385 crossref(new window)
26.
국내 웹 개발자의 웹표준 준수 및 전문성 수준에 대한 연구,신문선;정경자;김병철;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 4, pp.201-208 crossref(new window)
27.
비즈니스 모델 분석도구에 관한 비교연구,유효상;이동현;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 5, pp.137-147 crossref(new window)
28.
국가혁신시스템 협력 네트워크가 기술혁신에 미치는 영향,주성환;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 5, pp.107-116 crossref(new window)
29.
우리나라 남자 운동선수 대상 병역 제도에 대한 합리성과 형평성에 대한 연구,황호영;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 5, pp.507-517 crossref(new window)
30.
모바일 스마트워크 환경에서 IT자원이 업무효율성과 기업성과에 미치는 영향,이민우;오민정;김승철;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 5, pp.165-176 crossref(new window)
31.
아두이노를 이용한 온도시험 장비 오동작 감시 시스템 설계 및 구현,윤명섭;박구락;고창배;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 5, pp.317-323 crossref(new window)
32.
산림분야 기후변화대응 R&D사업에 대한 탐색적 성과분석 : 효율성 관점에서 DEA분석을 중심으로,문관식;임채홍;안경섭;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 8, pp.47-56 crossref(new window)
33.
공급망 파트너십에 관한 탐색적 연구 : 2차 협력업체로서의 철근가공업체를 중심으로,이문기;최시영;김태웅;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 8, pp.211-221 crossref(new window)
34.
종이 잡지의 디지털 매거진 변환 전략: 해외 매거진과 국내 대중지의 브랜드 포지셔닝을 중심으로,권혁인;양문실;나윤빈;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 8, pp.127-136 crossref(new window)
35.
사물 인터넷 기반의 농업 융·복합 연구,채철주;조한진;

한국융합학회논문지, 2016. vol.7. 6, pp.49-54 crossref(new window)
36.
소셜네트워크서비스 빅데이터 분석을 위한 연구문제 설정과 통계적 제 문제-융합적 관점,박한우;최경호;

디지털융복합연구, 2016. vol.14. 12, pp.591-597 crossref(new window)
 References
1.
Chandler, A., Strategy and Structure, Cambridge, MA: MITPress, 1990.

2.
Porter, M., "What is Strategy?", Harvard Business Review, 1996.

3.
Applegate, L., Charles Schwab in 2001, Boston: Harvard Business School Publishing(No. 803-07), 2001.

4.
Gomolski, B., "IT Spending and Profitability: What the Numbers Show", Gartner Group Researc, 2003.

5.
Bartels, A., "Industry Profiles of Software Spending", Forrester Research, 2004.

6.
McFarlan, F. W., "Information Technology Changes the Way You Compete", Harvard Business Review, 1984.

7.
Henderson, J. C. and Venkatraman, N., "Strategic Alignment: Leveraging Information Technology for Transforming Organizations", IBM Systems Journal 32, No. 1, 1993.

8.
Applegate, L., American Express Interactive, Boston:HBS Publishing(No. 802-022)

9.
Porter, M., "Strategy and the Internet", Harvard Business Review, 2001.

10.
Benko, C. and McFarlan, F. W., "Connecting the Dots: Aligning Projects with Objectives in Unpredictable Times.", Boston: Harvard Business School Press, P. 1., 2003.

11.
Christensen, C., "The Innovators Solution: Creating and Sustaining Successful Growth", Boston: Harvard Business School Press, 2003.

12.
Porter, M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York: Free Press, 1998.

13.
Shapiro, C and Varian, H., "Information Rules: A Guide to the Network Economy," Boston: Harvard Business School Press, 1998.

14.
Simons, R., "How Risky is Your Company," Harvard Business Review, p. 85, 1999.

15.
Stafford, J., "IBM's Plan to Win VAR 2000," VarBusiness, 1999.