JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
The Influence of Data Quality Management on Data Utilization and Customer Orientation
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
The Influence of Data Quality Management on Data Utilization and Customer Orientation
An, Heejung; Kim, Hyunsoo;
  PDF(new window)
 Abstract
It is a problem that the poor quality of data hinder the efficient operation and rapid decision-making in enterprises. Thus, we examined if the management class support and business environment could influence the data utilization management in this research. We also verified that relevant activity promotes data utilization for the handling of work or decision-making, thereby affecting customer orientation. The study showed that data utilization quality control is a positive factor for utilizing data for better business decision-making process. It was also confirmed that utilizing the data has indirect effect on customer orientation. Finally we suggested the practical implications to the corporate executives. Future research will be needed to find relationships between data quality management and other factors including management performance.
 Keywords
Data Quality Management;Data Utilization;Customer Orientation;Business Environment;Management Class Support;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강덕희 (2012), "데이터 품질관리 활동이 사용자만족과 활용에 미치는 영향", 건국대학교 대학원, 석사학위논문.

2.
고 륜 (2008), "품질경영 핵심요인이 내부고객만족과 서비스성과에 미치는 영향", 한국해양대학교 대학원, 박사학위논문.

3.
권영훈 (2008), "품질경영활동의 성과실현에 대한 제조업과 서비스업 차이에 대한 연구", 대한경영학회지, 21(5), 2233-2255.

4.
김순희 (2009), "항공사 객실승무원의 팀 내 친밀감이 고객지향성에 미치는 영향", 경기대학교 박사학위논문.

5.
김영조 (2008), "호텔종사원들의 고용형태가 조직 시민행동 및 고객지향성에 미치는 영향", 경영학연구, 37(4), 839-871.

6.
송지준 (2013), "SPSS/AMOS 통계분석방법", 21세기사, 개정2판.

7.
임치근, 김원인 (2009), "항공사 종사원의 사장지향성이 친사회적 행동에 미치는 영향", 관광연구, 24(3), 239-259.

8.
정승호 (2013), "공공기관의 데이터 품질에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 동국대학교 박사학위논문.

9.
한국데이터베이스진흥원, DQC의 "DQ 방법론", (www.dqc.or.kr).

10.
한국데이터베이스진흥원 (2006), "데이터 품질관리 지침 Ver2.1."

11.
허희정, 김종우 (2008), "데이터 품질향상을 위한 데이터 관리 프로세스 개선 사례 연구: 데이터 표준과 요구사항 관리 중심으로", Information Systems Review, 10(1), 91-113.

12.
홍순덕 (2012), "서비스기업의 내부마케팅 요인이 직무만족, 서비스몰입 및 고객지향성에 미치는 영향", 제주대학교 대학원, 석사학위논문.

13.
홍인경 (2011), "간호사가 인지하는 내부마케팅 정도와 직장애착이 고객지향성에 미치는 영향", 연세대학교 교육대학원, 석사학위논문.

14.
Berry, L. L., Parasuraman, A., and Zeithaml, V. A. (1994), "Improving service quality in America: lessons learned", Academy of Management executive, 8(2), 32-52.

15.
Data Management International, "DMBOK (Data Management Body Of Knowledge)", (http://www.dama.org).

16.
Dess, G. G. and Beard, D. W. (1984), "Dimensions of organizational task environment", Administrative Science Quarterly, 29(1), 52-73. crossref(new window)

17.
English, L. P. (1999), "Improving Data Warehouse and Business Information Quality: Methods for Reducing Costs and Increasing Profits", John Wiley and Sons.

18.
Huang, K., Lee, Y., and Wang, R. (1999), "Quality Information and Knowledge, Prentice", Hall, Upper Saddle River: N.J.

19.
Wayne W. Eckerson (2002), "DATA QUALITY AND THE BOTTOM LINE", TDWI REPORT SERIES.