JOURNAL BROWSE
Search
Advanced SearchSearch Tips
A Study on Expressional Characteristics of Objets Appeared in Hotel Interior Space of Marcel Wanders
facebook(new window)  Pirnt(new window) E-mail(new window) Excel Download
 Title & Authors
A Study on Expressional Characteristics of Objets Appeared in Hotel Interior Space of Marcel Wanders
Jeon, Min-Ji; Kim, Jeong-Ah;
  PDF(new window)
 Abstract
Rapid economic development has played a big role in the formation of the values of pluralism. On that account, the importance of leisure life has grown substantially, Such phenomenon has allowed people to travel more frequently. Hence, there has been a growing demand for accommodation. In particular, the number of design hotels with a stylish design has grown exponentially as compared with the conventional standardized chain hotels. As a result, a variety of objets have been utilized in hotel spaces for establishing a differentiated formativeness and offering a visual stimulus to users. An objet refers to an object of symbolic function. That is to say, it serves to increase cultural values by approaching arts in an ordinary environment. Distinctive objets are mainly expressed as new ideas by the emerging designers in Europe. In particular, Marcel Wanders designs hotel spaces on the basis of the emotional meaning and story of objets, thereby showing interesting elements. He brings human stories into a design by leveraging the expressional characteristics of an objet, such as the place, fantasy and story-telling, in hotel interior spaces. This allows users, who reject the stereotypes of modern functionalism, to have exotic memories by stimulating their instinctive senses. Furthermore, this can complete users as a part of an artwork by creating a huge artwork on the basis of hotel interior spaces. In this regard, I hope that the expressional characteristics appeared in the hotel interior spaces of Marcel Wanders can be utilized as preliminary data for planning design hotels in the future.
 Keywords
Hotel Design;Marcel Wanders;Object;Place;Fantasy;Story-telling;
 Language
Korean
 Cited by
 References
1.
강홍구, 현대미술의 기초개념, 신국판, 도서출판재원, 서울, 1995

2.
다우베 드라이스마, 김승욱 역, 나이가 들수록 왜 시간은 빨리 흐르는가, 초판, 에코리브르, 서울 2005

3.
안연희, 현대미술사전, 초판, 미진사, 서울, 1999

4.
잭 스펙터, 신문수 역, 프로이트 예술 미학, 초판, 풀빛, 서울 1981

5.
주장건, 호텔건축계획, 초판, 세진사, 서울, 1999

6.
Marcel Wanders, Interiors, 초판, Rizzoli International Publictions, 2011

7.
Marcel Wanders, Marcel Wanders: Behind the Ceiling, 초판, Gestalten, Berlin, 2009

8.
Martin Heidegger, Poetry, Language, Thought, 초판, Harper Perennial Modern Classics, 1985, p.160

9.
Relph, E. C., 장소와 장소상실, 김덕현, 김현주, 심승희 역, 초판, 논형, 서울, 2005

10.
William James, 종교적 경험의 다양성, varieties of religious experience, 초판, 김재영 역, 한길사, 서울, 1999

11.
김수연, 소통과 치유를 꿈꾸는 상상력, <숙향전>, 한국고전연구학회 제23권, 2011

12.
김수정, 실내디자인에서 오브제의 지각방식과 표현에 관한연구, 한국디자인지식학회, 제11권, 2009

13.
김수정, 실내디자인에 있어서 오브제적 공간구성 표현에 관한 연구, 한국실내디자인학회 논문집 제15권 6호, 2006

14.
김수진, 마르셀 반더스의 실내공간에 나타난 오브제를 이용한 스토리텔링의 표현 특성 연구, 건국대 석사논문, 2013

15.
김은술, 유년시절의 유희적 기억에 대한 조형연구 -본인 작품을 중심으로-, 숙명여대 석사논문, 2012

16.
남소영, 4Cs를 중심으로 한 디자인 호텔의 스페이스 마케팅 전략 요소 정립에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2009

17.
박유미, 공간 경험을 통한 Affordance에 따른 공간과 오브제의 상호관계 -인간의 인지적 체계 중심으로-, 국민대 석사논문, 2008

18.
박인철, 현상학과 신비주의: 후설 현상학을 중심으로, 철학연구회, 제103권, 2013

19.
백서영, 장소성 형성을 위한 시각적 방법론 연구 -아나몰포시스 형태의 장소 아이콘을 중심으로-, 서울대 박사논문, 2014

20.
백선혜, 장소마케팅에서 장소성의 인위적 형성 -한국과 미국 소도시의 문화예술축제를 사례로-, 서울대 박사논문, 2004

21.
안선경, 현대 복식에 표현된 추(醜)의 개념: 1980년대 중반부터 1994년까지, 숙명대 석사논문, 1994

22.
안은희, 이정욱, 현대 실내공간의 환상적 표현에 관한 연구, 한국실내디자인학회, 제15권 1호, 2006

23.
안주희, 현대 식음공간에 나타난 오브제의 표현 특성에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2008

24.
안희정, 쇼핑 공간 디자인의 스토리텔링에 관한 연구, 한국기초조형학회, 제9권 6호, 2008

25.
이원우, 오브제 연출기법에 의한 패션디스플레이의 방향에 관한 연구, 중앙대 석사논문, 2000

26.
이재규, 현대 실내디자인의 표현특성에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 1991

27.
이정훈, 디자인 호텔의 개념을 도입한 도시 호텔 로비 리모델링에 관한 연구, 중앙대 석사논문, 2003

28.
장수진, 설치미술적 표현특성을 적용한 디자인호텔 로비 실내디자인, 홍익대 석사논문, 2005

29.
차민지, 몽환적 공간 표현에 관한 연구: 본인 작품을 중심으로, 단국대 석사논문, 2013

30.
차형석, 오브제를 통한 상징성 표현에 대한 연구, 홍익대 석사논문, 2003

31.
국토연구원 전자도서관, http://library.krihs.re.kr

32.
네이버 지식백과, http://terms.naver.com

33.
월간 디자인, 2014년 07월호, http://mdesign.design.co.kr

34.
위키백과, https://ko.wikipedia.org/wiki

35.
http://iloboyou.com

36.
http://kr.hotels.com

37.
http://www.agoda.com

38.
http://www.armanihotels.com/en/index.html

39.
http://www.expatious.com

40.
http://www.kamehabonn.de/de/galerie

41.
http://www.marcelwanders.com

42.
http://www.miramoonhotel.com

43.
http://www.moooi.com

44.
http://www.pinterest.com

45.
http://www.starck.com

46.
http://syndicate.com

47.
http://www.the-hotel.ch

48.
http://en.wikipedia.org/wiki/Marcel_wanders