JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
An Analysis of an Influencing Factor in the Export Performance of ICT Company
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
An Analysis of an Influencing Factor in the Export Performance of ICT Company
Yi, Seon-Gyu;
  PDF(new window)
 Abstract
This study deduced an effect produced on the export performance of ICT company through precedent study. And the importance of each factor was analyzed, regarding the deduced influencing factors. And influencing factors in the export performance of ICT export companies were presented at a practical level on the basis of analysis results. According to the results of analysis, with regard to the influencing factor in the export performance of ICT company, companies` factors were interpreted as the most important influencing factor among the 1st hierarchical factors. According to the results of analysis after setting 12 factors for the 2nd hierarchical factor, 4 factors including export experience, CEO`s market orientation, marketing strategy, and export market attractiveness were interpreted as very important factors. Therefore, it was possible to find that, with regard to the influencing factor in the export performance of ICT company, above all, enterprise internal factors- i.e., companies` factors, marketing factors- were more important influencing factors.
 Keywords
ICT Company;Companies` Factors;Marketing Factors;Export Performance;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
김동률, 고경선, 최상철 (1990), "부산지역 중소기 업의 수출 마케팅 전략에 관한 연구", 중소기업연구, 12(2), 한국중소기업학회, 24-26.

2.
김정권 (2003), "한국 중소기업의 수출 마케팅 전략과 성과의 구조적 관계", 국제통상연구, 18(2), 한국국제통상학회, 83-109.

3.
김영익 (2007), 중소기업의 수출지원정책 활용실태와 성과에 관한 실증연구, 영남대학교 박사논문.

4.
김은영 (2011), 중소기업 수출지원제도의 활용 및 수출성과에 관한 연구, 한남대학교 대학원, 박사논문.

5.
김인권 (2009), 중소기업 수출지원제도에 관한 연구-기업유형에 따른 인지도, 활용도 및 성과 차이 분석, 전주대학교 대학원, 박사학위논문,

6.
김인호 (1998), 지역중소제조기업 수출지원정책의 효과에 관한 연수, 지역경제진흥 연구보고서, 126.

7.
김진성 (1991), "광주/전남지역 중소제조기업의 수출결정요인에 관한 실증연구-수출장애요인 중심으로", 중소기업연구, 14(1), 123-142.

8.
김진용, 왕형근, 박장호, 황문우 (2007), 주력성장 산업으로서 IT산업의 평가와 시사점, 한국은행, 5-14.

9.
미래창조과학부 (2013), 정보통신산업진흥원, 월간 ICT 산업 동향, 2013-10호, 55-78.

10.
박광서, 안종석 (2001), "중소수출기업의 수출지원 제도 활용에 관한 연구", 무역학회지, 26(1), 149-167.

11.
박의정 (2007), 한국의 IT 산업연구: 수출 및 해외 직접투자의 결정요인을 중심으로, 강원대학교 대학원, 박사학위논문.

12.
박 철, 이재정 (1998), "중소기업의 수출애로요인과 성과와의 관계에 관한 연구-수출애로요인, 수출경쟁력, 수출성과간의 관계모형개발과 검증을 중심으로, 중소기업연구, 20(1), 113-136.

13.
이승민, 김정태, 정지형 (2013), 미래기술 분석을 통한 ICT 및 융합기술 전망, 정보산업진흥원, 주간기술동향, 2013. 11. 20.

14.
조연성, 김정포 (2008), "한국 수출벤처기업의 시장 지향성과 수출성과 결정 요인에 관한 연구: 국제벤처기업과 비 국제벤처기업의 비교를 중심으로", 경영컨설팅연구, 8(2), 121-132.

15.
조연성, 원동환 (2010), "기업가 정신과 시장 지향성이 수출 성과에 미치는 영향에 관한 연구", 무역학회지, 35(1), 75-86.

16.
지식경제부 (2013), 2012년도 지식경제백서, 208.

17.
황인표 (2013), ICT 중소기업의 특성요인이 수출성과에 미치는 영향분석, 서울벤처대학원대학교, 박사학위논문.

18.
Aaby N. E. and Slater, S. F. (1989), "Managerial Influence on Export Performance: A review of the Empirical Literature 1978-1988", International Marketing Review, 6(4), 136-142.

19.
Cavusgil, S. T. and Nevin, J. R. (1981), "International Determinants of Export Marketing Behavior: An Empirical Investigation", Journal of Marketing Research, 18, 114-119. crossref(new window)

20.
Madsen, Tage Koed (1989), Successful Export Marketing Management: Some Empirical Evidence, International Marketing Review.