JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on the Interior Design Guidelines in consideration of Merchandising of Department Store Supermarket
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A Study on the Interior Design Guidelines in consideration of Merchandising of Department Store Supermarket
Park, Seoung-Zun; Choi, Sang-Hun;
  PDF(new window)
 Abstract
The purpose of this study is to investigate the details of the overall interior design of the department store supermarket retail space, interior design and development, seeks to help change. In this study, a range of research the department store supermarket located in the major department store. Since 2012, new construction or renewal has been done in a department store, was investigated by selecting a total of five locations of two places in the premium supermarket. Conclusions are as followings ; First, In-store merchandising strategies, store configuration strategy, product mix strategies, and the layout plan considering the advanced strategies. Secondly, the interior guidelines are, (1)VP should be planned as an expression of a company or brand management strategies to visualize a concept image of product planning stages of merchandising to entering the store to induce curiosity to customers. (2)PP is by planning purposes, the use of lighting, directing structure, color harmony, by utilizing such as props and small parts must be able to attract attention. (3)IP is the customer to organize display, depending on the type of the display items to facilitate fraud, and the fixture plan in association with it, the customer selects a product must induced to purchase.
 Keywords
Department Store Supermarket;Merchandising strategy;layout;Visual Merchandising;Interior Design Guidelines;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
김병도외, 한국백화점역사, 서울대학교출판부, 2006

2.
김학문, 집객력을 높이는 점포 레이아웃과 진열기법, 한수협출판부, 1999

3.
심낙훈, 비주얼 머천다이징 & 디스플레이, 우용출판사, 2005

4.
강희수, 식품매장 VMD전개에 있어서 시간성 개입이 판매환경에 미치는 영향 분석 : 백화점 식품매장을 중심으로, 호서대 석사논문, 2000

5.
최충진, 지방백화점의 서비스품질구성요인이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구, 청주대 석사논문, 2005

6.
강종수, 인체치수를 고려한 소매 유통매장의 레이아웃 개선방안 : 기업형 수퍼마켓(SSM) 매장을 중심으로, 석사논문, 2011

7.
박성아, 비주얼 머천다이징(VMD)에서의 효과적인 전략 및 표현 연구, 이화여대 석사논문, 2007

8.
류곤, 백화점 공용 공간 VMD에 관한 연구 : 한국과 중국의 비교 연구, 동서대 석사논문, 2010

9.
김영삼, 국내백화점 식품매장 경쟁력제고에 상품구성이 미치는 영향에 관한 연구, 명지대 석사논문, 2003

10.
배정열, 新規百貨店食品賣場의 MD戰略에 관한 硏究, 명지대 석사논문, 1999

11.
이헌표, 한국형 할인점을 위한 기초적 VMD 매뉴얼 연구, 중앙대 석사논문, 2000

12.
RETAIL MAGAZINE, 2012년 9월호

13.
RETAIL MAGAZINE, 2013년 2월호

14.
RETAIL MAGAZINE, 2013년 5월호

15.
RETAIL MAGAZINE, 2014년 10월호

16.
RETAIL MAGAZINE, 2015년 4월호

17.
네이버 지식백과 http://terms.naver.com

18.
한국일보, 한국형 '백화점式고급 매장' 먹혔다, http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&s id1=101&oid=038&aid=0000381703

19.
스타일 조선, 2012.11.5 http://www.stylechosun.co.kr/?p=6286

20.
AVENUEL 월드타워점 홈페이지 www.avenuel.co.kr